Sporradie og stigningsgrad |
Post Reply |
Author | |||
eginor
Medlem i MJF Joined: 13 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 02 september 2012 at 11:25 |
||
Har søkt ein del rundt på nettet utan å finne direkte svar på følgande:
1. I H0 skala og på skjulte spor. Kva er absolutt minste radie som kan brukes uten at det går utover driftsikkerheit med risiko for avsporing o.l. Altså heilt utan tanke på det visuelle då sporet går i tunnel. Materiellet som skal brukes er m.a. BM73 og B7, og kurvene det er snakk om er 90 grader og 180 grader. Ingen helix. 2. I H0 skala på synlige spor. Kva radie må ein erfaringsmessig opp i på synlige spor for at det visuelt skal sjå bra ut. Vil absolutt unngå den unaturlige "knekken" ved lange passasjervogner som B7 og BM73. 3. Kva stigningsgrad er max på oppstigning og nedstigning på rettstrekke? Planlegger ein skjult oppstilingsstasjon uten bruk av helix, og sporet vil då for det meste gå rett fram i stigning, eller i verste fall med 1stk 90 graders kurve. Materiellet er f.eks tog med 3-4 B7/B3 vogner, BM73 eller godstog med dobbeltaksla containervogner. Arbeider med sporplanen, og alt MJ materiellet er nedpakka i påvente av ferdigstilling/oppussing av MJ rommet, så får dessverre ikkje testa ut dette sjølv. Håper difor nokon kan hjelpe.
|
|||
Mvh Egil
|
|||
eginor
Medlem i MJF Joined: 13 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Så dukket det opp en tråd på Google som besvarer punkt 3 av spørsmålet mitt på en god måte. Edit: Endret til fungerende link.
Edited by eginor - 02 september 2012 at 12:15 |
|||
Mvh Egil
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Minste mulige radius er avhengig av flere ting, men hva materiellet selv klarer er vesentlig å få klarlagt. Det finnes ingen norm her som alle følger, men typisk vil supermodellene til NMJ og Brimalm som oftest krever større radius enn materiell fra de store masseproduserende fabrikantene. Ofte oppgir produsenten hvilken minste radius materiellet kan brukes i. Men for likevel å si noe generelt, så vil jeg tro at det meste går i 50 cm radius, og skal du kjøre tog av noe særlig lengde, bør du heller ikke gå særlig under det selv om materiellet klarer det pga av faren for at toget trekkes ut mot midten og sporer av. Det avhenger igjen av vognenes rulleegenskaper, vekt osv. Denne faren øker med hvor mange grader kurven er. Med en 90 graders kurver er den mindre enn ved en 180 graders, som igjen er mindre enn en 270 graders. Det er mulig dette er vel konservativt, men generelt kan man si at jo slakere kurver man har (stor radius), jo mer driftsikkert er det.
Jeg mener minst 75 cm, men vel så viktig for å unngå brått utsving av vognkroppen er at man benytter overgangskurver. Det er også gunstig med tanke på driftssikkerhet.
Generelt vil jeg si at man følger forbildet. 25 promille er standard maksstigning ved NSB/JBV, men over kortere strekning kan man tåle både 30 og 35 promille. Det er det inne på Oslo S f.eks. Med bare 3-4 personvogner kan du antagelig klare 30 promille, men det avhenger jo av trekkraften du bruker. Jeg anbefaller at man tester ut dette med det materiellet man skal bruke ved en prøveoppstilling med en passende skinnelengde og at man kan teste ut ulike stigningsforhold. |
|||
Svein S
|
|||
eginor
Medlem i MJF Joined: 13 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Tusen takk for godt og utfyllande svar. Då er det berre å kaste seg over skissene igjen.
Skal få ordna en weblog så snart noke konkret begynne å ta form.
|
|||
Mvh Egil
|
|||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |