Vidvinkelsats: Et godt kjøp? |
Post Reply |
Author | |
carlf
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 692 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 09 desember 2007 at 16:40 |
Jeg fant denne på eBay: Wideangle lens
Jeg vurderer å kjøpe en sånn en, siden det for meg virker som en enkel og billig vei til vidvinkelbilder uten å måtte kjøpe et eget objektiv for det. saken er altså en linse man setter på utsiden av eget objektiv for å få vidvinkel på bildet. Jeg spurte selgeren, og porto blir på £8.99, altså ca. 400 NOK for hele saken. Men jeg lurer litt, er dette en så enkel og billig vei? Blir det bra bilder av noe slikt? |
|
Hilsen Carl-Frederic
(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog) |
|
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
Min subjektive mening er et klart nei til kvaliteten på bilder tatt med slike. Jeg har sett flere som har brukt slike objektivsatser, men fortegnelsen og uskarpheten er i de fleste tilfeller påtrengende. Mitt råd er at du heller venter litt og sparer til et godt originalt vidvinkelobjektiv. Det vil du definitivt ikke angre på.
Hilsen Kjetil
|
|
Jolsen
Medlem i MJF Joined: 19 januar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mitt råd er også -nei-. Prisen gjenspeiler kvalitetsnivået. Vil tro at du får bilder som er "matte" og oppleves uskarpe. Jeg vil også tro å lysstyrken vil bli så som så.
Mitt råd er å spare til et -ekte- vidvinkelobjektiv. Om du kjøper et fast objektiv (altså ikke zoom), bør du klare finnet et med god lysstyrke til mellom 3 og 4 store. Da har du til gjengjeld et objektiv som vil gi deg meget gode resultat hver gang.
Sjekk også gjerne gjevnlig på foto.no - ser i dag at denne ligger ute: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?id=82076. (3000,-). Men her er ikke oppgitt lysstyrke, alder el l. Det MÅ du sjekke
Mvh
John
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |