NSB Type 30b |
Post Reply |
Author | |
BOJA
Viderekommen Joined: 21 februar 2020 Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 06 mars 2020 at 11:13 |
Ny Superline modell från NMJ. Type 30b, ser ut att bli en fin modellMen vilket modell skall man välja om förebilden skall likna ett lok på 30-40 tal? Kan bara se modeller med förebild från 1920 tal och 50-60 tal och 70 tal. Jag antar att det bör vara ett lok i 20tals stil. Kanske bygga på kolboxen som på bild nedan.
När kommer röda hjulringar och blå koppelstänger på NSB loken? Bild på digitalt... år 1924? Loket har generator! BoJa Bild från boken Tog til alle tider Edited by BOJA - 06 mars 2020 at 12:13 |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lokomotivet på bildet i Digitaltmuseum ser ut til å være under ombygging for trykkluftbremser. Festeboltene for Knorrpumpen er montert på siden av fyrkassen, men pumpen er ikke satt på. Dermed er nok bildet tidligst fra 1930-tallet. Alternativt er pumpen demontert for reparasjon, da er bildet sannsynligvis enda senere.
Opprinnelig skulle hjulringene være blankpusset, og utsparingene i veiv- og koblestengene skulle ha samme farge som lokrammen (sjokoladebrun), men det ble også brukt sorte stenger. Røde hjulringer og rød kant på fotbrettet ble utbredt etter 2. verdenskrig, men ikke gjennomført på alle lok. Blå utsparinger i stengene var noe som verkstedene tok seg til på eget initiativ. Ikke noe av dette var bestemt sentralt. Det ser ut til at det mest var lok som ble revidert i Trondhjem som fikk blå stenger. Andre steder kunne de være røde, sorte eller grå. Når man kom ut på 1950-tallet var interessen for damplokomotiver liten i hovedadministrasjonen. Der tenkte man på diesellok, mens arbeidet med damplok konsentrerte seg om å få dem til å gå så lenge man måtte inntil man fikk anskaffet noe annet. Forhold som ikke hadde noen betydning for driftssikkerheten fikk dermed verkstedene drive med mer eller mindre som de ville, herunder en del merkelige farger.
|
|
BOJA
Viderekommen Joined: 21 februar 2020 Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bilden från Digitaltmuseum. Så har loket ånggenerator för elektriskt ljus.
Ser ut som om loket i kontinent tåget har så också. När fick loken elektrisk belysning? Ser på bilden på länken att loket hade generator 1921! BoJa
Edited by BOJA - 07 mars 2020 at 12:07 |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Elektrisk belysning må ha blitt innført rundt 1920-21. Det er bilder av lok levert i 1920 med parafinlamper, mens lok levert i 1921 har elektrisk belysning.
Jeg ser nå at lokomotivene av type 30b levert i 1920-21 hadde dampdrevne matepumper i stedet for injektor. Denne pumpen var montert på samme sted som luftpumpene senere ble montert. Slik pumpe sees på bildet av 365 etter Nidareidulykken. Disse matepumpene ble etter en tid skiftet ut med injektorer. Bildet av 364 kan dermed godt være fra 1924, og at matepumpen er demontert, enten for vedlikehold eller for montering av injektor.
|
|
BOJA
Viderekommen Joined: 21 februar 2020 Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser ut som om NMJ aviserade modell av type 30b endast är över lok i leverans utförande 1920 och lok från 1950-1970. Men vad med alla loken 1925 till 1950? Något förefaller att vara helt galet!
Jag vill ha ett lok som kan passera strax före elektrifieringen av Oslo- Kornsjö BoJa
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |