Fleischmann dreieskive |
Post Reply |
Author | |
roccomann
Medlem i MJF Joined: 17 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 16 august 2010 at 20:52 |
Jeg har to Fleischmann dreieskiver 6152 C for H0. Den først jeg kjøpte har jeg midlertidig gitt opp da brua ikke vil gå. Den andre en splitter ny, og brua går og alt ser ut til å virke som det skal. Det bekymrer meg likevel at den trekker en hvilestrøm på ca 170 mA AC. Er dette normalt? Når brua kjører, går det en strøm på rundt 400 mA AC. Jeg bruker ikke originale Fleischmanntrafoer, men forer styrekonsollen (6910) med en vekselspenning på 16,8V Kjørestrømmen til brua kommer fra en Lenz LZV100. Kan noen opplyse min hverdag og de etter hvert mørkere modellkvelder? Mvh Einar B |
|
roccomann
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Siden ingen andre svarer....
Jeg går ut fra at styrekonsollen/kontrollbryteren er den originale som fulgte med skiva - og at dette er 6910?
Skiva skal ikke trekke strøm i hvilestilling.
Det er en brolikeretter i denne kontrollbryteren som "lager" likespenning. Rent umiddelbart ville jeg ha "mistenkt" brolikeretteren for å ha en defekt (kortsluttet) diode? Den tåler kun 40V (peak) og 1A (1,5A kortvarig). Har du fått kortsluttet 2 av de 3 ledningene, tar det ikke lang tid før denne ryker. Siden du forsyner den med digitalstrøm fra en Lenz LZV 100, må denne ha minst 2 A før den kobler ut ved en slik kortslutning.
Sjekk også at du ikke har kryssbyttet noen av ledningene - spesielt grå og gul.
Det er 3 ledninger som styrer skiva.
Rød ledning er en slags "fellesleder" som alltid står under spenning, enten med + eller - avhengig av hvilken rettning skiva skal gå.
Gul ledning legges sammen med grå når bryteren betjenes til en av sidene. Skiva skal altså kjøre så lenge gul og grå ledning legges sammen og stopper i neste posisjon når denne forbindelsen brytes.
Gul ledning skal alltid være spenningsførende - enten med + eller - . Polariteten er motsatt av rød ledning.
Det er et relé i skiva. Dette står i forbindelse med grå og rød ledning og åpner når skiva har "parkert". Dersom dette henger, vil skiva fortsette å kjøre uten stopp.
Som man vil se, så er det ikke bare enkelt å digitalisere kjøringen av en slik skive med "vanlige" F-dekodere.
|
|
roccomann
Medlem i MJF Joined: 17 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Kjell H, og takk for fyldig svar- Din første antagelse er riktig: Kontrollbryteren er er den originale 6910 som fulgte med skiva. Jeg har dobbeltsjekket alle farger og koblinger, og var dessuten omhyggelig med ikke å ha mulighet for kortslutninger mens jeg monterte. All montering ble utført med strømløst nett. Her skal ikke være muligheter for feil så vidt jeg kan se. Det ser likevel ut som du har rett i din antagelse ang. kontrollbryteren. Hvis jeg nemlig kobler bort utgangen fra 6910 til dreieskiva, er det 6910 som trekker hvilestrømmen. Dreieskiva er frikjent. Så da er jeg i grunnen like langt. |
|
roccomann
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis det er 6910 som er ødelagt så er jo det en enhet som lar seg kjøpe løst hvertfall.
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
roccomann
Medlem i MJF Joined: 17 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har allerede bestilt ny 6910 fra Tyskland, men det er fortærende at jeg ikke har anelse om hva som kan ha gått galt med kontrollbryteren. Ellers er det å si at dreieskiva virker akkurat slik den skal. Den dreier og stopper på kommando fra kontrollbryteren. Men for ikke å belaste kretsene med nevnte hvilestrøm, slår jeg av strømforsyninga til skiva med en gang den er ferdig med sitt oppdrag. Alt er ikke som det skal være, formoder jeg. |
|
roccomann
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror ut fra de symptomer du nevner, at feilen ligger inne i brolikeretteren som er bygget inn i kontrollbryteren? Dette er eneste komponent i denne bryteren - og fenomenet med "hvilestrøm" lar seg forklare dersom en av de 4 diodene i brolikeretteren er kortsluttet.
Det er en enkel sak å skifte denne ut - eventuelt med 4 løse 1N400x-dioder (som tåler 1 A). Slike finnes "overalt" i f.eks. defekte sparepærer og strømadaptere. Det eneste som trenges er en loddebolt og litt elektronikkunnskap (man må vite hvilken vei diodene skal stå).
Dette blir langt rimeligere enn å kjøpe ny bryter.
For å åpne den gamle, trengs en liten avbiter for å fjerne det område på de 2 rørnitene som er "flatbanket". Gjør du dette forsiktig, kan de brukes på nytt - eller bare fjerne dem dersom du skruer fast kontrollbryteren på en plate.
Årsaken til at denne har havarert er trolig at det kan ha oppstått en kortslutning mellom rød og gul ledning (som alltid fører strøm)?
|
|
roccomann
Medlem i MJF Joined: 17 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Kjell H. Kontrollbryteren er åpnet - og med et noe uventet resultat. Brolikeretteren ser ut til å virke som den skal, men over vekselstrømsinngangen til likeretteren sitter en ørliten SMD-kondensator. Den ga en høyfrekvent lyd fra seg - og det bør vel ikke en kondensator gjøre uten skjellig grunn - så da den ble loddet ut, forsvant "hvilestrømmen", og de riktige spenningene kom på utgangene (gul/rød/grå). Jeg er ikke i stand til å se om det er noen påskrift eller koding på kondensatoren som sier noe om verdien den har. Jeg vet heller ikke hvilken funksjon den har der den sitter. (Støy/glatting?) Mvh Einar B. |
|
roccomann
|
|
roccomann
Medlem i MJF Joined: 17 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
|
En foreløpig sluttrapport: Som jeg nevnte i første innlegget i denne tråden så har jeg to Fleischmann dreieskiver. Det viser seg nå at på begge var det kondensatoren over veksestrømsinngangen til likeretterbrua i kontrollbryteren som hadde skylda i det jeg nå må betegne som "lekkstrøm". På begge kontrollbryterne har jeg nå fjernet kondensatorene og lekkstrømmen er borte samtidig som dreieskiver og kontrollbrytere arbeider fint sammen. Så vidt jeg har kunnet finne ut, er kondensatorens oppgave å beskytte mot transienter - spenningsspisser - så jeg bør kanskje sette inn en kondensator med lav verdi for å være på den sikre siden. Takk til dere som kom med gode forslag til løsninger på problemene. Mvh Einar B. |
|
roccomann
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fint at du fikk løst problemet!
Jeg tror at du har en nyere utgave av Fleischmannskiva en meg (som har skive som er minst 25 år gammel). Da var det nok ikke noe som het SMD, så min skive har en liten mica-kondensator som sitter over motoren på selve skiven.
SMD-kondensatorer er jo spenningsfølsomme og beregnet for lave spenninger, så den har sikkert blitt punktert med en spenningsspiker (om det er en slik kondensator)? - Skiven er jo heller ikke beregnet for tilkobling/drift med digitalstrøm direkte og denne er jo litt større enn 14VAC fra Fleischmanntrafoen. I og med du har fått 2 defekte skiver, så hadde jeg heller vurdert om mating med digitalstrøm er det optimale?
Du kan sikkert finne en annen liten kondensator på ca. 10 nF og montere den i stedet for SMD-kondensatoren? Verdien er ikke kritisk - eller du kan sløyfe den som på gamle skiver.
Trolig har de montert denne SMD-kondensatoren (dersom det er en kondensator) for å få en RF-demping av event. gnister som kan komme fra spole/relékontakt for å få løsningen mer i tråd med EMC-direktivet?
Skal denne komponenten beskytte mot overspenningstransienter på tilførselsledningen, hadde jeg heller trodd at de ville benytte en VDR-motstand? Denne lille komponenten må jo ha blitt meget varm med så stor lekkasjestrøm, så jeg forstår at du ikke kan se noen merking.
En VDR som utsettes for høy spenning vil oppføre seg som du beskriver. Se om den er "tett" ved å ohme den i spenningsløs tilstand? Er den det, så er det trolig en VDR " som gjør jobben sin" og problemet ligget i for høy tilført spenning.
Jeg ser ikke helt behovet for transientbeskyttelse da likeretteren tåler 40V. Skiva er kun en magnetspole og en elektromotor og derved ikke kritisk for transienter. - I så fall hadde jeg trodd at de mest sannsynlige transienter som kunne ødelegge likeretteren kom fra skiva selv og ikke via tilførselsledningen? Da hadde jeg heller montert transientbeskyttelse på likestrømssiden og ikke på vekselstrømsiden. Edited by Kjell H. - 23 august 2010 at 20:59 |
|
Tom Lynga
Medlem i MJF Joined: 18 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 39 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Gammel tråd dette, ser jeg. Men, nå er det min tur med dreieskive fra Fleischmann. Ble anbefalt den, men nå angrer jeg Koblet slik det sto på det enkle skjemaet til 6154C, men da strømmen ble satt på, begynte det å lukte brent. Bryteren 6910 var glovarm i bunnen. Ikke noe virket. Vekselstrøm ble tatt fra kjøretrafo fra Tech II fra NMJ, 19 volt.
Flere som har dårlig erfaring med denne ?
Og jeg savner å få kjøpt deler til selve skiva. Jeg skal bare ha noen få spor, da ser det dumt ut med skinnestumper som ikke går noe sted.
MJ-hilsen
Tom Lynga
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har du målt hva trafoen virkelig gir ut? Det kan være du kan ha ødelagt et par dioder som ligger i bryteren (etter det jeg husker?). De kan også ha "tatt kvelden" dersom du har hatt en kortslutning - og stor trafo? - Trolig er motoren på dreieskiven ikke ødelagt?Det finnes løse endestykker med skinner i handelen. Trenger du flere blindstykkerfor å erstatte de spor dreieskiven opprinnelig er utstyrt med, så fåes slike som reservedel som en forhandler kan bestille. Det kan også være at noen har slike blindstykker liggende for salg etter utvidelse av flere oppstillingsspor?
Her er en link til reservedelene;
|
|
Tom Lynga
Medlem i MJF Joined: 18 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 39 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Takk for kjapt svar, Kjell !
Joda, link til reservedeler fant jeg, men blindstykkene uten skinner står ikke der. Det er en helt vanlig kjøretrafo, ikke spesielt strømsterk. Synes det er rart at det eventuelt ikke står angitt maks strømstyrke, da jo ikke alle bruker en Fleischman trafo. Har søkt etter nevnte trafo, men det er ikke et eneste stred oppgitt strømstyrke på vekselstrømuttaket.
Har søkt på nettet på ulike fora, og det går igjen at bryteren er av dårlig kvalitet, og flere har opplevd det samme.
Har sendt mail til Tore i Togbutikken, der jeg kjøpte den, får høre om han har noen forslag.
Hilsen Tom
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det jeg har sett av bruksanvisning på Fleischmann 6154 spesifiserer en tilkoblingsspenning til styringsenheten (6910 i løssalg) på 14VDC eller 16VAC. Siden du skriver du har brukt an MRC trafo med 19VAC så vil jeg tro årsaken til problemene kan være for høy spenning inn til systemet fra trafoen din, og ikke noe feil med selve skiven eller styringen.
Fleischmanns egne trafoer gir såvidt jeg ser 14VAC ut på vekselstrømsutgaven, hvilket er noe lavere enn den driftsspenningen brukerveiledningen til 6154 beskriver og dermed ennå litt sikrere.
Trøsten er at styringsboksen som sikkert er det eneste som har fått problemer altså er å få kjøpt løs om ikke du vil forsøke å reparere den du har først.
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har sett litt nærmere på min bryter (som jeg mener jeg en gang hadde problemer med?).
Det er ikke løse dioder men en likeretterbro i denne bryteren. Den tåler 1 - 1,5 A og det er ikke mye om du får en kortslutning og har stor trafo!
Du kan enten sette inn vanlige dioder - eller en ny slik bro. Det koster 1/20 av det som en ny bryter koster.
For å åpne den må du file eller bore ut de 2 rørnaglene som holder bryteren sammen. Til nye rørnagler kan du bruke kabelniter av ca. 2,5 mm. kabeldimensjon.
PS.
Glemte å si at du kan ta denne med på Krogstad. - Så kan vi se hva "det rullende serviceverksted" har å frembringe? Edited by Kjell H. - 18 mars 2013 at 09:49 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |