MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nybegynnespørsmål
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nybegynnespørsmål

 Post Reply Post Reply
Author
oystemo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 august 2011
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oystemo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nybegynnespørsmål
    Posted: 19 august 2011 at 12:03
Digitalstyring virker jo artig, men aner ingenting om det. Derfor håper jeg dere som har greie på dette kan svare på noen spørsmål:

1. Er utstyret fra forskjellige leverandører kompatible? Eller operere de etter forskjellige standarder?

2. Hvilke komponenter trenger jeg for å komme i gang?

3. hvilke leverandører bør jeg bruke, og hvilke bør jeg skygge unna?

Jeg har i dag en enkel runding, og kjører et El 13- lok (DC) fra Lima fra slutten av 80-tallet, men er i ferd med å utvide. Jeg har tenkt å begynne i det små, og heller bygge ut når budsjettet tillater det.
Back to Top
asbjotve View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asbjotve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2011 at 13:37
1. Vel, alle dekodere som er DCC kan brukes med alle merker innen DCC (dvs. brukes med hvilken som helst booster, kjørekontroll o.l.). 

MEN; når det gjelder boostere, kjørekontroller osv. så må disse være kompatible med systemet. Det har seg slik at disse ikke uten videre bare kan plugges i et annet system, da de har en litt annet ledningsoppsett (les: buss-struktur e.l.). 

Dvs. du kan f.eks. ikke bruke NCE Powercab på et annet anlegg som bruker Uhlenbroch. Kontaktene ser kanskje like ut, men de har ulik buss-struktur. Uhlenbroch kan derimot brukes sammen med alt som er å finne av LocoNet (som er navnet på buss-strukturen de er kompatible med, utviklet av Digitrax).

2. For å komme igang trenger du; dekoder i loket, booster (strømforsyning), en håndkrontroll og en Command Station-enhet. Alt dette, utenom dekoder kan kjøpes i et startsett (det selges startsett fra Roco o.l eller så kan du gå for et startsett som kun innholder det du trenger (uten skinner, lok og vogner). Eksempel på et slikt startsett er Digitrax Zephyr.

3. Dette er vel smak og behag vil jeg tro, har ikke nok erfaring på det området til å anbefale noe. Men vil tro Digitrax hadde vært noe å se på.
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2011 at 14:27
Digitrax Zephyr er absolutt noe du bør se på! Jeg har brukt den i mange år nå. Den bruker jeg sammen med dekodere fra mange forskjellige produsenter og har aldi hatt noe å klage på.Smile
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2011 at 16:00
Jeg kjøpte Digitrax Zephyr for noen måneder siden og er veldig fornøyd. Har også et enkelt Lenz sett, men gikk over til Digitrax på grunn av at de støtter (har utviklet) Loconet standarden som FREMO benytter seg av. Dermed kan jeg også benytte FRED håndkontrollene som brukes av mange i FREMO miljøet på treff i inn- og utland. Jeg har ikke mange digitaliserte lokomotiver, men jeg har for det meste benyttet ESU siine.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2011 at 17:45

Ved kjøp av digitalutstyr, bør du først og fremst se på dine egne behov.

Det finnes komplette startsett med skinner, lok, vogner og digitalstyring til en pris som ligger under det du ellers må betale for en digitalstyring.
 
Ettersom du kjører Lima, har du kanskje gjort deg opp et valg om toskinnedrift? Da er DCC det mest utberedte. - Ellers har Märklin sin egen standard. Du kan faktisk bruke Märklin standard på toskinnedrift og DCC på Märklinskinner. dette er imidlertid ikke så vanlig.
Forøvrig vil digitaliserte Lima-lok kjøre mye penere enn analogversjoner om du kjøper en god dekoder og får den skikkelig innjustert.
 
Det som skiller systemene i "DCC-verden" er funksjonalitet og sentralbussystemer. Dette er viktig å tenke på om du skal knytte deg opp mot andre men har liten betydning om du bare skal ha en enkel bane med få lok.
I DCC-verden er det 3 dominerende slike bussystemer, nemlig:
  •  LocoNet
  • X-buss
  • CAN-buss

LocoNet er en proprietærbus og "eiet" av Digitrax. De har solgt en eneste lisens og det til Uhlenbrock. Ellers er de "alene" om å levere utstyr som passer til Loconet (om du ikker er selvbygger?).

X-buss er utviklet av Lenz (som "oppfant" DCC-systemet). Her er det større utvalg av fabrikat som støtter dette bussystemet.
 
I fremtiden ser CAN-buss ut til å få større fotfeste? Dette er en standard som brukes i moderne biler og er en "åpen standard" mht. eierrettigheter. Både Zimo, ESU og Märklin synes å satse på denne standard?
 
En annen ting å vurdere når du skal kjøpe digitalsystem, er funksjonalitet. Her er det mange enkle begynnersystemer som ikke har mulighet til å lese ut programerbare verdier (CV) fra dekoderene. Ikke kjøp et system som ikke har denne mulighet. Det er alltid greit å kunne sjekke hvilken adresse loket har eller en verdi du har programert inn.
 
En siste ting å vurdere før kjøp, er mulighet for tilbakemelding gjennom skinnene. Her ser RailCom ut til å bli standarden til DCC i fremtiden? Derfor ville jeg utelukkende vurdere system/fabrikat som støtter RailCom om jeg skulle kjøpe et større og mer komplisert system i dag. Det er få/ingen amerikanske system som gjør dette pr. idag (inkl. Digitrax).
En annen sak er at digitalstandarden har vært/er i stadig utvikling. Mange sentraler har dukket opp og forsvunnet i årenes løp. Jeg har fortsatt mitt første system fra Lenz som nå nærmer seg 20 år! Det er fortsatt like moderne da jeg har oppgradert dette i årenes løp 2-3 ganger - for en meget rimelig penge.
Således er oppdatering viktig - og produsentens politikk på dette området. Noen produsenter ønsker å selge deg nytt system etter få år.
Back to Top
oystemo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 august 2011
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oystemo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2011 at 09:48
Takk for gode og informative svar. FLere ting å vurdere ser jeg, men nå har jeg i hvert fall litt mer greie på det. Hvis jeg har oppfattet dette riktig, står valget altså mellom forskjellige busser, og hvilke muligheter og begrensninger disse byr på. Jeg prøver meg med et spørsmål til: Er LocoNet i ferd med å bli "avlegs", samtidig som CAN-bus er det riktige i framtida? Eller er det vanskelig å spå i framtida også på dette området?
Back to Top
oystemo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 august 2011
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oystemo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2011 at 09:50
Og en ting til, hvilken buss bruker Roco i disse startsettene sine?

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2011 at 11:13
Jeg tror ikke LocoNet er i ferd med å bli avlegs? Denne protokoll har sine fordeler og ulemper - som de andre. Da dette er en "proprietærbuss" som et firma eier, er utvalg av konkurerende fabrikat som leverer utstyr som passer, noe mer begrenset enn for "åpne" løsninger.
 
Roco hører bussmessig til Lenz´ X-buss.
 
Jeg mener at uansett hvilken løsning du velger mht. busser, så er dette funksjonsmessig likeverdig på et hjemmeanlegg. Det er når du skal koble sammen med andre at systemvalg har betydning. For rullende materiell har valg av bussystem og fabrikat ikke noe å si, så lenge dette er DCC og konform med NMRA.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,049 seconds.