Skinneunderlag |
Post Reply |
Author | |
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 23 januar 2013 at 17:44 |
Hva bruker dere til skinneunderlag - dvs materialet som legges oppå rammeverket? - 9 mm finèr eller mdf?
Hvordan festes skinnene til dette underlaget? |
|
Byberg
Nykommer Joined: 07 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
9mm finer syns jeg funker bra.
Har også prøvd med Woodland sin skum underlag oppå fineren til mitt n-anlegg, kommer nok ikke til å bruke det mer, syns det ble litt for "bevegelig" og ikke så veldig stabilt som jeg hadde håpet på. Ellers har jeg brukt tynne spiker eller stifter til å feste h0 skinner med, dette var helt greit, men kommer nok til å fortsette å bruke Woodland sin Foam Tack Glue, denne er fantastisk, tørker raskt og ting sitter skikkelig. Men til syvende og sist kommer det jo til det du selv syns funker for din del, men kan være greit å prøve litt av hvert kanskje :) -Helge |
|
Tysk forbilde H0-Skala, Digitrax Zephyr m/ Train Controller Silver http://haugerud-mj.blogspot.no/
|
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Finér er bra.
Vet også at noen bruker en type fiberplate, tror TMJK har noen erfaringer der. Oppå er det "vanlig" å bruke kork, men det finnes også en type gummimatter. Det skal etter sigende dempe støy bedre uten at jeg har prøvd. Skinnene kan limes fast til underlaget, så kan stiftene fjernes når limet er tørt. Jeg bruker vannbasert gulvbeleggslim, som tynnes litt ut. Påstanden er at det ikke blir så "hardt" som trelim, så man også der får en viss lyddemping. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Man må først ha et bærende lag. De fleste bruker finér til dette. Tykkelsen avhenger av hvor tett understøttelsene stå. De fleste bruker vel 9 eller 12-13 mm. Sponplater er IKKE å anbefale. Selv har jeg også prøvd stående list, og det er billigere og lettere en finérplater, men er litt mer tidkrevende og krever mer oppmåling. Til gjengjeld er det lett å få til overhøyde ved å legge lista i ytterkurven litt høyere enn den andre.
Mange legger sporet rett på det bærende laget. Mange FREMO-moduler er bygget slik. Dette gir noe mer støy, men på Fremo-samlinger merkes ikke dette pga lokalenes størrelse. Hvis man vil ha støydemping, en grei måte å få til ballastprofilet på, ved selvspikring av spor eller ved stående list som bærende lag, må man ha et mellomlag mellom det bærende og skinnene. Flere alternativer er nevnt. Selv har jeg alltid brukt 12 mm porøs plate el.l. Det går til alle formål, men sammen med 12-13 mm bærende lag av finér blir den samlede tykkelsen på 25 mm, hvilket i noen tilfeller kan bygge vel mye i høyden. Kork forekommer meg være en dyr metode, men jeg ser at det kanskje er det mest vanlige. Festing av spor til underlag gjør jeg med snekkerlim, men da dette ikke er en fullgod festing, må det sikres med ballastering. Ved fleksibelt spor i kurver, må sporet holdes på rett plass mens limet tørker. Spiker gjennom svillene bruker jeg kun unntaksvis og gjerne bare midlertidig. Etter ballastering kan de trekkes ut. Fordelen med vannbasert snekkerlim, er at det går an å ta opp sporet senere uten at det skades (for mye). Ballasten må også limes med vannbasert tynnet lim som lar seg fjerne ved vanning. Alt ovenstående gjelder spor uten ferdig ballast. Bildet nedenfor viser stående-list-metoden. Mellomsjiktet er 12 mm porøs plate som er skåret ut i strimler på ca 4 cm bredde. I kurvene er disse knekket opp i ca 5 cm lenger og tredd inn i hverandre i knekk"såret" og vridd litt på slik at de følger listene, og så limt rett på listene. Dermed blir det heller ikke åpninger mellom 5 cm-lengdene, slik at ballasten ikke renner gjennom og ned på gulvet. |
|
Svein S
|
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
mdf er lettere å jobbe med enn finèr og rører ikke på seg. Er det fare for svelling når man legger på gips, balast etc. eller noe annet siden finèr foretrekkes?
|
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når ble MDF lettere å jobbe med?
Det er kompakt, støver voldsomt, og sliter ut sagblad. I tillegg har det en høy egenvekt. |
|
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Støvet fra MDF er i tillegg ikke spesielt gunstig å puste inn, og søler du vann på MDF så eser den ut. Kryssfiner er nok bedre enn MDF i de aller fleste MJ-sammenhenger.
Men vet du hva du gjør, så kan selvsagt MDF brukes. Ser at Pelle Søeborg bruker det mye, men han skjærer den nok til utendørs eller hos byggevarehuset, og bruker landskapsmetoder med lite vannsøl. Skal du bygge noe som skal flyttes på, så ville jeg uansett ikke brukt MDF. Det er veldig mye tyngre enn kryssfiner. |
|
Truls Slevigen
|
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
ok, takk. Da blir det finèr.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Noe av det samme gjelder for sponplater som var vanlig for noen ti-år siden. Tungt, siger hvis for langt mellom understøttelsene, buler ved for mye vann på seg, og sliter voldsomt på sagbladet.
|
|
Svein S
|
|
jvh
Medlem i MJF Joined: 26 oktober 2012 Status: Offline Points: 5 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Jeg holder på å bygge opp en ringbane hvor jeg har laget rammeverket i 15 mm bjørkefinerplater som jeg har fått skåret til 12 cm lekter. Dette er skrudd sammen og limt. Som underlag for skinner har jeg brukt 12 mm bjørkefiner og kork. Prøvde også med 9 mm finer, men syns det ble litt for tynt. Som lim vil jeg absolutt anbefale å bruke akryl fugemasse, både til kork og skinner. Det herder fort og holder på kork og skinner med en gang (evt hjulpet med stift) slik at du slipper å vente på at det skal herde. Du oppnår også en god lyddemping hvis du har litt tykkelse på limet. Tror kanskje jeg ville ha lagt noe mere arbeid ned i lyddemping hvis jeg skulle ha startet på nytt. Biltema har forskjellige dempematter som bør fungere bra. Lykke til
|
|
Jan
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |