Fotografering av modeller, mitt første forsøk |
Post Reply |
Author | |
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 08 januar 2009 at 20:29 |
Etter en relativt vellykket fotoseanse på jobben tenkte jeg at jeg skulle prøve det samme her hjemme.
Man tager hva man haver heter det visstnok. Jeg stjal med meg et flipover-ark fra jobben, og klistret det opp på veggen bak komfyren for å få en nøytral bakgrunn. Lyset er fra lampa i vifta over komfyren (det syns på skyggene ved svillene...) pluss en 40W taklampe. Bildet ble tatt i RAW-format med følgende innstillinger: Kamera: Canon EOS-400D Eksponeringstid: 30 sekunder Blender: F32 ISO-verdi: 100 Brennvidde: 41,0 mm (EF-S18-55mm f/3.5-5.6) Hvitbalanse: Auto JPG-bildet er beskåret, og jeg har justert hvitbalansen litt, originalen var litt for rosa, ellers er det ingen endringer. Her er en web-vennlig versjon: Her er bildet i full størrelse (OBS: 3600x1800, 3,4MB) Setter pris på konstruktive tilbakemeldinger. Hva er det jeg kan gjøre bedre, brennvidde, komposisjon, farger osv? Svein |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er mye bra med bidlet ditt, men jeg har en forbedringsforslag.
1. Det kan virke som om lyset kommer for mye rett ovenfra slik at det meste av loket ligger i skygge. Men mye av det kan kompenseres ved tiltak 2: 2. Bildet bør etterbehandles ganske mye. For meg er bildet alt for mørkt. Nå kan det skyldes at skjermene er ulikt innstilt, men min er forsøkt kalibrert så godt jeg får til, så jeg tror min er sånn rimelig "riktig". Jeg har kopiert bildet ditt og tatt det opp i PhotoShop og sett på hvordan bildet ligger på det som heter "Levels". Her er resultatet: Se på den røde trekanten som jeg har lagt inn som viser hvor høyt opp de lysteste partiene på bildet ditt når. De ligger et stykke fra maksimalnivået, og det betyr at du ikke utnytter det tilgjengelige toneomfanget. Det betyr at bildet er mer "dødt" enn nødvendig. Ved å ta tak i den hvite trekanten helt til venstre kan man endre dette. Jeg drdo den ned til den røde, og da både lysner bildet litt, og spenstigheten øker: I tillegg har jeg flyttet midtpunktet A på kurven til venstre. Da lysner bildet samtidig som ytterpunktene holdes fast. Det vil si at toneomfanget ikke reduseres. Hvor langt man vil forflytte A har nok med smak og behag å gjøre, og hva i bildet man vil at skal se best ut. Her har jeg justert det ut fra hva som ser bra ut på min skjerm. Hvis jeg tar opp "Levels" på nytt etter denne operasjonen, ser det slik ut: Her ser vi at det kontinerlige toneomfanget i de første grafene nå er strukket ut i de mørke partiene og stuket sammen i de lyse. Det betyr at for å få lysnet bildet må vi betale med at det er litt sprang mellom hvert av ulike mørkere nivåene. Det merker man kanskje ikke så mye til, med for å gjøre noe med det også, må man gjøre hele denne operasjoner i RAW-modus der toneomfanget er mye "tettere" enn her hvor det er bare 255 ulike nivåer tilgjengelig. NB! Jeg er ingen profesjonell fotograf, så dette er kun legmannsskjønn. Mer profesjonelle ville sikkert kunne både forklart dette mer riktig og kanskje korrigert meg på noen punkter også. Er det noen der ute som er profesjonelle på slikt, så er jeg også mer enn interessert i å komme videre i etterbehandlingens kunst også. |
|
Svein S
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Svein,
Du har helt rett i at motivet er feil lyssatt (rett ovenfra), og at bildet er for mørkt. Jeg ser det nå som jeg sitter ved en annen skjerm. Jeg hadde ingen flere lyskilder tilgjengelig i går, så jeg prøvde å kompensere med lengre eksponering, men det var tydeligvis ikke nok. Jeg brukte selvutløser for å slippe å røre kameraet under eksponeringen, og jeg tror øvre grense er 30 sekunder når jeg ikke bruker "bulb"-settingen (eller hva det nå heter...). Jeg skal skaffe til veie mer lys og prøve igjen, så slipper jeg hvertfall at bildet blir undereksponert. Hmm, har hatt kameraet i over et år, og det er først nå i det siste jeg har begynt å eksperimentere litt med det. Jeg er helt grønn når det gjelder digital etterbehandling av bilder. Jeg har ikke Photoshop selv, men har sett lignende "grafer" i programmet mitt uten at jeg har turt å røre de, siden jeg ikke visste hva de var til... I utgangspunktet vil jeg prøve å få bildene mine såpass bra at de krever minst mulig etterarbeid, men det er utrolig kjekt å kunne "redde" et bilde på den måten du beskriver. Takk for det! Jeg skal ta for meg RAW-fila nå i helga, og se om jeg klarer å få til noe tilsvarende som du gjorde. Det er vel snart på tide at jeg lærer meg å bruke det programmet syns jeg..! Svein |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg ser du bruker ISO 100. Med det kameraet er det vel ikke nødvendig. ISO 400 gir minimalt med støy, og da vil du få fire ganger så mye lys inn.
Noen mener at etterbehandling av bilder nesten er fy,fy. Det tror jeg er en misforstått purisme. Å lære seg å bruke et godt etterbehandlingsprogram kan være litt krevende, men har man først begynt å klatre oppover læringstrappa, så er det veldig mye bra man kan gjøre allerede på første trinn. Prøv forskjellige ting til tilbys i menyene og utforsk programmets muligheter. Muligheten for å etterbehandle bare deler av bildet ved å merke av hva man vil jobbe med i bildet, er nyttig for å kunne redde bilder med store kontraster og der detaljer i skyggepartiene er viktig å få synlige, eller å senke lyset på himmelen for å få fram mer av toningen i skyene og samtidig ikke la det som er på bakken bli formørkt. Edited by ses - 09 januar 2009 at 10:37 |
|
Svein S
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
på de nye modelle som canon 5d kan man kjøre iso 6200 uten at det blir bildestøy og opp til 12400 og likevell greit i betakning at man begyner å merke bildestøy.
Har man en objektiv som ikke er lysterk kan man justere dette ved å sette opp iso verdien. Men noen kamera spesielt kompakt så legger man godt merke til iso støyen allerede ved 800 så er det alt for mye støy i bilde. Så det beste er å holde iso så lav så mulig. Men ikke altid det går. Da må man sette opp isoen. Hvis lukkertiden blir lang vill også bilde blir mørkere fordi man bruker en blender(f) som er satt høyt. Har du raskere lukketid vill også bilde bli lysere. Men da må du bruke en annen bleder(ikke så høy som f32).
F3.5 er bra hvis du liten del av fronten i fokus og resten uskarp.
F11 da blir hele fronten i fokus. og bakgrunnen uskarp.
F32 hele bilde i fokus også bakgrunnen.
jo høyere bleder jo bedre dybeskarphet.
iso, bleder og lukestid må være rett innstill opp mot hverandere for at bilde skal bli bra. Man kan også sjekke historieprogramet på kamera og se om det er over eller under eksponert. Da kan man justere blender 1/3 og ta et nytt bilde.
|
|
A matter of life and death
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men nå sier Svein at han bruker en Canon 400D og der begynner man å merke støyen allerede ved ISO 800. |
|
Svein S
|
|
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hr. Sando sier mye bra men jeg vil gjerne føye til litt. Du sier du har raw-fila, det er der man bør legge ned det meste av arbeidet. På en 8-bit JPEG-fil vil man (som nevnt) ha et toneomfang på 256 (2^8) som medfører 16,7 millioner ulike farger. På en 16-bit TIFF vil man ha et toneomfang på 65536, eller 2,9x10^14 ulike farger, ser du poenget mitt?
I Raw-behandling har du altås langt større spillerom enn det Sando jobber med. For å "redde" dette bildet ville jeg ha lysnet bildet generelt (økt eksponeringen, exposurevalue) etter smak til bakgrunnen blir hvit. Jeg ser bakgrunnen her som gulnet, men skjermkalibreringen har litt å si. Etter å ha økt eksponeringen kan du finjustere Blacks (hente frem mørke toner) og Fill Lights. Anbefaler egentlig bare å leke seg litt, prøve forskjellige ting. Men i bunn og grunn ville jeg vel egentlig prøvd på bildet omigjen... F/32 høres litt vel mye ut, prøv deg heller nedover til f/16 eller deromkring. Du får nok dybdeskarphet til loket samtidig som bakgrunnen slås ut av fokus. ISO 400 er nok fornuftig, og kanskje kan du da bruke kortere lukkertid. Jo lengre lukkeren står åpen jo større er sjansen for vibrasjoner. Å bruke selvutløser er et veldig godt trekk! Videre ville jeg gravd i skuffer og skap etter flere lamper. Prøv å rette mer lys mot selve loket. Sett opp f.eks. isoporplater langs siden av oppsettet ditt for å rette mer lys mot motivet samt å myke opp lyset slik at du slipper skarpe skygger. Lykke til! |
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Selvfølgelig bør man gjøre slike grunnleggende justeringer i RAW hvis man har tilgang til det, noe jeg også skrev. Men det var tilstrekkelig med den foreliggende jpeg-fila for å vise at toneomfanget ikke var utnyttet.
|
|
Svein S
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tusen takk for alle innspill og tilbakemeldinger, setter stor pris på det!
Jeg er ikke dreven nok til å bruke kameraet manuellt ennå. Bildet ble tatt med blenderprioritert automatikk, og jeg satte blenderen til maks dybdeskarphet. Godt mulig F32 var litt overkill, men det er sånt man lærer av. Jeg må få kjøpt meg et par løse lamper imorra (ehh, idag...), og evt sette opp en reflektor av noe slag, så skal jeg eksperimentere litt mer med de ulike kamerainnstillingene. Har også lånt med meg en CD fra jobben så jeg får kalibrert skjermen min på nytt, så skal jeg leke meg litt med RAW-fila og se hva jeg klarer å få til. Takker for hjelpen så langt! Svein |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et annet tips:
Jeg har også Canon 400D. Hos Lefdal i Sandnes fant jeg en fjernutløser til rundt (så vidt jeg husker) 150 kr. (Hama Remote-control release Ca-1) Da slipper jeg å vente på selvutløseren og har mer kontroll på tidspunktet ved opptagelser på stativ (f. eks. når jeg fotograferte fyrverkeri). Du får den sikkert hos fotohandleren også.
Petter
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fra dette:
Til dette: Hmmf, en smule irritert nå. Har jobbet med dette innlegget i over en time, med detaljert beskrivelse av alle endringene jeg har gjort med RAW-fila, og så fikk jeg plutselig ikke lov til å laste opp bilder. Og når jeg får lastet opp bildene er all teksten min borte... Vel, de som er interessert får bare spørre. Jeg er mest interessert i om resultatet mitt er brukbart, og hva det evt er jeg bør fikse på. Takker for tipset Petter! Jeg har tenkt på å kjøpe en fjernutløser, men de jeg har sett på har vært alt for dyre. Svein |
|
ØyvindS
Viderekommen Joined: 03 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 46 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Svein
Mange gode innspill, og det er jo en formidabel forskjell mellom utgangspunktet og det bilde du viser til sist i forrige post.
Har noen innspill.
1. Hold ISO"en nede. Selv om du kanskje synes det ser OK ut ved 400 eller 800, så skjer det støyreduksjon i kameraet. Og støyreduksjon går i større eller mindre grad utover detaljer. PÅ et opptak som dette er det ingen grunn til å gå over ISO100.
2. Dybdeskarphet. Prøv å unngå å bruke blendere mindre enn f/8 eller f/11. Selv om du får mere dybdeskarphet introduserer du istedet optiske feil - diffraction. De fleste´objektiver har et sweet spot på omtrent f/8.
3. Eksponering. Hvis du har en begrensning på 30 sekunder, så er løsningen mere lys. Flere lamper eller sterker lamper.
4. Lysets kvalitet. Jo mindre lyskilden er i forhold til objektet, jo hardere (og mindre tiltalende) blir lyset. Prøv et laken eller et sånn hvitaktig transparent papir foran lyskildene og se hvor mye mykere lyset blir.
5. Refleksplater. Hvis det er steder du vil ha lys, men som lampene ikke treffer, så gjør som Carl sier og reflekter lyset. EPS plater, kartong med sølvpapir eller bare et hvitt ark.
6. Komposisjon. Det er begrenset hva du har å spille på i et sånt opptak. Spar denslags betraktninger til du har modellen ute i et diorama eller anlegg.
7. Prøv å få lyssettingen riktig i opptaket, så du slipper å mikke så mye i etterbehandlingen. Du må nok allikevel øke kontrasten litt.
8. Sort er ikke så lett å fotografere. Man kan se fotografering af togmodeller på litt samme vis som om man fotograferer biler. En god bilfotograf lyssetter ofte ikke bilen, men han lyssetter noe som reflekteres i bilen. Se noen av bildene her: http://www.haefnerphoto.com/
9. Bakgrunn. Den må være egnet til formålet, så den ikke har flekker etc. Og den må tåle litt undereksponering.
10. Lang eksponering og vibrasjoner. Du trenger ikke fjernutløser til dette. Bruk snorutløser, kombinert med forsinkelse på kameraet. Hvis speilet kan klappes opp, så gjør det. Men det tror jeg ikke kameraet ditt kan.
11. Hvitbalanse. Hvis kameraet ditt har Custom White Balance, så prøv med det. AWB (auto) kan lett bli lurt av farger i motivet. Sørg for at du skrur av alt som heter lysrør når du fotograferer modeller.
Noen kameraer har også problemer med fargegjenngivelse når det kun er lampelys. Det fører til at den blå kanalen i bildet blir svak, og vanskelig kan rettes opp. Jeg har sett anbefalinger på å bruke et 80A eller 80B filter (blåfilter) foran objektivet, både ved hvitbalansemåling og opptak.
12. Objektiv. Zoom objektiver er ikke de beste til dette formål. Bruk optikk med fast brennvidde.
Forøvrig er jeg på ingen måte imponert over skarpheten i bildet, i full størrelse orginalbildet ditt. Men det har mere med karakteristikken til Bayer sensoren og at den har AA (Anti aliasing) filter, enn med opptaket ditt.
Stå på
Med vennlig hilsen
Øyvind
|
|
mvh Øyvind Strøm
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ad 10. Canon400D har dessverre ikke hull for snorutløser. Et alternativ til fjernutløser, er å bruke selvutløser (tidsforsinket utløser) slik at evt. rystelser i kameraet får roet seg ned innen den fyrer av.
|
|
Svein S
|
|
stian.storengen
Nykommer Joined: 22 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ref pkt 10: EOS 350D har i alle fall muligheten for å vippe opp speilet, men dette er ikke et synlig valg i menyene.
Jeg har ikke kameraet for hånden, så jeg kan ikke dobbeltsjekke, men jeg fant http://www.flickr.com/groups/400d/discuss/72157610770747874
Forøvrig er det ikke hokus pokus å lage en kablet fjernutløser til EOS:
Edited by stian.storengen - 20 januar 2009 at 12:32 |
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg sitter nå med mitt Canon EOS 400D foran meg og det HAR hull for snorutløser. Men det er en elektrisk snorutløser (eller fjernutløser) med ledning, ikke de der mekaniske wiresnorutløserne vi brukte før i tiden. Utløserens bryter har også lås slik at en slipper å holde på den ved lange eksponeringer på B.
Under gummidekselet til venstre er der tre hull for tilkobling av Video Out (øverst), snorutløser (midten) og digital (USB) (nederst).
Jeg synes snorutløseren var en rimelig og praktisk investering. Grunnen til at jeg kjøpte den var ikke modell(tog-)fotografering hvor en har god tid, men fotografering av fyrverkeri med lange eksponeringer. Da var det håpløst å få med det en ønsket ved å bruke selvutløseren. Men også ved modellfotografering går det hurtigere når en slipper å vente på selvutløseren ved hver eksponering.
Petter
Rettet: Skrivefeil Edited by traiNman - 20 januar 2009 at 12:55 |
|
stian.storengen
Nykommer Joined: 22 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
|
Stemmer det du sier om de tre tilkoblingene.
Forøvrig settes timeren på selvutløseren automatisk fra 10sek til 2 eller 3sek når man aktiverer Mirror Lock Up.
|
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
OK, det visste jeg ikke (godt at man lærer noe hele tiden).
De som er interessert i fjernutløser med snor til 300D, 350D, 400D og 450D kan få den for kr 199,- her: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=26930
Petter
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det dekselet har jeg aldri åpnet. Så lærte jeg noe nytt i dag også. Takk!
|
|
Svein S
|
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Riktige menn leser aldri bruksanvisningen
Petter
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
I min alder glemmer man også, selv om man leser. Men jeg husker ikke om jeg har lest bruksanvisningen eller ikke.
|
|
Svein S
|
|
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg kjenner problemet. Ikke alltid like lett å huske det man har lest.
Jeg har ellers lært en god del selv av denne tråden, ikke minst å bruke levels for å justere bildene. Det har jeg aldri gjort før. (Var imponert over hvor godt du fikk bildet lenger oppe) Men her føler jeg at jeg trenger å lære mer så jeg må vist finne meg et kurs i bildebehandling.
Det er godt at vi lærer av hverandre.
Petter
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke den som følger med iallefall
Til canon 40d kan man få kjøpt en bok på 324 sider. Den er langt mere omfatende enn bruksanvisningen som følger med. En kompis har boka så jeg lånte og leste igjenom den.
Nå jeg tar bilder liker jeg å teste ut instillinger for å se hva som fungerer under hvilket forhold. Desutten har jeg 3 andre fotobøker jeg har lest, mye nyttig å lære.
|
|
A matter of life and death
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det samme med mj som med foto...prisene varierer hvor man handler. Jeg har fjernutløser med snor, Elkjøpt tok 200 kr mindere enn Fotovideo.no i oslo. Men var akkkurat den samme modellen. Vertikallgrepet(batterigrep) koster 400kr mindre hosd japan foto enn hos fotovideo.no.(for canon 40d/50d)
Det er kontakt for snor på 350/400 osv og det samme på 5d serien. Det fine med snor og eller fjernkontroll er at jeg kan fjernstyre kameranene når jeg tar live bilder(konsert bilder) Man får samme bilde men fra forskjellige vinkler på samme tid.
|
|
A matter of life and death
|
|
Treant
Viderekommen Joined: 02 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 12 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et alternativ er ebay. Kjøpte maken til denne http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=250306312170 for ~1år siden. Rekkevidden er kansje ikke den beste, noen meter, men kan du vente 1-2 uker så er det en rimelig grei sak til en grei pris.
Lars Erik |
|
Lars Erik Gyulzadyan Svendsen
Another DCC Zhead |
|
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ebay er genialt til småting til kameraet som koster en formue i Norge. Linsedeksel koseter f.eks patetisk mye, jeg måtte en gang ut med 200 spenn for et 72mm deksel. På Ebay får man en litt fake versjon til 40-50 kr inkl. porto fra Hong Kong!
Hva bruksanvisning angår anser jeg den som oppslagsmateriale, ikke sengelektyre. Man lærer ikke språk ved å lese en ordbok og på samme måte lærer man kameraet sitt å kjenne ved Baden-Powells Leraning by doing prinsipp Jeg kan også kaste meg med i applauderingen av snorutløser. På studiobilder gir den også litt mer frihet til å bevege deg rundt og f.eks. holde oppe reflektorer etc. uten å være for bundet til kameraet. Edited by carlf - 20 januar 2009 at 23:22 |
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jøss, her har det vært aktivitet ser jeg..!
Øyvind: Tusen takk for masse fine tips og innspill! Dette var som sagt første gangen jeg prøvde noe slikt, og hele oppsettet var bare gjort i all hast oppå komfyren. Nå har jeg kjøpt inn 2stk 150W lamper, og skal prøve på nytt samtidig som jeg skal teste ut det med lysreflektering og diffusering. Angående filter og optikk har jeg lyst til å prøve meg litt mer før jeg går til innkjøp av mer utstyr. Jeg har kun standardobjektivet som fulgte med kameraet, og har hørt at kvaliteten på disse kan variere litt, men jeg klarer meg med det nå i første omgang. Jeg syns også skarpheten i full størrelse er alt for dårlig, og ble faktisk litt overrasket siden jeg har tatt flere andre bilder (bl.a. makro av blomster) som er mye bedre i så måte. Jeg brukte autofokus på dette bildet, vet ikke om det er den som har svikta litt, eller kan det kanskje være små vibrasjoner (billig stativ og sviktende gulv) og lang eksponeringstid som er årsaken..? Jeg har såvidt prøvd egendefinert hvitbalanse tidligere, men vet ikke om jeg gjorde det riktig. I følge bruksanvisningen skal jeg først ta et bilde av et hvitt/lysegrått ark el.l. i samme setting som motivet jeg skal fotografere for deretter å velge dette bildet som referanse. Mulig jeg gjorde noe galt, men jeg syntes hvertfall ikke det ble noe bra den gangen. Petter: Takk for linken, den prisen var absolutt ikke avskrekkende! Jeg skal bestille meg en slik. Svein |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |