sving modul |
Post Reply |
Author | |
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 28 juni 2009 at 23:55 |
lurte på en ting når det kommer til bygging av sving moduler, hvor stor/lang kan svingen være??
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kurvemoduler kan være så store/lange som du får plass til å bære alene og transportere med deg til treff.
Det viktigste er vel bare at radien ikke er for liten. For store radier tror jeg det er minimal risiko for at man klarer lage.
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ok, bare greit å spørre før jeg begir meg ut på min første FREMO modul hehe
|
|
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter fremonormen så er minsteradius 1,5 m på fri strekning. Tror nok de fleste treffarrangører vil være glade for å ha et stor antall slike til disp.
(I de fleste lokaler vil man f.eks kunne ha 2 halvbuer ved siden av hverandre i bredden, det gir god utnyttelse og mange trasemuligheter) Selv synes jeg at 2 eller 3 m radius er et greit kompromiss mellom forbildetrohet og generell anvendelighet. Som Eirik nevner så er det nok like viktig at den er håndterbar, at man f.eks kan bære en og en modul opp en smal trapp alene. Her er noen mål som kanskje kan være en ledetråd: Radius 1,5 m, 30 grader, lengste side = 90,8 cm Radius 2 m, 22,5 grader, lengste side = 87,7 cm Radius 2 m, 30 grader, lengste side = 116,7 cm Radius 3 m, 22,5 grader, lengste side = 126,7 cm Her har jeg brukt gradantall som går opp i en 90 graders sving, men det er absolutt ikke noe krav. Forøvrig synes jeg det er værdt pengene å kjøpe et modulbyggesett når man er nybegynner. Tipper at Togbutikken kommer til å ta inn flere byggesett fre Harald Brosch i Tyskland. Stemmer ikke det, Tore? |
|
Hilsen
Roar Børte |
|
kokken
Post Options
Thanks(0)
|
hvor lange er de korte sidene etter gradetabellen din Roar??
|
|
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
R=1,5 m, 30 grader: kort side = 65,0 cm, diagonal = 91,7 cm R=2 m, 22,5 grader: kort side = 68,2 cm, diagonal = 92,1 cm R=2 m, 30 grader: kort side = 90,8 cm, diagonal = 114,4 cm R=3 m, 22,5 grader: kort side = 107,2 cm, diagonal = 126,8 cm Riktig diagonalmål begge veier er viktig for å få modulen symmetrisk. Målene er regnet ut med et tysk Excel-regneark. Send meg et PM dersom du vil ha den. |
|
Hilsen
Roar Børte |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |