MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Store ting skjer i Arendal!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Store ting skjer i Arendal!

 Post Reply Post Reply
Author
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Store ting skjer i Arendal!
    Posted: 28 mai 2009 at 10:33
Jeg var innom Harebakken senter i Arendal i går for å beskue et svært Spor1-anlegg som er under oppbygging. Byggmester er Styrkar Braathen, så det kan bli flotte saker det der. Anlegget skal ha "grand opening" den 19.juni stod det på en lapp der oppe.

Spennende saker! Clap


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2009 at 10:42
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Byggmester er Styrkar Braathen, så det kan bli flotte saker det der.

Bombe
Og ja, da blir det sikkert kjempebra, tur til Arendal er vel ikke utenkelig da   
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2009 at 10:44
Hele anlegget bygges på noen få hektiske uker, så det blir nok fremgang å skue der oppe nesten daglig fremover tenker jeg.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2009 at 12:00
Skikkelig irriterende at jeg kjører forbi på Søndag, men da er det jo stengt
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2009 at 18:30
8 uker er ikke lang tid når man skal bygge et stort utstillingsanlegg, men Styrkar er foreløpig i rute! Deler av landskapet er bygget om for å fjerne det høye fjellet som man ser i venstrekant av første bilde i denne tråden, og landskapsformasjonene forøvrig er for det meste på plass. Nils Gullhav har vært i gang i flere dager for å ordne digitalstyringen av det hele.

Forøvrig vil jeg fraråde folk i Arendalsområdet å brekke armer eller bein i den nærmeste fremtid. Alle apotek i mils omkrets er støvsuget for gipsbandasje!




Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2009 at 14:29
Så har Arendal fått en ny attraksjon!
 
Spor 1 anlegget på Harebakken Senter (like ved E18-avkjørselen til Arendal) er nå satt i drift.
 
 
Anlegget ble åpnet av vara-fylkesordføreren som syntes det var stas å endelig kunne åpne en ny jernbanestrekningWink. Mellom tilbudsplakater og kafebord vil anlegget til Styrkar Bråthen bli til glede for senterets mange besøkende. Entusiasmen ved åpningen var det i alle fall ikke noe å si på.
 
 
Anlegget trafikeres nå i innkjøringsfasen av kun et tog, men etter hvert som behovet øker vil flere tog bli satt inn i driften LOL.
Styrkar har gjort en kjempejobb (bokstavelig talt) med å bygge dette anlegget, og det vekker stor oppsikt både blant spesielt interesserte og "vanlige" handlende.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2009 at 16:17
Oi, dette så virkelig bra ut! ClapSynd jeg har flyttet fra Sørlandet nå så jeg ikke får sett det med det første..
Christian L.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2009 at 09:50
TV Agder var på plass dagen før åpningen og filmet litt. Dessverre var ikke da hovedstasjonsområdet ferdig, og de fikk derfor ikke med så mange av de fine detaljene, men legg merke til interiøret til den lille røde stasjonen "Vallekilen" når han løfter på taket!

Styrkar fikk på plass plexiglassplater langs anlegget litt provisorisk etter åpningen i går, og sovnet stående mens han holdt på med det! Han våknet i det han deiset inn i glasset LOL 48 timer uten å forlate Harebakken satte sine spor. Hele anlegget var bare gipslandskap for en uke siden (!)

Her er linken til innslaget :

http://video.agderposten.no/movie.php?id=10000003023



 


Edited by Mr Bridger - 20 juni 2009 at 09:51
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2009 at 11:57
Fint innslag på TV Agder. Han fikk sagt mye vettugt om MJ-hobbyen. At han er litt historisk upresis i omtalen av damploket, spiller ingen rolle i et slikt innslag rettet inn mot folk flest. Flott jobba, Styrkar!
Svein S
Back to Top
steinkit View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinkit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2009 at 13:31
Var innom å så den for halvannen uke siden.  Utrolig progresjon og gleder meg til å se anlegget ferdig i løpet av sommeren.
Stein kittelsen
Märklin digtal H0, Norsk forbilde, Intellibox, Windigipet eller TrainController?
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2009 at 13:55
Kjempebra , Så Styrkar hadde BM87 modellen fra Profiler i Norge, jeg har selv forhåndsbestillt to BM87 av proinor.no. en til meg selv og en til en bekjent i Frankrike som jeg skal innom i sommer.

Håper bare den ene blir ferdig til jeg skal dra.
BM87 er så stygg at den er pen, og har definitivt franske linjer, så en passende presang   
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2009 at 17:34
Originally posted by ses ses wrote:

Fint innslag på TV Agder. Han fikk sagt mye vettugt om MJ-hobbyen. At han er litt historisk upresis i omtalen av damploket, spiller ingen rolle i et slikt innslag rettet inn mot folk flest. Flott jobba, Styrkar!


Lokomotivet er forøvrig en type 11 -"lookalike". Dessverre fikk han problemer med løpehjulene foran like før åpningen, så loket går nå uten. Men det ser jo litt norsk ut uansett Smile
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2009 at 17:51
Ok. Det forklarer saken. Noe C-koblet tenderlok av den typen har nemlig ikke vært i bruk i Norge.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.