Gipsing |
Post Reply |
Author | |
Jonas
Veteran Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 09 januar 2009 at 17:44 |
Begynte i dag å gipse litt på fjellet mitt, Det er et byggskum fjell av "Byggskum101".
Har lagt 1-2 lag der. Litt hist og pist... Men jeg mangler liksom 1-5 meter fjell (ikke noe skum) Og skumflaskene koster 60 kroner stykk... Så åssen netting trenger jeg for å gipse oppå? Og åssen festes/formes nettingen om jeg skal ha spor oppå fjellet, Åssen skal landskap egentlig gipses? -Jonas |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kanskje du finner noe av interesser her: http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?aut=&vis=208&nid=3&engelsk=0
|
|
Svein S
|
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
For å lage landskap med gips trenger du: Der hvor du vil at sporet skal gå i fjellet, bygger du opp med plank/finerplater sagd til rett form og lengde og spikrer+limer det fast.
Så former du hønsenettingen med hånda og stifter den fast. Det er greit å la det være noe netting igjen slik at du får festet gipsen til traseen. Overflødig netting klippes av med en vanlig tang.
Glassfiberstrien deles opp i passende biter og legges i bøt til de er gjennombløte.
Så taes de opp, presser ut vannet og masserer* inn gipsen, til den er gjennomtrukket med gipsblandingen, som så legges oppå den ferdig formede landskapet, med en liten overlapp. Det lønner seg å legge litt ferdig blanda gips på kanten der hvor du starter for å få et godt feste. Og for å unngå at landskapet løsner.
*Fant ikke bedre ord.
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
For å lage landskap med gips kan du også bruke et billigere alternativ og like brukbart:
|
|
Svein S
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |