MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - digital strømforsyning
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

digital strømforsyning

 Post Reply Post Reply
Author
signet View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 07 mars 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote signet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: digital strømforsyning
    Posted: 07 mars 2013 at 09:36
Jeg er nybegynner og trenger hjelp.Jeg begynte med et Minitrix digitalt startsett med Mobile Station og tilhørende digital Connector box 60113. Det har nå vokst til ca 10 meter skinner, 8 penser styrt fra Mobile Station via to stk K83 decodere.
Jeg har to lokomotiver som går helt greit, men jeg opplever at noen av pensene ikke skifter som de skal, og at lokomotiv stopper et øyeblikk når penser skifter.
Pensene går som de skal når jeg setter 12 V direkte på dem.
Jeg forstår at det er for lite spenning på anlegget, det er vel blitt for stort for Mobile station + 60113.
Mintrix sier at det ikke kan kobles til ekstra stømforsyning. Er det noen som har noe å foreslå, eller må jeg investere i en Central station?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2013 at 13:10
Jeg er enig i at det høres ut som om du går litt 'short' for strøm, men kan egentlig ikke skjønne at utstyret du har, er for mye for MS'n.

Jeg ville kanskje først sett på hvordan du får strømmen fram.
Det kan være lurt å legge ut en 'bus', dvs en mateledning som følger sporet og med tilkoplinger 'rett som det er'. Ledningstverrsnittet bør være en del større enn ledningene fra 60113!

Mange foretrekker faktisk å tilkople alle skinnebitene på layout'n til mateledningen for å unngå å 'miste' strøm undervegs. Typiske steder å tape strøm, er i skinnelaskene og lange, tynne ledninger.
Bjørn Egil
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2013 at 14:02
Jeg har heller ingen tro på at Mobile Station ikke skal kunne drive denne banen. Som nevnt i inlegget over, legg opp en "power bus"  med et litt stort ledningstversnintt. Vanlig 1,5mm2 pn kabel fungerer fint som "power bus". Så kobler du til ledninger med et litt finere tversnintt (f.eks 0,14mm2) fra "busen" til skinnene. Pensedekoderne kobles også direkte til "power busen". 

Ta en titt på denne videoen http://www.youtube.com/watch?v=izLElgh2KpE 

Dersom du etterhvert utvider banen vil jeg anbefale deg å kjøpe pensedekodere som kan kobles til ekstern strømforsyning - slik sparer du på den "dyre" digitale strømmen.


Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
signet View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 07 mars 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote signet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2013 at 18:44
Jeg takker for tipsene, men har nå funnet ut hva som var galt. Det var feil type power supply i startsettet jeg hadde kjøpt. Den var kun 12 V, men skulle vært 18. Har prøvd med en PC power supply på 18 V, og nå går alt som det suser.
hilsen Sigbjørn
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2013 at 19:08
Flott at du fant ut av det!

Dersom du har laget/skal lage et permanent anlegg vil jeg på det sterkeste anbefale å lage en "power bus" med tilkobling til skinnene med jevne mellomrom. Skinneskjøtene er nemlig ikke til å stole på over tid, de fungerer sikkert fint nå - men du kommer nesten garantert til å få nye strømproblemer om en stund dersom all strøm skal gå gjennom skinnene! 


Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2013 at 09:40
Fint du fant ut av problemet så langt Smile

'Så langt' i den forstand som Håkon nevner i innlegget over ... Wink
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.