MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nybegynnerproblemer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nybegynnerproblemer

 Post Reply Post Reply
Author
S.loes View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 25 januar 2009
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote S.loes Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nybegynnerproblemer
    Posted: 08 november 2011 at 22:32
Jeg har omsider satt min nye Uhlenbrock Intellibox i drift etter at den har ligget et par år.  Jeg har en bruksanvisning (mnual) som sikkert er helt utmerket, men i likhet med alt annet IT litteratur forutsetter den at du allerede kan det. 
Jeg har greid å få den til å forstå at jeg bruker DCC systemet.  Noen av lokomotivene har allerede fått adresse via en Roco multimouse.  Andre lokomotiver har adresse 3 som default.  Disse virker forsåvidt også grerit, men bør få sin egen adresse.  Hvordan i all verden skal jeg endre denne adressen?  Det går ikke greit frem av bruksanvisningen. 
Kan noen gi meg et tips?
 
Hilsen Steinar
Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2011 at 12:31
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2011 at 15:40
Du må først og fremst ha et programmeringsspor tilkoplet IB (se manualen side 16-17).
 
Så trykker du:  (Manualen 8.2 og videre)
  • Mode 2 ganger (til displayet viser "Programming mode")
  • Menu ("Decoder program")
  • Trykk ned-pil en gang ("DCC Program")
  • Trykk høyre-pil en gang ("Register prog")
  • Trykk ned-pil 5 ganger ("long adresses")
  • Trykk høyre-pil end gang ("Read") [Om du trykker Enter her vil IB lese adressen i loket]
  • Trykk ned-pil end gang ("Program")
  • Så skriver du inn den nye adressen (for eks. "1234")
  • Trykk Enter-tasten (vinkelpila)
  • Du skal se at det rykker litt i loket mens programmeringen pågår. IB svarer med Ok når den er klar.
  • For å komme ut av menysystemet trykker du Menu igjen.

Det kan se komplisert ut, men displayet vil til enhver tid vise hvor du er. Det er lurt å lese litt i manualen og finne ut av de grunnleggende menyene.

Håper du får dette til.
Hilsen Halvor
Back to Top
S.loes View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 25 januar 2009
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote S.loes Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2011 at 21:22
Takk.  Skal prøve.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.