Oppgradering av forumet |
Post Reply |
Author | |||
webmaster
Administratorgruppen Joined: 05 desember 2010 Status: Offline Points: 72 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 13 september 2012 at 11:03 |
||
Denne versjonen av forumet er gammel og har blitt utsatt for hacking. Forrige oppgradering gikk bort ved uhellet tidligere i år, men forårsaket også en del feil.
Prøver derfor å gjøre et nytt forsøk på oppgradering av forumet de kommende dagene. Dette gjøres ved at det nye forumet opprettes på en ny database. I en periode vil det nye forumet ligge åpent for testing. Den gamle versjonen vil fortsatt ligge tilgjengelig en stund etter oppgraderingen, men uten mulighet å legge inn nye innlegg eller registrere nye brukere når det nye trer i kraft. På denne måten vil innlegg og PM fortsatt vil være tilgjengelig hvis noe oppstår med oppgraderingen, og det vil være teoretisk mulig å sammenligne disse to ved teknsik feilsøking. Ønsker og kommentarer til oppgradeingen kan legges i denne tråden. Edited by Pelle - 05 november 2012 at 10:16 |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Betyr det at dette forumet blir stengt, men tilgjengelig for lesing av gamle innlegg? Eller overføres innleggene her til det nye forumet? Du skriver "Den gamle
versjonen vil fortsatt ligge tilgjengelig en stund etter oppgraderingen". Det kan tyde på at du tenker deg en tilgang til dette forumets innlegg bare skal være mulig en tid, og så fjernes? Hvis alt som er på dette forumet skal forsvinne etter hvert synes jeg i tilfelle det er synd.
|
|||
Svein S
|
|||
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
--- Edited by KjellAn - 25 januar 2013 at 20:38 |
|||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|||
webmaster
Post Options
Thanks(0)
|
||
Meningen er at alle innlegg flyttes til nytt forum slik at historikken beholdes!
Grunnen til at det har oppstått problemer med oppgradering av forumet er at det en gang i tiden lå på en annen type database som var kostbar for foreningen (MSSQL). Dette forumet hadde ingen konverteringsverktøy og det var en del gigabyte med data som måtte overføres så jeg måtte gjøre jobben manuelt. Overføring til ny database gikk etter hvert bra, men det var sikkert et par ting som er endret i databaseoppsettet (et felt skal være "bit" og ikke "int" osv) siden den gang som ikke er tatt med når jeg så prøvde å oppgradere til ny versjon for den nye databasen (MySQL). Litt teknisk dette, men det har sin forklaring. Jeg ønsker derfor å beholde den nåværende databasen slik den er for å kunne sammenligne oppsettet der det ikke fungerer etter oppgradering slik at ingen tråder eller data går tapt. |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Takk. Det hørtes veldig beroligende ut. Lykke til med overgangen til ny forumplattform. |
|||
Svein S
|
|||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Kommer det en helt ny forumprogamvare, eller en oppgradering av den eksisterende løsningen? |
|||
webmaster
Post Options
Thanks(0)
|
||
Da er første versjon klar til testing. Dette er en oppgradering av en kommersiell programvare, så det jeg trenger tilbakemelding på er hva som ikke fungerer sammenlignet med dette forumet. Ting som ny eller endret funksjonalitet tilhører programvaren. Jeg har notert meg at æøå vises med rare tegn enkelte steder, og at innboksen i PM er tom (utboksen med sendte meldinger er til gjengjeld full). Tror jeg vet hvordan jeg fikser disse.
Den midlertidige adressen er www.mjf.no/forum . Fint om så mange som mulig kan logge seg inn og teste å/ opprette nye tråder, laste opp bilder og filer og sende PM til webmaster etc. www.mjf.no/forum |
|||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg får ikke logget meg inn for å teste, trolig fordi innloggingsnavnet mitt inneholder en "ø" som blir konvertert til rare tegn. |
|||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg får heller ikke logget meg inn, får beskjed om at brukernavn eller passord er feil selv om jeg ikke har særnorske tegn i noen av de. Mulig det er underscore'n i brukernavnet mitt det reageres på..?
Svein |
|||
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|||
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det kan også være greit å endre linken til forumet på MJF's forside ser jeg nå, den peker til det nye testforumet. Var innom tidligere i dag uten å være klar over at det var testforumet, og fikk ikke logget inn. Fant etter hvert ut at jeg måtte skrive forum.mjf.no for å få logget inn, ikke sikkert alle brukerne tenker på det...
Svein |
|||
Min hjemmeside |
|||
webmaster
Post Options
Thanks(0)
|
||
Takk for tips: Dette er rettet på nå. URL til det nye forumet vil bli samme som det gamle er i dag, så linken måtte endres uansett! |
|||
webmaster
Post Options
Thanks(0)
|
||
Tegnsettet er endret nå. Kan du prøve igjen? |
|||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Nå fikk jeg logget meg inn, ja. |
|||
Svein_H
Post Options
Thanks(0)
|
||
Da fikk jeg også logget inn.
|
|||
Min hjemmeside |
|||
webmaster
Post Options
Thanks(0)
|
||
Siden jeg ikke har fått andre henvendelser enn disse anser jeg at det nye forumet fungerer som det skal.
Har derfor planer om å lansere det nye forumet i kveld. Jeg tar backup av dette forumet slik at alle innlegg er oppdatert. Det gamle (dette) vil som nevnt fortsatt være tilgjengelig en periode slik at evt. tapte meldinger og innstillinger kan gjenopprettes. |
|||
webmaster
Post Options
Thanks(1)
|
||
Da er forumet oppgradert. Opplasting av bilder skal nå fungere igjen, og innboksene har fått større kvote. Ser at jeg må rydde i oppsettet for PM-meldinger. Alt innhold fra det gamle forumet skal være ivaretatt og legges snart på www.mjf.no/forum. på det gamle forumet kan man logge seg inn, men ikke legge til nye tråder eller svare på gamle. PM skal være intakt. Gi beskjed til webmaster på PM hvis det er noen som mangler noen meldinger. Hvis PM ikke fungerer, legger man igjen en kort beskjed her så skal jeg kikke på det.
Edited by webmaster - 19 september 2012 at 14:58 |
|||
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Merker at tinger er raskere nå
|
|||
webmaster
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg rettet en feil som oppsto når kvoten på 150 PM-meldinger var overskredet. Har også funnet en forandring i oppgradeingen som gjør at gamle meldinger i innboksen ikke vises. De er der, men jeg må lage et script for å få tilbake disse. I mellomtiden kan dere logge inn på det gamle forumet for å lese meldinger.
|
|||
webmaster
Post Options
Thanks(0)
|
||
Skal nå ha fått tilbake meldinger i innboksen. det funket i hvert fall på 2 kontoer jeg har tilgang til. Send meg en PM hvis du fortsatt mangler meldinger, og helst gi meg linken til tilsvarende post på det gamle forumet slik at jeg kan feilsøke.
|
|||
Kleindorf
Medlem i MJF Joined: 20 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 125 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg ser at når jeg kommer inn på www.mjf.no - så oppdateres ikke nye foruminnlegg lenger på høyre siden. Antar det er kobling derfra til det gamle forumet?
|
|||
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
|
|||
webmaster
Post Options
Thanks(0)
|
||
Takk fo tips. Dette er nå rettet!
|
|||
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei
Bra med oppgradering av forumet, og ikke minst flott at noen "gidder" ordne/holde i orden sysakene. Men, det irriterer meg bittelitt at alle disse "kunngjøringene" alltid skal ligge på toppen i alle trådene Litt uryddig etter min smak. Og ja, jeg vet at de ikke er der under "aktive tråder" men det er ikke alltid denne brukes av diverse årsaker. |
|||
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
|||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |