Lys i hus |
Post Reply |
Author | |
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 514 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 22 desember 2015 at 09:54 |
Er der noen triks vedr lys i hus/bygninger. Har tenkt å legge lys i en del av husene og tenker derfor fremover dersom lys/pære må skiftes. Hvis bygningene er limt fast og ellers integrert i landskapet kan vel dette skape problemer. Noen ideer eller tanker omkring dette? Bruker LED i noen av brygningene.
|
|
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg ville ha brukte LED i alle bygninger, men hvis du absolutt vil bruke glødepærer, er det en mulighet å ha det åpent i bunnen av huset, og feste lysene på stag som stikkes opp og festes på undersiden av anlegget. Husk at det blir best lys om de er montert så høyt som mulig inne i bygningene. :)
|
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Et tips jeg så var å montere LED inne i legeklosser dersom en ville ha forskjellig lys i ulike rom |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
jarleek
Medlem i MJF Joined: 20 juli 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 57 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et annet tips jeg plukket opp en gang: Ved å sette f eks et stykke svartmalt papp på diagonalen inne i huset, evt to stykker i kryss (eller enda mer oppdelt), kan du få effekten med belysning i bare noen av husets rom :)
|
|
Jarle VE
Fersking i TMJK |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
... og den mer kostbare løsningen er å bruke de lysboksene som fåes kjøpt for montering bak hvert vindu en ønsker lys i ...
Når det gjelder varighet, har vi mest erfaring med at i forhold til utvendg belysning med 'riskorn'-glødelamper, varer diodene vi har montert inne i hus, utrolig mye lenger. På utstillingsanlegget har glødelampene gått flere ganger, mens (jeg tror) alle diodene fremdeles er intakte. Når det gjelder tilgjengelighet, vil jeg anta at for et hjemmeanlegg, vil det sannsynligvis ikke være behov for å skifte dioder. Men om en ønsker mulighet for det, ville jeg plassert bygninger uten å lime de fast. Forusatt at ikke anlegget skal vippes opp mot veggen e.l. ... |
|
Bjørn Egil
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |