motor som ikke virker |
Post Reply |
Author | |
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 12 november 2005 at 16:42 |
Jeg har et lokomotiv fra et gammelt startsett (marklin) som ikke virker, og håper det går an å reparere det.
Lysene virker, og det samme gjør retningsomskifteren. Det er bare selve motoren som er død. http://einar.nidelven-it.no/einarblog/18 På bildet i linken over så vises en elektrisk komponent som har mistet et ben. Kan dette ha noe med saken å gjøre? Hva slags komponent er dette? Og er det noe man kan kjøpei en vanlig hobbyshop, eller må man til elfa? |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Litt lite bilde, men det ser ut som om det er den ene børsten med tilhørende kontakt som mangler. |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Neida. Den var bare tatt ut for øyeblikket. Som sagt så heller jeg i retning av at det er noe med den elektronikkkomponenten som mangler en "stav/arm", men jeg skulle likt å vist det med sikkerhet. |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
HC
Medlem i MJF Joined: 24 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
|
Amundsen Hobby(nå har de slått seg sammen med modellcompagniet. vet ikke nytt navn) kan nok få tak i denne elektrokomponenten for deg. Edited by HC |
|
Jon S.
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Einar! Det du har øverst, er en liten kondensator. Strengt tatt burde det gå å få en maken i en reparasjonssjappe for radio og tv, bare du lodder ut den gamle (med ett bein) og tar den med. Burde ikke koste mer enn noen øre... Derimot er det jo viktig at du får loddet fast begge beina til den nye kondensatoren, på riktige plasser i loket! Her er det ikke så lett å gi noen beskrivelse. Men hvis du finner en gammel, avbrukket rest, kan du jo gå ut fra at det er her det ene beinet til den nye komponenten skal på plass. Lykke til! Mvh. Jon S. |
|
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ok..... Etter at det gamle skabberakket har fått hvile en stund, så tok jeg det frem igjen for et par dager siden, og det har nå begynt å bevege på seg etter at jeg loddet alle ledninger på nytt. Problemet er at det beveger seg ekstremt sakt til å begynne med, og etterhvert får det opp farten, og etter et par minutter så har det "full speed ahead" når transformatoren står på for fullt.
Hvis jeg tar det av skinnene og det får hvile et par minutter, så går det like tregt når jeg setter det tilbake, for deretter å øke hastigheten etterhvert igjen. Avogtil stopper lokomotivet helt og hvis jeg da dytter forsiktig på kobber-børsten så starter det igjen. Noen som har noen tips? Kondensatoren har jeg forøvrig fjernet uten at det ser ut til å gjøre noen forskjell |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Einar Jeg vil foreslå dig at skille motoren helt og rense den. Såfremt motoren har være smurt godt med olie, vil der sandsyndligvis ligge en masse støv/gultæppe/andet snavs omkring kommutatoren som sidder for enden af ankeret inde i motoren. Dette skal fjernes. Fjern kul og børste ved at løfte de to små fjedre ud til siden. Løsn skruerne i hjørnerne af ankerpladen Tag ankerpladen til siden og udtag ankeret forsigtigt. Du kan nu se tre kobbertrekanter for den en ende af ankeret. Disse renses forsigtigt og ikke hårdt, med et stykke fint slipepapir og derefter renses rillerne mellem disse trekanter forsigtigt. Pas på de små bobbertråde som går fra vindingerne til kommutatoren. Fjern alt snavs fra tandhjul og rense det indvendige i motoren. Isæt nu ankeret og påsæt ankerpladen. Rens kullet og kobberbørsten med slibepapiret og isæt begge dele igen. Kontroller til sidst at alle ledninger sidder som de skal. Nu skulle loket kunne køre. (Kondensatoren hjælper kun mod støj i radioen). Hvad katalognummer har loket?, jeg har muligvis en del gamle reservedele. Skriv igen om dette ikke hjælper. Hilsen Dan Edited by Dan Rasmussen |
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |