Fleischmann 1304 motor problemer |
Post Reply |
Author | |
iMAGINE
Nykommer Joined: 09 oktober 2010 Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 09 oktober 2010 at 21:40 |
Jeg har ett gammelt fleischmann 1304 damplokomotiv liggende. Idag tenkte jeg at jeg skulle prøve å få liv i det. Desverre har jeg noen få problemer... Toget går, men det ryker og gnistrer litt. Det går også mye treigere enn det det gjorde før. Har prøvd å demontert hele motoren uten hell. Finner ingen feil. Noen som har noen tips om hvordan jeg fikse dette, eventuelt hvor jeg kan få kjøpt en ny motor til dette toget? Som sagt er dette en utrolig gammel modell og det hadde betydd veldig mye for meg om noen hadde klart å hjelpe meg ettersom at jeg har veldig gode minner med dette toget
|
|
Arkitekten
Viderekommen Joined: 02 september 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 63 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har et 50 år gammelt Fleischmann-lok, og det går strålende. |
|
Hvem, sa du?
Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv. |
|
iMAGINE
Nykommer Joined: 09 oktober 2010 Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hehe. Men du har vel ikke ett svar på tråden min?
|
|
iMAGINE
Nykommer Joined: 09 oktober 2010 Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter masse leting har jeg klart å finne ut at det isolerte skjoldet som sitter på utsiden av motoren heter "massefreie lagerschilder" med art.nr. 504750. Jeg håper inderlig noen klarer å hjelpe meg noe mer ut ifra dette
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som regel er den M61-motoren som sitter i dette loket helt umulig å ødelegge!
Jeg tror derfor at det kan være brukt feil olje på loket en gang tidligere slik at denne har tørket ut og stivnet? Loket vil derfor gå tregere.
Gnistring kan forekomme på kullbørsene dersom de sitter fast i slik seig olje. Det er unødvendig å smøre børstene men da de sitter nær motorlageret på NDE, har det lett for å komme noe olje der om man ikke er "gjerrig" med oljen.
Lite trolig at motordekselet er defekt. Her sitter den ene børsten isolert og den andre ikke. Mye seinere enn da ditt 1304 ble laget (først etter digitalteknikken kom) ble motordeksel med "massefreie lagerschilder" innført.
Jeg ville ha sjekket øvrig drivverk også mht. om noe går tregt.
Det kan også være lurt å sjekke hjulene? Gamle Fleischmann-lok har forniklede hjul av zinklegering. Her kan det tynne forniklingsbelegget være slitt bort og det dannes derfor lett et isolerende oksydbelegg på hjulene.
|
|
iMAGINE
Nykommer Joined: 09 oktober 2010 Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvordan type olje bør jeg bruke til å smøre med? Har vasket hele motoren ren for olje nå, så lurte jeg på om symaskin olje fungerer?
Edited by iMAGINE - 10 oktober 2010 at 13:55 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du kan gjerne bruke symaskinolje. Den er kanskje i tynneste laget - men helt OK.
|
|
iMAGINE
Nykommer Joined: 09 oktober 2010 Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
|
Virker som om oljen min ikke funket helt. Ser ut som om motoren ikke får spenning for det går ingen vei. Drevet som er festet på akslingen til motoren virket veldig trå sammen med de andre drevene, selvom jeg har smørt det. Har egentlig spruta litt olje over hele greia.
Motoren er så godt som lik som denne http://i851.photobucket.com/albums/ab78/roelants/P1000014.jpg Edited by iMAGINE - 10 oktober 2010 at 15:33 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dersom rotoren ikke løper helt fritt, kan det være flere årsaker til dette.
Det er en tynn metallring rundt magneten på motoren. Denne ringen har flere "hakk" som er utsparinger til de flikene der skruene som holder sammen motoren er festet. Se at det er "treff" mellom disse utsparinger og motordekselet. Se også at det er "treff" på andre siden som vender mot lokrammen. Dersom det ikke er "treff" blir motoren skjev og akslingen går tregt. Den skal løpe helt lett i lagerene.
Du kan også se etter om det er hår/dritt som har tullet seg rundt akslingene. Sjekk hjulaksler og andre drev også.
|
|
iMAGINE
Nykommer Joined: 09 oktober 2010 Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg kan se for meg at det har skjedd noe feil i monteringen ;). Har du noe anelse på smøringa og spenningen? virker litt rart at plutselig ingenting skjedde... Bør jeg være forsiktig med smøringa? Nøyaktig hvor skal jeg smøre? Ta gjerne en titt på linken jeg la i posten over om den kan være til noe nytte :)
Så også at hjulene virker litt slitt i forhold til fornikklinga. Går det ann å få kjøpt nye hjul? Ligger det noe vedi i et tog som dette? litt morro å vite. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror det viktigste for deg nå, er å finne ut om alt er rett satt sammen?
Deretter må du se om alt går lett rundt.
Så kan du se om det virker med strøm - og til slutt kanskje smøre det.
Du bør starte med å rengjøre motoren og resten av loket så det ikke er så grisete å jobbe med.
Når du smører, bruk en nål som du dypper i olje før du legger den mot det stedet som skal smøres.
Da har du bedre kontroll med oljemengden.
Det er nok med brøkdelen av en dråpe på alle smørepunter.
Jeg får ikke åpnet den lenken du anga men kjenner 1304-loket. Det var vanlig i mange startsett på 60-tallet. Loket er ikke spesielt verdifullt men det er jo fint med lok som man har hatt i mange år, så jeg tror nok affeksjonsverdien er størst?
Deler finnes fortsatt å få tak i. Jeg tror det er enklest i Tyskland?
Hjulene kan du pusse om de er slitt. De er nok både kostbare og vanskelige å bytte?
|
|
iMAGINE
Nykommer Joined: 09 oktober 2010 Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tusen takk for masse hjelp! Skal komme tilbake senere med svar om jeg har fått det til ;)
|
|
iMAGINE
Nykommer Joined: 09 oktober 2010 Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har renset hele toget nå. Vet ikke helt hvor sporet som man tilfører spenning ligger så jeg har bare brukt 2x0,75m2 ledninger som jeg putter rett på skinnene. Toget beveger seg ikke med mindre jeg gir det ett lite dytt, men da går det veldig sakte fremover i en veldig kort stund. Jeg har prøvd å gitt spenning rett på hjulene og da ser jeg motoren snurrer rundt. Den hakker litt men går sakte rundt. Det er relativt fort, men ikke så fort som det burde. Det ryker fortsatt. Alle deler har fri bevegelse så det er ikke problemet. Det er faktisk så løst at drevet på akslingen detter av...
Edited by iMAGINE - 10 oktober 2010 at 19:27 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bruker du en Fleischmann trafo? De riktig gamle hadde selénlikeretter og et termisk relé som kobler ut strømmen ved overbelastning. Det kan være at denne likeretteren er kortsluttet? Prøv derfor med et 9V batteri (som du sikkert har i røykvarsleren?). Dette for å eliminere trafoen som feilkilde. Deretter ville jeg ha sett om motoren går like dårlig begge veier (når du snur polene)? Det at tannhjulet løsner på motorakselen, er et kjent fenomén på eldre Fleischmann-lok. La det derfor bare være av til du får motoren til å gå ordentlig. |
|
iMAGINE
Nykommer Joined: 09 oktober 2010 Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når jeg ser på motoren så kommer det ett sterkt lysglimt når jeg spenningsetter motoren. Denne gløden fortsetter mens motoren snurrer bare mye mindre intenst. Ser ut som om gløden ligger på overgangen til kobberskivesporene bak viklingene. Det er her det kommer fra. Når motoren snurrer lager den en litt dure lyd.
Har ikke fleischmann trafo. Har en trix med variator sånn at man kan velge fart. Har ikke fått prøvd med et 9V. Prøvde derimot med en 12V data PSU noe som ikke funket... |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Motoren skulle ha virket med et 12V powersupply - og etter det jeg forstår, kan vi nå eliminere at motoren går tregt rundt når du dreier den for hånd?
Du kan ha kommet i skade for å ha vridd kommutatorplata (den skiven med 3 kobberplater på) i forhold til motorankeret? - Om jeg husker rett, så skal "skillet mellom kobberplatene" stå rett over hver av de 3 polene på ankeret?
En annen mulighet er at selve permanentmagneten er vridd i forhold til dekselet som holder børstene. Da er polene kommet ut av stilling.
Begge disse feil kan forårsake stort strømtrekk. - Ellers begynner jeg å slippe opp for ideer nå.
|
|
Herman
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er ikke det minste rart at du ikke får motoren til å gå med en PC-strømforsyning.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvorfor det, Herman??
12 V likestrøm er nå en gang 12 V likestrøm -eller?
Klarer strømforsyningen å levere nok mA (200- 300 mA), så bryr ikke loket seg om hvor den stammer fra.
|
|
Herman
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg er redd du ikke belaster strømforsyningen tilstrekkelig til at den klarer å levere spenning. Er belastningen for liten, så vil en PC-strømforsyning ikke klare å levere spenning.
Videre er det stor forskjell på glattet likestrøm, halv- eller helbølge likestrøm, eller pulsstrømmene som kommer ut av en PC-strømforsyning. De siste kan føre til overoppheting i motorvindingene som er laget for 100 Hz, ikke 15 kHz, og spenningstoppene som kommer ut av PC-strømforsyningen kan fort ligge høyere enn du tror. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror en av oss misforstår??
(Egentlig er dette et nytt tema, men vi får ta det her.)
De powersupply (PSU) som sitter i en PC er riktignok av typen "switch mode". De fleste av disse lager først likestrøm av 230V AC før de høyfrekvent hakker denne opp i pulser. Derved kan selve trafoen i PSUet gjøres mindre. På sekundærsiden likerettes denne vekselspenning, filtreres og stabiliseres. På et slikt PSU kan det derfor være flere sekundærviklinger, en for hver spenning.
Det er således en glatt og stabil 12V DC som leveres ut fra PSUet og brukes av andre kort i PCen. I og med det kan variere hvor mange kort som trenger 12V DC og strømtrekket til disse, trenger man ikke være bekymret for at strømmen kan bli for lav. - Værre er om strømtrekket overskrider det PSUet er i stand til å levere.
Dersom likespenningen ut av PC-PSUet skulle ha for mye ripple (overlagret "støy" og vekselstrøm), feiler de kortene som blir forsynt av denne spenningen. Den må derfor være helt "glatt".
Selv om en Fleischmann-trafo ikke har filterkondensator og derved leverer likerettet vekselstrøm, går motorene helt fint på glatt, stabilisert likestrøm. ( Det er forøvrig 2 forskjellige bølgemønster på Fleischmanntrafoer, de med MSF og de uten - men det skal vi ikke bry oss om her).
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |