Har denne gått i Norge? |
Post Reply |
Author | |
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 05 september 2007 at 06:18 |
Hei!
Jeg registrerer at Heljan snart utkommer med SJ Litt. F i H0, og i den anledning lurer jeg på om noen vet om dette damplokomotivet har gått i Norge (i utenlandstogene)?
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Roger
Jeg tror det er lite sannsynlig at svenske damplok har kjørt i regulær trafikk i Norge. Hovedårsaken var vel at svenske damplok hadde førerplassen på venstre side. Og det var da ikke særlig sannsynlig at norske lokførere uten videre var typegodkjent på de svenske maskinene for å kunne kjøre dem i Norge. Det har imidlertid vært prøvekjøringer av svenskbyggede damplok mellom Kornsjø og Halden i 1935. NOHAB (Nydquist & Holm AB) leverte på midten av 30-årene 1"D1-maskiner til RAI (De Iranske jernbanene), og en av disse ble som nevnt kjørt på norske spor en kort periode for å teste belastninger og kjøreegenskaper på strekninger med stigning og skarpe kurver. Artikkelen som jeg har sitert fra finnes i "På Sporet" nr 45 side 21-22. Det kan jo tenkes at enkelte tog med norske flyktninger etter krigen ble kjørt med svenske damplok, men dette blir bare spekulasjoner fra min side. Men kanskje andre vet mer info om temaet. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Jan Frelin
Viderekommen Joined: 17 juni 2007 Location: Sweden Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
|
Normalt sett gick loken i internationell trafik bara längs den egna banan, medan varje bolag bidrog med vagnar i förhållande till hur lång väg tågen gick längs deras banor.
Däremot har jag sett bilder på norska ellok i Sverige i reguljär trafik på 60- och 70-talet.
|
|
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det Svenske F-loket (damp) har nok aldri gått i Norge. Ikke som museumslok en gang. Men før krigen leide NSB inn et lite antall B-lok for driften på Østfoldbanen. Det er nok det nærmeste du kommer. http://www.nb.no/gallerinor/hent_bilde.php?id=27208&size=1
Hilsen Kjetil
|
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Takker for mange fruktbare svar på denne forespørsel. - Synd at det ikke har gått i Norge ved noen anledning....
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |