"nye" Rise |
Post Reply |
Author | |
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 13 mars 2008 at 18:20 |
Siden det er flere som har stått fram med hektisk virksomhet for å bli ferdig til treffet om to uker, kan vel jeg også vedkjenne meg et prosjekt (i tillegg til planleggingen av treffet):
I noe tid har Arnulf og jeg jobbet med en ny versjon av Rise stasjon. Den gamle ble som kjent utrangert i fjor sommer, og er såvidt jeg vet gått til de evige modulmarker. Nå er det rimelig hektisk for å få den nye modulen "opp og stå" før treffet.
Først et bilde fra undersida:
Nok av ledninger og koplinger her også.
Kontrollpanelet er nå nettopp blir "kjøreklart"
Og en liten sniktitt på oversiden av modulen, den halvdelen som jeg har plass til i mitt arbeidsrom.
Nå gjenstår snart bare beina og et par enkle innkjørsignaler, og så er den kjøreklar til treffet. Men landskap og pynt får komme etterhvert.
Hilsen Halvor
|
|
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser bra ut dette. Ser ut som den blir vesentlig større enn sin bortgåtte forløper. Eller?
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Denne er bygget nær opptil skalamål, og er nesten 2 meter lengre enn den forrige versjonen. Som forøvrig ble bygget i 1998, så den har gjort god nytte i mange år.
Hilsen Halvor
|
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Løfter opp denne tråden eftersom det var bilde av stillverket på denne.
Er det noen (Halvor?) som kan tegne og forklare hvordan man kobler et slikt panel med slike trykkbrytere og tortoise vekselmotorer, inkl tilbakemelding med lysdiodene? Edited by Claes Lislerud - 19 april 2009 at 14:12 |
|
Modellhilsen
Claes |
|
halvors
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Claes,
Teknikken bak dette panelet er basert på kretser av typen på følgende side: http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/556Stall05.html . Jon Einar gjorde meg oppmerksom på disse for en tid siden.
Dessuten er det en diodematrise som styrer "logikken" for valg av hvilke veksler hver knapp skal styre. Jeg hadde egentlig tenkt å være litt "kreativ" her, men det viser seg at disse 556-kretsene er litt kresne på styringen, så dioder og brytere er det som gjelder.
Det er i tillegg lysdioder i serie med hver motor, for å indikere veksel-posisjon.
De samme kretsene er forøvrig brukt til å styre signalene.
Dette var kortversjonen .
Hilsen Halvor
|
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Akkurat.
Kan du forklare litt om den diodematrisen også?
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er en måte å gjøre det på Claes, i det hele tatt kan det være mye interessant å finne ved å navigere litt rundt på disse sidene. |
|
halvors
Post Options
Thanks(0)
|
Legger til en hjemmesnekra skisse som ligner på den tredje tegningen under linken Jon Einar viste til. Logikken må tilpasses sporplanen, og kan gjøres på flere måter. På Rise måtte jeg ha et opplegg med to knapper som trykkes samtidig siden stasjonen har to linjer ut i ene enden. Dermed måtte jeg improvisere litt. Men prinsippet er det samme. Knapp 1 legger veksel A i avvik.
Knapp 2 legger veksel A rett frem og veksel B i avvik.
Knapp 3 legger veksel A rett frem, veksel B rett frem, og veksel C i avvik.
Knapp 4 legger veksel C rett frem.
Matrisen kan bygges ut i "det uendelige".
Hilsen Halvor
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan du si litt mer hva som skjuler seg inni bistabil vippe? Er det en logisk port eller et dobbeltspolerelé eller?
|
|
Svein S
|
|
Herman
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du trenger to logiske porter for å lage en bistabil vippe. Eller to transistorer, eller to releer. Eller et dobbeltspilerele, hvis du har tilgang til denslags. Det går også an å lage en bistabil vippe med et enkelt rele, men det forutsetter at du kan bryte strømmen til releet når du skal ha den andre tilstanden. I dette tilfellet har de brukt to 556-kretser, sannsynligvis fordi disse kretsene fungerer bedre sammen med sporvekselmotorer enn f.eks. TTL-kretser. |
|
Claes Lislerud
Post Options
Thanks(0)
|
Hjertelig takk Halvor og Jon Einar.
Nå har jeg fått litt mer "kjøtt på beina"! |
|
Modellhilsen
Claes |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |