MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Luftledningsekspermerimenter
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Luftledningsekspermerimenter

 Post Reply Post Reply
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Luftledningsekspermerimenter
    Posted: 25 oktober 2010 at 21:59
Med et kjørbart ellok på hylla er det på tide å få bygd en kjørestrekning med luftledning. Da trenger man luftledningsstolper, og som alt annet i 0m med Thamshavnbanen som forbilde må disse selvbygges.

Målet var å bare bygge en stolpe uten å kjøpe inn noen spesiell materialer og heller ikke etse eller 3D-printe eller noe annet nymotens tjafs.

Materialer:
Rett nysølvtråd 1mm og 0,6mm diameter
Rett messingtråd 0,8mm
Messingrør 1,2mm ytre diameter 0,6 mm indre
T-profil i messing 1,5mm X 1,5mm
Fosforbronse 0,2 X 3mm og 0,2mm X 1,5 mm strips
Rundstang messing 4mm diameter
Rundstokk 5mm.

T-profil grovkappes. Enden glødes med gassbrenner for å få messingen myk nok til å lage bøyen på enden uten at den brekkes. Et 0,0mm hull til isolator ble så boret. Her skal man bore bare akkurat gjennom flensen på bjelken, ellers kan den lett brekke.
Isolatorer dreies i messing. Til de runde formene ble det brukt filer. Emnet holdes i spennhylse, da er det ikke så farlig om man jobber tett på dreibenken. Isolatorene senterbores med 0,8mm bor. I mangel av en dreibenk tror jeg det ville gått greit å bruke en elektrisk drill til "filsvarvingen".

Den nedre utriggeren bøyes til av 1mm nysølvstang. Et spor på ca 0,2mm dybde sages til kjøretråden med det fineste gullsmedsagbladet du kan finne. To 1,5 mm lange biter av messingrør biter tres inn på utriggeren. Enden klemmes/ bankes flat , det bores så et 0,8 mm hull i den.

Den lille isolatoren deles i to, og de to delene plasseres på hver side av hullet i utriggeren. "Aksling" klippes til av 0,8 mm messing. Utriggeren festes til T-bjelken med en 0,2 mm X 3mm fosforbronsebit som brettes dobblet . Denne files slik at den smaler svakt nedover mot der isolatoren festes med to biter 0,2X1,2mm fosforbronse. Disse er forboret med 0,8mm hull før de vris 90 grader med to tenger. Tengene skal være ca. 1,3 mm fra hverandre, ellers kan delene vris i stykker.

Diagonalstaget er 0,6mm nysølv der enden er klemt flat med en tang. Det er boret et 0,5mm hull i tremasten slik at det blir presspasning. Staget stikkes rett gjennom stolpen med et utstikk på ca. 0,5mm . Så bøyes tråden ned til T-bjelken og loddes fast til denne.

Utriggeren festes til masten med en 0,6mm nyølvtråd som bøyes til en U. Det er viktig at bena i U-en er parallelle. En U nummer to bretts av en bit fosforbronse. U-en av nysølvtråd plasseres inne i U-en av fosforbronse . Disse delene skal stå 90 grader på hverandre. Det er ikke så farlig om ikke tråden kommer helt til bunns i V-en. Klem sammen og lodd. Klipp bort det overskytende og fil rent.

Bor to hull med nøyaktig samme avstand som trådene. 0,5mm bor gir god presspass med 0,6mm tråd.

Forøvrig lages alle deler med litt overmål der det er mulig, så klippes og files delene ned til endelig størrelse etter at alt er loddet sammen.

Dette var et første forsøk på en luftledningsstolpe, og litt av tanken var å ikke lage en for detaljert modell, men heller en bruksstolpe som det er mulig å lage i litt større kvanta.

Når teknikken er litt mer innarbeidet burde det være mulig å lage et par stolper på en kveld.

Jeg vurder visse vurderinger, messingtråden som den største isolatoren er montert på kan med fordel være litt tynnere, slik at T-profilen ikke svekkes unødig. Nysølvtrød er litt mer solid, så all messingtråd blir nok byttet ut med nysølv på nye stolper.

Sånn ble det:





Lyst til å lage din egen stolpe?

Her er tegningen
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2010 at 12:39
Det heter vel egentlig kjøreledninger ... LOL Men uansett, godt arbeid! Smile
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2010 at 13:07
SmileNydelig arbeid Håvard!
Til Arkitekten:Når det gjelder begrepsbruk er kontaktledning det som gjelder og går Embarrassed
 
mvh
Arne L 
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2010 at 14:13
Et aldeles nydelig arbeide!
Hvis jeg skulle påpeke noe så er det at slike utliggere vanligvis festes til stolpen med klaver bla. for ikke å svekke stolpen.
Jeg vil tro det er slik på Thamshavnbanen også, uten at jeg vet det.
Med det mener jeg da at du kanskje burde illudere disse klavene med noen "strimler" rundt stolpen.


