N-skala helix: radius, stigning og mål |
Post Reply |
Author | ||
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 13 januar 2012 at 09:08 |
|
Nå har jeg begynt å samle på n skala og planlegger mitt første anlegg. Planen er å ha mest mulig på minst mulig plass og antar størrelsen vil være rundt 80x150 cm.
Foreløpig har jeg ingen lok eller vogner, men prioriterer skinner. Valget ble Fleischmann piccolo.
Jeg har forstått at maks skala stigning er 2%, men at 4% er mulig.
Målet er å komme høyt opp på liten plass. Siden helixen skal være ute av syne inne i et fjell, tenker jeg å ha 4 % stigning. Videre har jeg lest at R1 radius blir for risikabelt og vurderer da R2 radius.
Helixen er grunnlaget for videre planlegging av anlegget.
* Er det riktig å bygge en helix med 4% stigning og R2 radius med dobbelt spor?
* Hva bør avstanden mellom sporene være?
* Hvilken høyde bør jeg ha mellom etasjene i helixen?
Marius
|
||
erakt
Medlem i MJF Joined: 13 mars 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 108 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Selv R2 er svært krapp i forhold til stigning/kurve om det går er jeg ikke sikker på, men hva slags matriell du har tenkt å kjøre og lengden på tog har mye å si. Husk også att det må være mulig å komme til sporene tilfelle havari.
|
||
T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute" |
||
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg skal bygge på et rammeverk og ikke en plate så det vil være åpning til helixen fra undersiden evt kanskje fra siden dersom fjellet blir stående helt i enden av anlegget.
Ser for meg at det blir:
passasjertog med lok + 4 vogner
motorvogn
godstog med trelast
godstog med kullast
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
4 % høres litt tøft ut. Jeg foreslår at du tester ut hva lokene dine klarer å trekke i den stigningen og om du synes det er akseptabelt. Tester bør foretas med den kurveradien du tenker bruke i heliksen da kurver gir mer motstand enn rett linje. Avstanden mellom sporene kan du også teste deg fram til, for det er avhengig av hvor lange vogner du bruker og hvor stort sideutslag de gir. For H0 ville jeg brukt 5,5 cm minst, dvs. 3 cm i N. Høyden mellom etasjene avhenger av sporunderlagets tykkelse (alt tatt med og målt på det tykkeste), skinnenes høyde og materiellets høyde. Så igjen må du teste og måle. Det er lurt med så liten stigning som mulig og det vil si at høyden mellom lagene også bør ligge helt ned mot det minste som er mulig. Når det gjelder radius så vil innerste sporet ha minste radius og den må tilpasses materiellet du har tenkt å bruke, men også sørge at avstanden mellom lagene blir stor nok. Generelt gjelder at jo større radius jo bedre, samtidig som sjelden ønsker å bruke for mye plass til en heliks. Nå ser jeg at du skriver at du ikke har anskaffet lok og vogner ennå, så da blir tester kanskje litt vanskelig. Kanskje du har noen du kan få låne dette av? En rask kalkyle på R2 (=22,5 cm radius) viser at du må opp i 4,5 % stigning for å nå tilstrekkelig høyde mellom lagene. Jeg regner da 6,5 cm høydeforskjell. Da har jeg regnet 1,5 cm til sporunderlag (laminert 6 mm finer 2 lag og skinneunderlag) og 4 til toget. Man kan kanskje gå litt ned på det siste. På meg virker det som R2 faktisk er for skarp kurve, og at du bør bruke fleksispor og gå opp til en 27 på innerste og 30 cm på ytterste spor. Da får du en stigning på 38 %. |
||
Svein S
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det burde vel kunne la seg gjøre å bruke tynnere sporunderlag i heliksen om man støtter opp underlagene tilstrekkelig ofte, f.eks. med gjengestenger på sidene av sporet?
Eller kanskje bruke noe annet enn Fleischmann Piccolo i heliksen? F.eks. har Peco Setrack N radier på bl.a. 263.5mm (R2) og 298.5mm (R3). |
||
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her fant jeg svaret:
Showing that a helix in N-Gauge with a radius of R1-R2 isn't any problem for trains with a lenght up to 130 cm Det ser jo ikke akkurat skal ut så det er greit å gjemme helixen i et fjell!
Edited by _marius - 13 januar 2012 at 22:19 |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da vil jo tro at disse lokomotivene har hefteringer på noen av hjulene. Å komme opp de stigningene uten det med så mange vogner er i hvert fall umulig i H0.
|
||
Svein S
|
||
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg holder fortsatt på research...hvordan måler man avstanden mellom sporene på 3 cm? Fra senter til senter på skinnen eller fra sville til sville?
|
||
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Avstand måler du fra senter til senter, men hvis du bruker R1 og R2 får du jo automatisk god nok avstand mellom de.
|
||
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har lært at det er Peco 55 som gjelder!
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
... formodentligvis fordi det ser riktigere ut enn code 80. Men i heliksen, og for den saks skyld på andre skjulte strekninger, kan du like gjerne bruke høyere profil. Peco code 55 har meg bekjent ikke faste kurver, og å legge en heliks med fleksispor kan bli noe mer besværlig, spesielt når du skal ha relativt liten radius. |
||
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bra! Men det hindrer deg jo ikke å legge sporet i samme radius som R1 og R2. Jeg for min del ville ikke laget en helix med så liten radius. Togene i filmen du viste til har lok med gummiringer på et par av hjulene. Ikke alle lok har det. Og ikke lås deg til tanken om at en helix må ha sirkelfasong. Oval fasong fungerer også. Se på dette f.eks: |
||
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Veldig bra! Nå tror jeg du løste du en nøtt med en oval helix. En oval helix kan jo være plassbesparende i forhold til å ha 2 helixer. I første omgang skal jeg lage et lite anlegg på 60 x 140 cm. Vet ikke hvor høyt opp jeg kommer. |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |