MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Modelljernbane i Norge,fremtid.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Modelljernbane i Norge,fremtid.

 Post Reply Post Reply
Author
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 603
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Modelljernbane i Norge,fremtid.
    Posted: 13 juli 2024 at 16:44
Hvordan står det til med modelljernbaneinteressen i Norge. En artikkel hos https://www.nrk.no/nordland/modelljernbane_-sliter-med-a-fa-flere-til-a-begynne-med-hobbyen-1.16957638   tar opp problemet. 

Hvordan promoteres interessen mot andre enn dem allerede er inne.
Dette åpne forumet er jo stein dødt. Hvorfor ikke bruke det, også fra foreningen. Åpne messer jo også borte. Hvordan få tak i nye til hobbyen når det ikke gjøres noe mot andre enn innsiderne.


Terje V.
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2024 at 21:15
.


Edited by Tog - 18 juli 2024 at 07:11
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 603
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2024 at 22:37
Forsåvidt enig i det Tog skriver, men nedleggelse innebærer også all tidligere aktivitet med den kunnskap og informasjon som ligger historisk i forumet blir borte.
Terje V.
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2024 at 09:05
.

Edited by Tog - 18 juli 2024 at 07:11
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2024 at 11:23
.


Edited by Tog - 18 juli 2024 at 07:12
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 603
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2024 at 14:06
Nå har modelljernbane som andre hobbyer mange aspekter og innfallsvinkler. Nybegynneren starter ikke med sitt sluttnivå, men famler seg fram i starten for å finne sin spesialitet eller interessenivå. Dette vil gjenspeiles i et forum. Forumet kan ha inndelinger hvor man kan konsentrere sin interesse om et tema og skumlese eller helt ignorere andre avdelinger av forumet.

Et forum inneholder over tid en meget stor kunnskapsdatabase slik som i dette forumet om man søker i tidligere innlegg. Alle aspekter av hobbyen finnes om man søker. Slik skal og må det være.

Forum kan også være en åpen kilde uten krav til registrering eller medlemskap om man bare vil lese. Ikke alle er det dessverre. Om man ønsker å skrive vil det være naturlig med Krav om å registrere seg, men et åpent forum er er kilde til nysjerrighet , å søke kunnskap, å promotere hobbyen og evenntuelt skape grobunn for registrering eller medlemskap.

Et bredt forum med mange avdelinger eller innfallsvinkler er bedre for å fremme hobbyen og øke interessen enn flere spesialtetsforum. 




Edited by TeVe - 15 juli 2024 at 14:07
Terje V.
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2024 at 18:50
.

Edited by Tog - 18 juli 2024 at 07:12
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 603
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2024 at 20:32
Ved inndeling etter interessgrupper blander man nettopp ikke Lego og Fremo. Man kan tilogmed oppleve at den som starter med Lego oppdager Fremo som vedkommende ikke ante eksistere og aldri ville søke etter. Så oppdager man "kvaliteten" ved det og finner det interessant. Kanskje man ville ønske å delta, utvide horisont og kunnskap, til og med utvikle sine ferdigheter.

Viktig er at man viser god modellbygging og ikke være redd for at det vil skremme noen fra å gjøre et forsøk selv. Mange mennesker er blitt inspirert av å se på dyktige mennesker, flott håndverk og selv utviklet seg til gjøre det samme. Man skal heller ikke stikke under en stol at noen også innser sine begrensninger eller ikke ønsker å legge så mye arbeid i noe og forblir ved sin lest, den enklere legobanen.

Kanskje man kunne fornye dette forum ved å gjøre nye inndelinger. Inndelingen slik den er nå skiller ikke interessgruppene.
Terje V.
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2024 at 10:31
.


Edited by Tog - 18 juli 2024 at 07:12
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 506
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2024 at 17:10
Når ble hagejernbane en helt annen interessegruppe enn annen modelljernbane? Må banen være under tak for å bli akseptert som modelljernbane? 
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2024 at 18:17
.


Edited by Tog - 18 juli 2024 at 07:13
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 506
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2024 at 20:47
OK, så mine skala IIm tog (meterspor i 1:22,5) med forbilder fra Harzbahn er altså leketog fordi de kjører utendørs, og ikke på et anlegg jeg har bygd inne i kjelleren... 
Back to Top
Skift View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 30 mars 2014
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skift Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2024 at 21:24
Næmmen! Er Damp på ferde igjen? I nytt skall? Jaja, godt NOEN holder liv i … ja.. seg selv? Og jammen er det godt det fortsatt er virtous skrivestil, årene i hovedstadspressen var kanskje ikke helt bortkastet likevel? 
Det går an å gi DampToget definisjonsmakten på hva som er innafor og uttafor i mj-hobbyen - om man vil, da.
Men anakronismer har det med å trives best i egen andedam.
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2024 at 21:36
.


Edited by Tog - 18 juli 2024 at 07:13
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 506
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2024 at 23:21
I Gleng modelljernbaneklubb I Sarpsborg har vi ca 30 medlemmer som driver med MJ i mange forskjellige skalaer. 20 av disse har også hagetog i tillegg til "vanlige" skalaer. Ikke alle har egne hagebaner, men de tar med togene og kjører hos oss som har hagebaner. Alle disse 20 setter garantert pris på at det er hagebanestoff i MJ-bladet. Og jeg tviler på at de resterende har noe i mot det...

Jeg tok en opptelling til nyttår på hvor mange forskjellige lok som gjestet min hagebane i 2023. Det var over 50 lok. Et par av disse var sikkert det du kaller Andebytog, men resten var skalamodeller av konkrete forbilder. Du burde kanskje oppdatere deg på hva hagejernbane faktisk er, før du avfeier det som leketog. 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2024 at 11:52
Til informasjon pågår det en diskusjon om samme NJK-innslag på NJKs forum, rommet MJ-rommet: https://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=0&modul=traad&toppinnlegg=398531&rom=54
MJF nevnes også naturlig nok der.
Svein S
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 125
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2024 at 20:47
I "gamle dager" vokste vi opp med å gjøre ting selv, og tekniske leker/hobby som MJ, bilbaner, plastbyggesett,  snekre  ola-kjerrer, bygge om tråsykler og videre motorsykler - for min del. Knapt noen konkurranse fra skjermbasert tidsbruk. 
Desverre er samme problem gjeldende med mye teknisk hobby, for liten rekruttering. Gjelder både MC, MJ,  gamle biler, båter, tog med mer. Men ser det er noe rekruttering til RC-hobby. 

Det er nok ikke så lett å avvenne "dopaminavhengige mobiltelefon zombier" til mer håndfast tidsbruk, men innen MJ er det mye bruk av data og programmering, ikke bare av lok og DCC men f. eks. Java innen JMRI, som kan være en vei inn?

Og innen MJ er jo eget eller Fremo trafikkspill i 3D delvis sammenlignbart med 2D dataspill - sett bort fra alle "skyt i hjel" spill da. 

Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 603
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2024 at 06:05
Ser at Tog nå har slettet sine innlegg og trukket seg fra "deb...." Har mine mistanker om hvem personen er.

Det dukket imidlertid opp andre med interessante tanker. Og i tråden fra NJK var det også mange som tydelig er interessert i emnet fra forskjellige vinkler.
Terje V.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 603
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2024 at 06:19
Det er ikke noe skille mellom mj som hobby ved skalaer under spor G. Skillet jeg kan se er i større skalaer der det er mulighet til å sitte på toget og kjøre med. Da er vi over i "model engineering". Krever litt annen modellbygging.

Er interessert i begge varianter av hobbyen.
Terje V.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2024 at 08:02
Jeg vet lite om hva som skjer i MJ i Sør-Norge for tiden, så derfor spør jeg:

Hvordan brukes f.eks. Gamlebyen Modelljernbanesenter til å promotere hobbyen? Finnes det feks. en MJ-klubb i forlengelsen av senteret? Nettsiden til senteret gir ingen indikasjon om hvordan pushe hobbyen videre enn at de selger Märklin startsett. Og omvendt: er det koblinger mellom lokale klubber og senteret? Så vidt jeg har forstått er det gode MJ-miljøer i området.

Jeg lurer på om ikke det å utnytte disse stedene der folk flest møter MJ, som Gamlebyen MJ-senter og MiWu, må være en mulighet for å rekruttere nye til hobbyen. Vi må vises oss fram på en positiv og imøtekommende måte for å rekruttere. Det går alt for mange historier om MJ som en lukket hobby for gamle gubber. Dette er delvis sant, men ikke bare. 

Mange MJ-ere har også opplevd å bli latterliggjort for hobbyen. Å "leke meg tog" på nedsettende måte har mange av oss opplevd. Men jeg har inntrykk av at dette er holdninger som hører mer til fortiden til enn i dag. I senere år har jeg blant voksne i stigende grad opplevd at det er både nysgjerrige og fascinert av MJ. Jeg har i hvert fall helt sluttet med å gjemme bort min hobby og har stort sett bare høstet gode erfaringer med det.
Svein S
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 637
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2024 at 21:37
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Ser at Tog nå har slettet sine innlegg og trukket seg fra "deb...." Har mine mistanker om hvem personen er.

Det dukket imidlertid opp andre med interessante tanker. Og i tråden fra NJK var det også mange som tydelig er interessert i emnet fra forskjellige vinkler.

Ja det er vel bare 1 person som støtt og stadig sletter sine innlegg når han har fått ut det han skal ha. Ouch

Noen interssante tanker har det vært her. Jeg slår meg til ro med at MJ ikke er død, mnen som alt annet, i stadig endring.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.