MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Maling landskap
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Maling landskap

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Maling landskap
    Posted: 14 desember 2014 at 08:20
Har tenkt bla. til forming av landskap å bruke en kombinasjon av isoporklosser og byggeskum. Kan man male direkte på byggeskum, eller må der legges gips over dette før maling?
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2014 at 09:16
Du kan male direkte på isopor og byggeskum. I byggeskum blir det en del luftbobler. Når du skjærer til vil underlaget bli et månelandskap med krater. Det blir som å male på en svamp. Derfor ville jeg lagt på gipsrull etter tilpasning eller lagt på ferdig landskapsmatte.
Marius
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2014 at 10:27
Vær også oppmerksom på at en del byggeskum (i alle fall Biltema's) er litt "fete" og enkelte vannbaserte malinger vil prelle av og ikke feste seg ordentlig. Et tynt lag med gips eller gipsrull vil rette på dette.

Hilsen Halvor
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2014 at 11:49
I noen tilfeller har jeg limt kjøkkenpapir utenpå lansdskapsformer av isopor. Så hsr jeg smurt kjøkkenpapiret inn med trelim. To slike lag med kjøkkenpapir gir en solid overflate som også er lett å male.
-Bjørn
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2014 at 11:49
Originally posted by bkv1 bkv1 wrote:

I noen tilfeller har jeg limt kjøkkenpapir utenpå lansdskapsformer av isopor. Så har jeg smurt kjøkkenpapiret inn med trelim. To slike lag med kjøkkenpapir gir en solid overflate som også er lett å male.
-Bjørn
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.