Strømopptak i vogner |
Post Reply |
Author | |
stigne
Viderekommen Joined: 12 desember 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 88 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 14 august 2012 at 15:34 |
Hei
Er det noen som har noen gode forslag til strømopptak i boggivogner? Mvh Stig |
|
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Hvilken skala? Mvh Heine |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
En eldgammel metode er å bruke hjulaksler med isolering bare på én side slik at selve akselen er elektrisk ledende i forhold til ett av hjulene. Ved å legge en sleper tilkoblet en ledning oppå akselen og parrer hjulene riktig, vil den ene boggien kunne gi strøm til den ene skinnen og den andre den motsatte skinnene. Fleischmann benyttet dette systemet for ca 50 år siden. Jeg snakker her om 2-skinne-systemet, for med 3-skinnesystemet er det jo slepesko som gjelder uansett. |
|
Svein S
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det plastboggier, så har Lux Modellbau noen strømopptak som er ganske bra.
Har brukt de selv.
Det ser ikke ut til at de er nevnt på den engelske siden deres - men kun på den tyske.
Her er en link:
Edited by Kjell H. - 14 august 2012 at 16:35 |
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Jeg bruker disse http://www.hufing-tronic.de/start.htm?waggon_beleuchtungen_ho,tt,n_schleifer_und_kontakte.htm |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
stigne
Viderekommen Joined: 12 desember 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 88 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Takk for raskt svar folkens, jeg kjøer Roco H0, har " http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=3636&osCsid=e4f832a06d5fbdf68c7016c9312abcee " Prøvde med å legge ledninger i spiral runt akslene på vær boggi men det fungerer ikke optimalt (lyset blinker) Mvh Stig |
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Stig
Strømopptakerne fra Hufing-Tronic passer spesielt godt på Roco vogner.. |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
trondk
Medlem i MJF Joined: 18 april 2013 Status: Offline Points: 36 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Jeg ser dette er en gammel tråd men siden jeg har kommet over en løsning som fungerer greit for meg tenkte jeg at jeg skulle poste her uansett. Jeg har brukt spiralfjærer på akslingene mine. Enkelt og greit å jobbe med, lite synlig og har fungert på alle mine vogner. mulig man må scrolle litt ned. Det er ca midt på siden
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |