Hjelp til nybegynner |
Post Reply |
Author | |
woldseth
Viderekommen Joined: 17 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 9 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 23 januar 2013 at 22:32 |
Har kjøpt Roco digitalt startsett og har tenkt å utvide med noen flere skinner og 2stk. sporvekslere som jeg må styre fra en bryter(boks) har ikke lyst til å ha sporvekslerne på" Multimaus "
Mitt spørsmål til de som kan dette er: Hva trenger jeg for å få dette til. Sporvekslermotor Type? Strømfosyning, kabler,bryterboks Har prøvd og se etter en løsning men det blir for innviklet for meg, for mange produkter. Startsettet har Geoline skinner. Håper noen kan hjelpe meg.Har lyst å komme igang å lage nytt. Hilsen pål
|
|
Woldseth
|
|
Traveller
Veteran Joined: 07 februar 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 148 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sporveksel-"motorer" kommer i to utgaver: En variant med spoler som skal ha en strøminpuls for å skifte stilling (som regel vekselstrøm/"lys") og en variant med motor som skal ha kontinuerlig pluss eller minus-strøm (likestrøm). Den første typen styres med to enkle trykknapper og den andre typen med en polvender (topolet "på-på"-bryter). For forvirringens skyld omtales dette gjerne som "analogstyring" i litteraturen.
Som nybegynner er det enklest å forholde seg til skinneprodusentens standardmotor, som enkelt knipses på plass ved siden av eller under vekselen. Dette er normalt spole-utgaven som styres med trykknapper (kjøp utgaven uten integrert digitaldekoder dersom du vil styre "analogt"), eventuelt en ferdigkjøpt boks fra samme produsent. Mvh P. Edited by Traveller - 24 januar 2013 at 11:02 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis det er den svært utbredte Tortoise-motoren du tenker på, så trenger den faktisk ikke kontinuerlig strøm. Den kan betjenes med momentbryter slik at strømmen går kun i det den legger over. Motorens aktuator må imidlertid være justert for det, for når strømmen blir borte trekker den sorte klumpen der aktuatoren festes, seg en millimeter eller noe slikt tilbake. |
|
Svein S
|
|
Traveller
Veteran Joined: 07 februar 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 148 |
Post Options
Thanks(3)
|
Det er øyensynlig ikke mulig her på forumet å gi GENERELLE råd til en nybegynner uten å ha med ALLE forbehold om lure varianter utviklet på diverse gutterom rundt om kring i det ganske land...
Beklager så mye! Mvh P. |
|
thpe
Viderekommen Joined: 24 februar 2013 Status: Offline Points: 7 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
thpe
Viderekommen Joined: 24 februar 2013 Status: Offline Points: 7 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei. Jeg driver med Marklin. Nå ønsker jeg å komme inn i den digitale verden. Derfor har jeg kjøpt et digitalt startsett med lok. Det fulgte med lok kort til Mobile stasjonen. Men jeg ønsker å utvide med noen flere brukte dig lok. Dersom det ikke følger med kort til disse, hva gjør jeg da for å få inn lokene i stasjonen?
Et spørsmål til. Når en kjører lok på 2 eller 3, hvordan kommer jeg tilbake til lok 1 uten å gå hele veien opp til nr 11 og så til nr 1? Mvh thpe
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et par korte råd
- Det er gode forklaringer i dokumentasjonen som følger med i startsettet (med glimt i øyet) - Det er flere måter å legge inn lok på: -- Dersom et lok er Märklin med mfx dekoder, er det bare å sette det på sporet så legges det inn automatisk på en ledig plass For de påfølgende alternativ må du stå på en ledig plass og det bør ikke stå andre lok på sporet -- Dersom det er et Märklin med annen (original) dekoder, kan du søke det opp i databanken som ligger i MS'n (dersom loket har fått skiftet adresse, må det i tillegg skiftes til denne) -- Dersom det er en annen dekoder installert, kan du --- enten forsøke å søke det opp med søkefunksjonen i MS'n --- eller legge det inn som nytt med adressen det er satt opp med Husk at du ikke kan ha to lok med samme adresse (fx 3 som er veldig vanlig fra leverandør), så det lønner seg som regel å bytte til en annen enn denne når du først har fått lagt det inn. Dette er en kortversjon, men gir deg kanskje mulighet til å komme litt videre Når det gjelder å velge lok (om jeg forstår spørsmålet riktig ), er det enklest å holde 'shift' nede og dreie på hjulet .... |
|
Bjørn Egil
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |