MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Planter som passer i hagebanen?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Planter som passer i hagebanen?

 Post Reply Post Reply
Author
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Planter som passer i hagebanen?
    Posted: 28 september 2013 at 20:49
Var en tur innom Plantasjen i dag, litt utenfor sesong for hageplanter - det er sikkert. Jeg så på noen fine busker, men når det sto at de ble 2-3 meter høye så slo jeg dem fra meg. Det er liksom ikke helt skala.. 

Så banen får stå mer eller mindre uplantet til neste år. Men hva slags planter er det som passer i en hagebane? Hva har du i banen din?
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2013 at 10:37

At buskene kan bli 2-3 meter høye betyr bare at de kan bli det hvis du tillater det. Smile

Små barnålbusker er fine hagebanetrær. På forsommeren så kan man klippe alle nye skudd i passende lengde, f.eks på midten. Da får man små tette fine busker som ser ut som trær i passende skala. Ellers kan også små sypresser og tuja brukes. Det er vel forøvrig sesong for slike små vintergrønne busker nå.


Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2013 at 08:05

Originally posted by ESI ESI wrote:

Men hva slags planter er det som passer i en hagebane? Hva har du i banen din?
Hei. Jeg har brukt en del stauder som bunndekkende planter - f.eks. kryptimian og vårfloks. Vil du ha litt større planter som skal se ut som trær, så er småbladet japanlønn og buskmure pene busker med relativt små blader. Disse kan også beskjæres kraftig slik at de får fasong nærmest som bonsai-trær.

Jeg har fått tak i en engelsk bok på nettet - Planting your Garden Railway hvor man kan få mange tips om hva som passer rundt på en hagejernbane.

Ellers hjelper det mye å kikke på nettet og youtube hva andre har av planter. Du får sikkert gode idéer av å besøke hagejernbanen til andre entusiaster.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2013 at 16:19
Takløk er en fin og hardfør plante som vokser nesten hvor som helst. Den skal dog ikke ha for mye vann. Skalamessig kan den se ut som småbusker og kratt. Den finnes i mange varianter. Selv har jeg 5-6 forskjellige, og det er lett å ta avleggere om noen vil ha. Ellers koster vel en liten potte 25-30 kr. Om man kjøper en potte, kan man godt splitte den opp og spre plantene litt utover.

Husfred er en plante som ser ut til å være mye brukt på britiske hagebaner. Kalles bl.a mind-your-own-business. Den danner et tett og fint grønt teppe. Husfred skal imidlertid ha en del vann og kan vokse i rene sumpen. Passer m.a.o ikke så godt sammen med takløk.
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2013 at 16:24
Forresten så er forfatteren av over nevnte bok, Becky Pinniger, gjest i Mark Founds TV-serie The Garden Railway i episoden om planter
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.