Edited by jevistad - 29 desember 2010 at 14:14
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2010 at 20:07
Hvis du ser på tegningen ser du at alt er festet med bolter gjennom masta, faktisk.

Edited by Henning L - 29 desember 2010 at 20:08
Back to Top
HAIr View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HAIr Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2010 at 22:34
Imponerende arbeid!
Er dette Thamshavnbanens opprinnelige type KL-master? Mastene i dag ser ulike ut, og har vært slik hvertfall siden siste krig. På førkrigsbilder ligner mastene på typen i denne tråden, men her er utliggeren festet med klaver.
 
Vedlegg; dagens KL-master.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2010 at 23:19
Originally posted by HAIr HAIr wrote:

Imponerende arbeid!
Er dette Thamshavnbanens opprinnelige type KL-master? Mastene i dag ser ulike ut, og har vært slik hvertfall siden siste krig.


Tegningen som min mast er bygd etter tror jeg er fra 1919. I 1919 ble spor og kjøreledning byttet ut. De gikk over fra grus til pukkballast og tyngre skinnevekt i tillegg til at de fikk en ny type master.

På dette bildet kan du se den eldste typen mast:



Legg også merke til kjøretrådsopphenget. Bærekabelen er nærmest parallell med kjøretråden. Noe som jeg egentlig tror ville vært lettere å bygge i modell.
Back to Top
AtleB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 29 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AtleB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2010 at 23:27
Hei.
 
Uten å ødelegge gleden med å bygge så flotte modeller vil jeg gjerne komme med en kommentar.
Jeg tror du jobber ut fra en tegning som ikke kom lengre enn til forslagsstadiet i utviklingen av kontaktleningsarbeidet på Thamshavnbanen.
 
Traversene og skråstaget var ved banens åpning festet med klammer til masten. Det nedre staget som bærer kontaktledningen var klamret fast i T-profilen med et klammer som isolatoren var festet til. Dette staget var forøvrig av tre!
 
I (ca)1918 ble anlegget forbedret og ombygd på grunn av for liten fleksibilitet mellom bærelinjen og kontaktledningen, og det er slik som bildet i forrige innlegg anlegget framstår i dag.
 
Vedlagt ligger link til et bilde som viser systemet slik det var.
 
 
Det virket ikke som du var kommet lengre enn til forsøksstadiet enda, så da er det forhåpentligvis ikke så mye arbeid å foreta en justering? Wink
 
Ellers så synes jeg at du gjør et utmerket arbeid med modelleringen av banen Thumbs Up
Jeg har sett et meget detaljert bilde av disse delene i arkivet vi har på museet på Løkken, så om det er interesse så kan jeg prøve å spore det opp.
 


Edited by AtleB - 30 desember 2010 at 00:43
Mvh Atle
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 13:02
Originally posted by AtleB AtleB wrote:

Hei.
Uten å ødelegge gleden med å bygge så flotte modeller vil jeg gjerne komme med en kommentar.


Takk for informativt innlegg!
Du har helt rett i at jeg ikke har bygd så mange stolper, så det er ikke så mye tid investert i dette. Men likevel litt synd at tegningen jeg har aldri ble benyttet, det er en ganske grei stolpe å bygge.

Jeg prøver å bygge slik at det er korrekt for perioden ca. 1930 til 1940, så da blir det jo de "moderne" mastene som gjelder.

Er selvsagt veldig interessert i bilder av alt som har med TB å gjøre. Og om du skulle ha noen mål på isolatorer eller lignende så sier jeg ikke nei takk til det heller!

Det var forresten mange bilder på websidene til Orkanger Historie som jeg ikke hadde sett før. Du vet ikke om negativer/glassplater er bevart til noen av jernbanebildene? Kan ikke huske å ha sett dem i museets samlinger.

Mange av de stolpeløsningene er nesten for gode til å være sanne, jeg simpelthen må bygge dette i modell, selv om det kanskje ble revet før 1930:



(Linket til bilde på Orkanger Historie)

Edited by Håvard H - 30 desember 2010 at 13:18
Back to Top
AtleB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 29 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AtleB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2010 at 00:30

I arkivet finns mye rart som er tegnet, men som aldri ble bygd. Bl.a. var det, i midten av 30-årene når Løkken stasjon skulle bygges om, et forslag på tegnebordet som innebar en stasjon med dagens grunnriss, men i 2 etasjer med stillverk i kjelleren. Banen skulle forlenges opp til Fagerlia hvor banen skulle traversere opp skråningen på Løkken. I Fagerli skulle det være en stor omlastningsstasjon med overgang til Fagerlibanen, samt smalsporet trikk som skulle gå ut til boligfeltet i Bjørnli.

Traseen ble stukket og Løkken og Fagerli stasjon tegnet. Dette var stor planer den gang, men det ble den stasjonen vi i dag kjenner som Løkken.
 
Glassplater og negativer finnes sikkert både i museet og hos orkanger historie. Mange bilder er etterhvedrt digitalisert i god kvalitet. 
Orkanger historie befinner seg i Thamshavn stasjon, og de kan sikkert kontaktes for å få forstørrede utgaver av bildene. Det er synd at den digitale utgaven hos orkanger historie er så liten, for mange av bildene er meget interessante.
 
De stolpene som ligger horisontalt var erstatning for barduner der det av forskjellige årsaker var vanskelig å bardunere. Slike løsninger var det i skjæringer der det i stedet var mulig å forankre i fjellet.
Ombyggingen av traversene i 1918 var så enkel som at den nedre stangen med isolator ble fjernet, og den nye typen ble klamret til masten på samme måte som den øvre. D.v.s. at den øvre t-profilen ble videreført, det vises på flere i dag hull etter den gamle monteringen!
Selv om dette skjedde før 1920 tror jeg at forankringen av mastene med horisontale stolper faktisk var tilstede enda i tidsrommet 1940-1945. Noen av disse løsningene forsvant i bl.a. Klingliene med tyskernes ombygging av strekningen til normalspor. Dette har jeg sett på et bilde fra ombyggingsarbeidet.
 
Dermed er det jo mulig å kombinere den nye typen traverser med bardunering med trepåler? Wink
 
En fordel med ombyggingen var at det på den øvre traversen ble større mulighet til å flytte isolatoren frem og tilbake på t-profilen, slik at det på rettspor ble enklere å få kontaktledningen til å gå i sikk-sakk over sporet. På den måten ble slitasjen på kontaktstykket på strømavtageren mye bedre fordelt enn tidligere. Den nye nedre stangen var teleskopisk med flere alternativer, slik at den øvre og nedre ledningen fortsatt kunne justeres i lodd.
Mvh Atle
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2010 at 01:17
Masse nyttig informasjon, Atle!
Du går ikke med planer om å bygge noe TB i modell selv, da?
Back to Top
AtleB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 29 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AtleB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2011 at 19:03
Tja, har spekulert på å bygge noe fra ThB. Jeg er jo mekaniker og med tilgang til arkivet så ligger jo forholdene til rette for det.
Fordi live-togene og min andre hobby krever mye tid har jeg lagt det midlertidig på hylla.
 
Men skulle jeg først ha laget noe så tror jeg de måtte blitt en storskala modell av et av lokene og kanskje en kisvogn, for da kunne jeg brukt mine mekanikerkunnskaper til jobben. Smile
En modell av ASEA loket i 1/10 hadde vært kult. Da kunne jeg ha brukt noe sånt som 0.5 mm stålplate til karrosseriet og 2 mm plate i boggiene boggiene.
 
Hvor finns leverandører av profiler i smått?
 
Jeg har forresten funne noen detaljtegninger av kontaktledningsopphenget. Isolatorer, samt klammer og div. Skal se om jeg kan få til noe til deg.


Edited by AtleB - 04 januar 2011 at 19:16
Mvh Atle
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2011 at 23:13
Originally posted by AtleB AtleB wrote:

Tja, har spekulert på å bygge noe fra ThB. Jeg er jo mekaniker og med tilgang til arkivet så ligger jo forholdene til rette for det.
Fordi live-togene og min andre hobby krever mye tid har jeg lagt det midlertidig på hylla.

 

Men skulle jeg først ha laget noe så tror jeg de måtte blitt en storskala modell av et av lokene og kanskje en kisvogn, for da kunne jeg brukt mine mekanikerkunnskaper til jobben. Smile

En modell av ASEA loket i 1/10 hadde vært kult. Da kunne jeg ha brukt noe sånt som 0.5 mm stålplate til karrosseriet og 2 mm plate i boggiene boggiene.



ASEA-loket i 1:10 høres ut som et fantastisk prosjekt!
Dette loket er mitt neste lok-prosjekt, og jeg har kopier av tegningene hjemme. En kopi er faktisk kjøpt på svensk e-bay!

Her burde det være muligheter for samarbeid, det er feks. mulig å bruke felles digitalt underlag til CNC-fresing.


Edited by Håvard H - 05 januar 2011 at 07:47
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.