trenger byggetips for byggesett i resin |
Post Reply |
Author | |
Johnnyboy1
Viderekommen Joined: 19 oktober 2017 Location: Norge Status: Offline Points: 40 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 13 april 2021 at 14:46 |
Jeg har kjøpt meg noen husbyggesett i resin fra artitec, og jeg har noen spørsmål om bygging. Delene i settene har til dels ganske tykke ekstra lag av resin som må fjernes før delene kan settes sammen. Resinen er ganske hard og vanskelig å skjære i med skalpell. Noen tips til hvordan den ekstra resinen kan fjernes? Noen deler av f eks vegger er skjeve. Resinen virker sprø og jeg mistenker at den knekker lett om jeg forsøker å bøye delene. Noen tips til hvordan jeg kan rette dem ut?
|
|
Thomas F
Veteran Joined: 12 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 206 |
Post Options
Thanks(0)
|
For å rette ut platene, kan du legge de i vann med ev press over så retter de seg.
|
|
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell |
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(1)
|
Det skal legges i varmt vann, da blir plasten myk og kan bøyes.
|
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(1)
|
Varmt vann, mer enn 60 grader celsius om det er nyere byggesett. Eldre pur-avstøp formet seg nesten i håndvarme. Om det er hele flaten som skal avrettes ved for mye støp, så fest et grovt våtslipepapir på en glassplate med et par lag avispapir under. Fukt og slip i roterende bevegelser. Husk, man skal aldri slipe pur-støp tørt, da de fine støvpartiklene er usunne. Vask av i lunket såpevann, skyll i rent vann, la det tørke godt og bygg sammen. Edited by TeVe - 13 april 2021 at 18:42 |
|
Terje V.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |