MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Antikk Märklin 0-skala
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Antikk Märklin 0-skala

 Post Reply Post Reply
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Antikk Märklin 0-skala
    Posted: 24 februar 2014 at 21:52
Er det noen som har peiling på førkrigs Märklin i 0-skala?
Kan ikke legge skjul på at jeg først og fremst er interessert i hva dette kan være verd.

Damploket er kanskje godbiten, det er fullt kjørbart, alle lyspærer fungerer og det er gankse pent i lakken.

Ellokket har fått litt juling, og kjører i bare en retning og noen lyspærer har gått. Men det er ganske pent i lakken.

Skinnebussen har fått ganske hard medfart, men kjører i begge retninger. Noen lyspærer er gått. Mangler "Glass" i sidevinduene, taket er løst og det virker som vognkassa faktisk har krympet litt i forhold til taket.

Sovevogna er veldig pen i lakken, men mangler dessverre interiør og belysning.

Tankvogna er fin, ingen manglende deler, noe slitasje.

Den åpne godsvogna fremstår som nesten "mint".

Ingenting er i originalemballasje.

Trafoen fungerer helt fint.

Her er noen kjappe bilder av det rullende materiellet og et par bygninger:



















-Håvard
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2014 at 10:03
Jeg synes du bør ta kontakt med et tysk auksjonshus om verdifastsettelse!
Det materiellet du viste på bildene, ser ut til å ha god tilstand - og prisen er ofte svært avhengig av denne.
Det finnes sikkert deler til dette materiellet for å sette det i kjørbar stand - om det trengs?
Et firma som heter Ritter i Nürtingen driver med slikt.

- Ser ikke bort fra at stasjon/stoppested er mer verd enn selve togene? De er sjeldne - og enda sjeldnere i det tilstand som på bildet.
- Jeg tror det kan være snakk om betydelige verdier, slik jeg kjenner markedet der nede?

Edited by Kjell H. - 25 februar 2014 at 10:04
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2014 at 10:10
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg synes du bør ta kontakt med et tysk auksjonshus om verdifastsettelse!
Det materiellet du viste på bildene, ser ut til å ha god tilstand - og prisen er ofte svært avhengig av denne.
Det finnes sikkert deler til dette materiellet for å sette det i kjørbar stand - om det trengs?
Et firma som heter Ritter i Nürtingen driver med slikt.

- Ser ikke bort fra at stasjon/stoppested er mer verd enn selve togene? De er sjeldne - og enda sjeldnere i det tilstand som på bildet.
- Jeg tror det kan være snakk om betydelige verdier, slik jeg kjenner markedet der nede?


Begynner å kjenne et snev av gullfeber her...
Noen som vet om aktuelle auksjonshus?

Damploket er helt kjørbart i begge retninger, alle lamper fungerer.
Elloket kjører dessverre i bare én retning, det er noe galt med den manuelle retningskifteren.

Skinnebussen kjører i begge retninger, men enkelte lamper er ødelagt. Slikt er jo lett å fikse.
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2014 at 10:29
 
Jeg har aldri solgt noe her, men kjøpt en del og det funker. Kanskje det største markedet for kjøp og salg av modelljernbaneelementer i Europa.
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2014 at 10:33
Hei
Om du søker på eBay.de med ordene Märklin Spur 0 finner du tilsvarende artikler.
Utropsprisene varierer ganske mye. Hva de faktisk selges for vet jeg ikke.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2014 at 12:17
Tror at slike antikke ting selges bedre (og til en høyere pris) på spesialauksjoner enn på Ebay?
Mange samlere er interessert i først å bedømme tilstand før kjøp.
Dessuten er vel potensielle kjøpere ofte "litt godt voksne" og har ikke samme forhold til internetthandel og data som yngre.

Slike tyske auksjonshus samler ofte opp objekter og har auksjoner et par ganger om året. De tyske bladene har ofte reportasjer og annonser fra slike begivenheter, så følg med der!
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2014 at 13:58
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2014 at 14:14
Damploket ser ut til å være den samme som i denne auksjonen. Høyeste bud er nå ca kr. 5500,-



Edited by Laurenz - 25 februar 2014 at 14:31
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2014 at 14:34
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Damploket ser ut til å være den samme som i denne auksjonen. Høyeste bud er nå ca kr. 5500,-




Jepp, det er samme loket. Blir spennede å se hva det går for, det er jo tydeligvis litt interesse for den modellen.

Så vidt jeg kan bedømme er vårt eksemplar i temmelig lik stand.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2014 at 14:35
Originally posted by Traveller Traveller wrote:

http://www.alte-spur-0.de/

Mvh P.


Takk for tips, har allerede tilbragt mye tid der!
En utrolig informativ side.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.