Sporplan fra fortiden. |
Post Reply |
Author | |
øystein lb
Veteran Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 02 mai 2010 at 22:56 |
Jeg har tenkt til og bygge en stasjon til mitt N-skala anlegg. Jeg synes stasjons byggningen på skansen stasjon er veldig fin. Men en ting som jeg lurer på er, hvordan så den ut når den var i drift?
I dag er sporene lagt høyere en før og den er en annen plattform foran. Det er engentlig en holdeplass.
Hvis noen har bilder, og enda bedre en sporplan så er jeg veldig takknemlig.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
"I drift"? Mener du den gang den var betjent? For den er forstatt i bruk i den forstand at det stopper tog der for passasjerers av- og påstigning. Skansen har vel forandret seg lite i årenes løp. To spor utenfor har det vel også vært siden banen ble bredsporet ca 1917 og klappebroen kom.
Som vanlig ved slike spørsmål så henviser jeg til NJKs stasjonsdatabase. Der fant jeg dette bildet (tatt av meg selv ....) som viser et tidligere plattformdekke. |
|
Svein S
|
|
øystein lb
Post Options
Thanks(0)
|
i drift da mener jeg når det var billetsalg og betjent. Siden det ofte var et man laget tegninger av en stajson og bygget den på flere plassr, finnes det noen andre stasjoner med samme stasjons byggning? |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis du spør om bygningstypen på Skansen også ble benyttet andre steder, så tror jeg svaret er nei. Dog med et lite forbehold for at Søberg ikke var helt ulikt, muligens litt kortere. Det er faktisk litt uvanlig med en så liten ekspedisjonsbygning. Det vanlige var nemlig at bygningen også hadde en leilighet for bestyreren, og dermed ble dette fort 2-etasjesbygninger (eller skal vi si halvannen).
|
|
Svein S
|
|
øystein lb
Post Options
Thanks(0)
|
ja den er liten Kansje undredal istenden?for(gudå for utenforstående). Det er jo en mulighet. Liker begge.
|
|
ses
Post Options
Thanks(0)
|
Liten og liten. Det bestemmer du selv hva du synes er greit for din MJ-bane. Jeg svarte bare på spørsmålet om bygningen var brukt flere steder, og begrunnet litt hvorfor antagelig ikke.
|
|
Svein S
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |