Sporplaner på Mac |
Post Reply |
Author | |
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 september 2012 at 22:03 |
Jeg vurderer å kjøpe en Mac og lurer på om noen har erfaring med programmer for sporplanlegging på denne plattformenm (til mine venner med kjærlighet for Microsoft - i Trøndelag og det sentrale Østland - oppfordrer jeg om ikke å ta den diskusjonen her (c:)
Edited by Morten Jacobsen - 03 september 2012 at 22:26 |
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
Basic71
Fremo og MjF medlem Joined: 12 juni 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er ett program, jeg har ikke Mac.
RailModeller 3.0.5 requires Mac OS X 10.2 or later (and runs on Mac OS 9). It is priced at €29. Prisen er vel også ok.Rune |
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er i all fall en god start. Ser ut til bare å støtte seksjonsspor, men ennnrmere gjennomgang viser at dette er et fullverdig program sommgir mulighetervfor flex og spor iferd nivåer. Takk for tipset.
Edited by Morten Jacobsen - 03 september 2012 at 22:26 |
|
Morten Jacobsen (MJ)
|
Frans
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 157 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg kjører Wintrack etter å ha installert en Windows simulator. Funker utmerket.
|
|
Hilsen, Frans
|
|
Morten Jacobsen
Post Options
Thanks(0)
|
Da har jeg fått muligheten til å prøve ut Rail Modeller på Mac (har brukt et kraftigere, men også litt mer kompliserte 3rd PlanIt på PC). Programmet har gitt meg mulighet til å lage skisser til et anlegg i et rom som om et til to år kan bli ledig for hobbyen (passer i tid med når jeg kan trappe noe ned jobbmessig). Jeg tar gjerne i mot forslag til forbedringer til de tre skissene.
Utgangspunktet er som følger:
På motstående vegg til døren er det et skråtak som starter 150cm over gulvet En nedfellbar loftstrapp setter begrensninger i nærheten av inngangsdøren Jeg har følgende "krav"
FREMO standarden er førende for sporhøyde (minst en FREMO stasjon) og digitalsystem - Loconet Anlegget opereres FREMO messig med trafikkspill og troverdige avsendere og mottagere av gods Jeg vil benytte Peco code 75 spor Minste radius er 60cm - helst skjult Om mulig skal dert være mulig med en "temporær" rundbane for barnebarn og andre besøkende Det bør være mulig å bruke rommet som "modellbyggerom" - ikke for trangt mellom anleggsseksjoner Alternativ 1 er en "point to Point" bane med en stasjon ved sjøen, en industriby og en "oppsamlingsstasjon". En bro foran viduet er avtagbar for tilgang ved vasking mm. I starten "rotet" jeg litt mellom skinner med tresviller og sviller av betong. Derav forskjellige "farger" på sporene. Alt skal være skinner med tresviller. Jeg ikke lært meg å tegne inn tuneller mm slik jeg kunne i 3rd PlanIt. Alternativ 1b er en variant av ovennevnte, men med mulighet for en rundbane over en avtagbar bro. Alternativ 2 har noe av sin grunnide fra Grimstadbanen (om enn med bare en sirkel på "øyen". Det ser ut til å bli noe trangt i rommet for rt trafikkspill med flere personer. Som tidligere nevnt tar jeg gjerne i mot kommentarer og ideer - også til bedre bruk av Rail Modeller. |
|
Morten Jacobsen (MJ)
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |