Vendesløyfe |
Post Reply |
Author | |
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 514 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 08 september 2013 at 15:44 |
Hei Håper noen der ute kan gi meg en tilbakemelding på dette.Min elektronikk kompetanse er heller svak så derfor lurer jeg på om dette er å definere som en vendesløyfe. Se min dårlige skisse.
Har fått forståelse av at det ikke er noe sjakktrekk med vendesløyfe ved N-Skala digitalt og likestrøm.
Innbilte meg at det jeg på tegningen kaller sløyfe ikke var å se som en vendesløyfe.
Den går ut fra en veksler og kommer inn på en annen. Disse 2 vekslere går senere sammen til et spor.
Håper denne knotete forklaring og min dårlige skisse kan gi noe fornuft.
Venter i spenning
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det der er nok en vendesløyfe ja, så lenge du kan følge sløyfen rundt og komme tilbake til samme spor i motsatt retning, uavhengig av hvor mange sporveksler som ligger mellom.
Det er ikke noe problem med vendesløyfer og 2-skinnedrift ("likestrøm") så lenge du passer på å isolere en del av sløyfen slik at polariteten på denne kan snus, slike polvendere finnes det mange varianter av. Videre bør den isolerte delen av sløyfen være lenger enn det lengste toget du planlegger å kjøre, slik at du unngår kortslutning eller andre problemer hvis toget passerer over begge bruddpunktene samtidig. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 514 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen
Takk for konstruktivt svar.
Betyr dette at hvis man isolerer denne sløyfen med en polvender at der også må inn en ekstra strømkilde?
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Neida, du henter kjørestrømmen fra samme kilde. Poenget med en slik automatisk polvender er at den forsyner det isolerte avsnittet med kjørestrøm, og hvis polariteten er feil og det blir kortslutning når toget passerer bruddet, vil venderen lynraskt snu polariteten slik at toget kan fortsette uten avbrudd.
Alternativ kan du snu polariteten manuelt, ved å kjøre toget inn i sløyfen og stoppe det, slå over en bryter som snur polariteten, og deretter kjøre videre. |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Kjører du digitalt eller likestrøm? |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 514 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen
Det er godt mulig jeg er helt på bærtur, men jeg startet med et Fleischman digitalt startsett og har bygget litt videre på dette. Så vidt jeg oppfatter dette er det likestrøm. Starter med et damplok som er digitalt DCC.
Hvor får man tak i polvendere?
|
|
Stavanger
Nykommer Joined: 19 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 20 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ta kontakt med Knut`s Maskinservice via knut@modellelektro.no han kan hjelpe deg
|
|
Stavanger
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vendesløyfepronblematikken ved 2R har ingen ting med strømsystem, digitalt eller anlog å gjøre, men at den ene skinnen møter den motsatte når sløyfa gjennomløpes, og hvis det ikke gjøres noe med det, blir det kortslutning, uansett.
Man løser dette ved å sette av en passende lang sporstrekning i sløyfa som man isolerer helt fra omliggende spor, dvs. isoleringslasker i begge skinenne, og altså på to steder. Denne isolerte spordelen kobler man til ett av de møtende sporene med en polvender. Det vil si en innretning som kan koble skinne A og B i den isolerte, enten til hhv skinne C og D, eller D og C i det møtende sporet. Dette kan gjøres med en manuell polvender (en topolet vippebryter (DPDT)), eller med en elektronisk automatisk polvender. Den siste føler på hva som skjer når et lok passerer over en av skjøtene. Dersom den oppdager at her går det krotslutningsstrøm, så endrer den polaritet straks. Dette skjer så raskt at det er omtrent umulig å merke at det skjer. Disse automatiske er å foretrekke fordi man da kan operere uten å tenke på at det er en sløyfe på stedet, men koster selvsagt mye mer enn manuelle løsninger. Dersom man vil vite litt mer om manuelle løsninger, henviser jeg til en artikkel om dette på mine hjemmesider: Vendesløyfer og snuspor for 2-skinnedrift. |
|
Svein S
|
|
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
Togbutikken selger en Digitrax polvender: http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/product.asp?intProdID=724
Den bør gjøre jobben, og prisen er ikke så verst heller. Har ingen erfaring med denne selv, så jeg vil ikke garantere at den er rask nok til å skifte polaritet før kortslutningsvernet på digitalstyringen din slår av strømmen - men kjøper du via nettet har du jo 14 dagers angrerett. mvh
|
|
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Prinsippet med vendesløyfe er likt om det er DCC og 2R men de er ikke alltid at komponenter til vendesløyfe kam brukes om hverandre. Derfor spørsmålet omkring likestrøm vs digitalt. Likestrøm eller analog 2R er når man benytter en transformator hvor man endrer spenningen på skinnene for å endre hastigheten. De to ledningene er koblet til hver sin skinnestreng. Som oftest oppfattes DCC som den digitale utgaven av 2R likespenning da det er tilkoblet på samme måte men det ligger nå en type vekselstrøm over skinnene. Dekoderen i hvert enkelt lokomotiv omformer dette til likestrøm til motoren i lokomotivet. |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Spørsmålet er vel da om det finnes automatiske polvendere som IKKE takler digitaldrift? I vår tid hvor alt går mot digitalisert drift, vil det vel være rart om slike fortsatt er i handel?
|
|
Svein S
|
|
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er stor forskjell på dcc-digitalstyringssentraler og hvor raskt de reagerer på kortslutning. Derfor kan man ikke garantere at en polvender fra en leverandør fungerer optimalt med en dcc-sentral fra en annen leverandør. Jeg har et automatisk kortslutningsvern fra NCE, det skal kutte kjørestrømmen uten at dcc-sentralen slår ut slik at jeg fortsatt har dcc-strøm til sporveksler og signaler. Men det hender rett som det er at min Roco Mulitzentrale slår ut før NCE-vernet gjør det. Derfor vil jeg ikke garantere at det går knirkefritt å bruke polvender fra en leverandør med dcc-sentral fra en annen. mvh
|
|
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det med bruk av automatiske polvendere som er beregnet for digitaldrift, er vel også et spørsmål om spenning og strøm?
For at slike automatiske polvendere skal fungere optimalt, må strømmen være over en viss størrelse ved kortsluttning. Mange analoge kjøretrafoer klarer ikke å levere nok strøm til en sikker funksjon. Videre må også spenningen være over en viss verdi for at slike automatiske polvendere skal ha nok spenning til å kunne trekke releet. Ved langsom kjørsel vil vel den kunne bli for lav. Under digitaldrift har man alltid full spenning og strømmating på sporet.
|
|
bkv1
Veteran Joined: 19 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 247 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei. Jeg har to vendesløyfer i mitt digitale anlegg. I hver sløyfe har et et stykk av denne:
Fungerer utmerket. Enkel å installere. Medfølgende veiledning (tysk, engelsk) sier deg hvordan. Du må isolere et stykke av sporet stort nok til å romme det lengste toget ditt. -Bjørn
|
|
mikki
Medlem i MJF Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 514 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for det.
I min uvitenhet så lurer jeg på om der er forskjell på bruk av slike ved likestrøm og vekselstrøm?
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vendesløyfer har i prinsippet ikke noe med strømsystem (AC / DC) å gjøre. Det er i prinsippet likt.
Det er heller få som kjører analogt AC med 2-skinnesystem (som dette med vendesløyfer egentlig berører). Vendesløyfer er bare noe man må ta hensyn til med 2-skinnedrift og unngår ved 3-skinnedrift (Märklin). Hvilket digitalsystem man eventuelt bruker er også underordnet, det er skinnesystemet som avgjør. Regner hele tiden med at det er snakk om analogdrift fra vanlig trafo, siden du snakker om AC og DC! Jeg hadde vært skeptisk med å bruke automatiske vendesløyferele som er beregnet for digitaldrift dersom man kjører analogt. Det er også en mulighet å gjøre dette "automatisk" ved DC-analog- og 2-skinnedrift. Det står beskrevet hos Fleischmann http://www.fleischmann.de/de/productsearch/0-schleifen-0-0-0-0-0-0/products.html Dette settet inneholder et par avbruddskinner med imonterte dioder og isolasjonslasker. Det virker på den måten at sporskifteren alltid ligger i samme posisjon og at det derav, følgelig er samme kjørerettning inn i sløyfen. Når loket kommer til det isolerte stykket før det kjører tilbake på det sporet det kom fra, stopper loket. Først når rettningen på trafoen legges om, kjører det videre (og "kjører opp" sporskifteren). Ingen releer og ingen annen automatikk!
Edited by Kjell H. - 15 september 2013 at 10:56 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |