V-200 og dekoder |
Post Reply |
Author | |
S.loes
Nykommer Joined: 25 januar 2009 Status: Offline Points: 2 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 15 november 2011 at 08:34 |
Jeg skal koble dekoder inn i min gamle ROCO V-200. Den har ingen plugg for dekoder, men det burde egentlig ikke være noe problem. Det er koblet to små duppeditter med en tynn kobbertråd viklet rundt (spole?) i serie med motoren. En forran og en etter. Jeg vet ikke helt hensikten med disse, og er usikker på om jeg skal koble dekoderen direkte på motoren, eller om jeg skal la strømmen gå igjennom disse to små duppedittene?
Er det noen som har erfaring?
Hilsen Steinar
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Disse "duppedittene" er små drossler. Hensikten er sammen med en kondensator å gi støydemping på motoren for TV og radio. Før i tiden oppsto det ofte støy fra slike motorer som kunne være generende.
Moderne dekodere inneholder støydempekomponenter, så disse spoler og event. kondensator bør fjernes. Dersom de beholdes, risikerer man at dekoderen ikke regulerer optimalt, særlig ved lave hastigheter.
|
|
S.loes
Nykommer Joined: 25 januar 2009 Status: Offline Points: 2 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |