MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Spenning på lysutganger på dekodere.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Spenning på lysutganger på dekodere.

 Post Reply Post Reply
Author
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spenning på lysutganger på dekodere.
    Posted: 09 februar 2008 at 18:59
Noen som vet hvor mange volt disse vanligvis har?
 
F.eks. ESU 52472
Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2008 at 20:23
Hei.
 
Det er avhengig av spenningen på anlegget. Det er full spenning på lysutgangen.
 
Du finner bruksanvisningen her:
 
 
Såvidt jeg skjønner er det en Loksound V3.5 og da står det om lys
punkt 3.2.5.2.
 
Det står litt om lamper eller LED"s med motstander her.
mvh



Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2008 at 20:54
Originally posted by TomB TomB wrote:

Såvidt jeg skjønner er det en Loksound V3.5 og da står det om lys
punkt 3.2.5.2.
 
Det står litt om lamper eller LED"s med motstander her.
 
Det stemmer, takk skal du ha.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2008 at 13:54
Det finnes dekodere med innebygget spenningsregulator for lavere spenninger (f.eks. 1,5 V).
Zimo har slike: MX64DV/V1/V5.
Dessuten kommer det en ny lyddekoder fra Zimo som har konstantstrømutganger på 10 mA for lysdioder, MX640.
 
Dette med konstantsrømutgang er en fin ting da man ikke behøver å ta hensyn til spenningsfallet over lysdiodene (ulike farger har forskjellig spenningsfall) og man har mulighet til å koble flere dioder i serie for å "rasjonalisere på utgangene" - på bekostning av "analoglys".
 
Ellers er det verd å merke seg at dekodere med serieregulator for 1,5V ikke tåler så mange pærer før regulatorkretsen går varm. Derfor liker jeg best ekstern spenningsregulator for 1,5V-lamper. (Det gjør tydeligvis NMJ også da de har ekstern spenningsregulator i stedet for integrert i dekoderen når plassen tillater).
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2008 at 21:01
Jeg tenkte jeg skulle legge inn 4 mikropærer (2 i hver ende) på en Superlinemodell El 5, samt 1 "vanlig" pære i topplyskasteren. Ville en Zimo MX64DV/V1/V5 tåle dette?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2008 at 13:45
Zimo er en dekoder som er kjent for rikelig strømkapasitet på funksjonsutgangene.
Jeg mener derfor at en slik dekoder skulle være i stand til å forsyne en modell av El 5 som du beskriver. Dersom du beregner 15 - 20 mA for hver av de nedre lampene og 40 mA for topplyskasteren, skulle du ha god margin. Du vil da ha totalt < 200 mA med alle lyskastere tennt.
 
Fordelen med en dekoder som har innebygd 1,5V-regulator, er at du kan koble til pærene direkte og slipper å tenke på seriemotstander. Jeg mener at løsningen også fungerer analogt slik at lysene tennes før loket kjører?
 
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.