Erfaringer med britisk N-skala? |
Post Reply |
Author | |
Per R
Viderekommen Joined: 10 juni 2020 Status: Offline Points: 17 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 29 september 2020 at 11:27 |
I mangel på norsk materiell fra 60-årene i N-skala og plass til tilfredsstillende anlegg i H0, vurderer jeg britisk N-skala når jeg skal børste støv av modelljernbanehobbyen igjen.
Jeg har et ønske om å bygge et anlegg med forbilde, og jeg ser at det i britisk N-skala er mye fint materiell basert på 60-årene. I tillegg er britisk N-skala 1:148, og det gjør det i hvert fall ikke vanskeligere å scratch-bygge. Det er dessverre lite eller ikke noe å få kjøpt av rullende materiell fra Graham Farish (Bachmann), Peco eller Dapol i Norge. Det betyr vel at en kombinert studie- og shoppingtur bør planlegges når Covid-19 tillater det. Er det noen her inne som har erfaringer med britiskprodusert N-skala...? |
|
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har ingen erfaring med N skala av noe slag, men jeg anbefaler deg å ta en titt på Hattons. Det er en forretning som jeg har brukt i 15 år, og er veldig fornøyd med!
Kos deg!
|
|
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
|
Per R
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar. 🙂
Hattons er på lista mi, og så har jeg sett meg ut denne butikken i Edinburgh: Harburn Hobbies Jeg lyster nemlig litt på et skotsk-inspirert landskap med et scratch-bygd whiskydestilleri. Da kan jeg kombinere to av interessene mine - ikke minst på studieturen... Edited by Per R - 02 oktober 2020 at 19:05 |
|
KHE
Medlem i MJF Joined: 10 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 23 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har handlet på postordre fra Hattons i mange år, og er veldig godt fornøyd med det. For tida er det imidlertid et problem: Dapol og Graham Farish er de store på britisk N-skala. Det har noen tid nå vært en disputt mellom Bachmann (som eier Graham Farish) og Hattons som gjør at Hattons i realiteten nå ikke selger Graham Farish. Vet ikke hvor lenge dette varer.
Gaugemaster er en annen bra postordrebutikk, som også har stort og flott butikklokale et stykke sør for Gatwick/vest for Brighton; 2 minutter fra jernbanestasjonen i Ford.
mvh KHE |
|
KHE
Medlem i MJF Joined: 10 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 23 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er link til N-skalaanlegg med forbilde fra Skottland (Rannoch på West Highland line):
(Det finnes mange andre. Model Rail Scotland arrangeres vanligvis i februar, og har mange flotte anlegg med skotsk forbilde - dessverre tvilsomt om det blir noen utstilling i februar 2021) mvh khe
|
|
Per R
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar og linker.
Gaugemaster hadde jeg ikke fanget opp. Der var det bra utvalg for netthandel. Jeg legger nok opp til å handle det meste i Harburn-butikken i Edinburgh. Da slipper jeg bl.a. unna tollavgifter, men det må jo nødvendigvis suppleres med noen nettkjøp. Model Rail Scotland har plenty med videoer på YouTube - mye inspirasjon å hente der. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |