MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Test kurveradius 16mm SM32
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Test kurveradius 16mm SM32

 Post Reply Post Reply
Author
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Test kurveradius 16mm SM32
    Posted: 28 februar 2013 at 23:58
Har blitt sterkt anbefalt å ikke gå under 1m radius på banen. Men så har det seg sånn at jeg måtte strekke strikken litt.

La opp et par testskinner i kjelleren på flatt gulv i en halvsirkel med 762mm radius. Så skøyv jeg Argyll rundt med og uten vogner frem og tilbake. Det fungerte greit det.

Så testa jeg over veksler med 965mm radius og rett over i parallelt spor via en 965mmR skinnestubb. Det gikk også greit.

Det skal bli spennende å se hvordan det fungerer ute, og om jeg klarer å beholde de helt vannrette og kontrollerte forholda der.
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2013 at 08:40
Står det ikke noe på Roundhouse sine sider om at de fleste lokkene klarer helt ned til 60 cm? Men det har vel mye med farten på lokket inn i svingen å gjøre også? Siden jeg har en ganske liten plass tilgjengelig syntes jeg dette eksprimentet ditt er svært spennende å høre om, det gir jo litt mer muligheter for de som ikke har store tomter å bygge på.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2013 at 09:24
Holder du deg til Roundhouse, er vel 60 cm radius minimum men andre produsenter krever langt større radier. Du bør av den grunn ikke gå for radier under 1,2 m. - Da går det meste av materiell og koblingstyper gjennom. - I prinsippet kan et lite 2-akslet lok komme gjennom det meste? Lok med flere aksler og lang, fast akselavstand krever mere.
 
Du bør også da tenke på hvilke koblinger du skal bruke, hvor disse er plassert på vognene og lengden på vognene du har tenkt å bruke, før du bestemmer deg.
Lange vogner der koblingen (som forbilde) er plassert på vognkassen og stive koblingstyper, krever stor radie.
 
 
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2013 at 12:28
Jeg sitter med en tanke om en modulbane jeg kan sette opp i kjelleren på vinteren. Har ikke lange vogner, og selv med accucraftkoblinger går det materiellet jeg har både forlengs og baklengs etter testen i går.

Om jeg bygger så krapt ute er jeg ikke sikker på.

Når Roundhouse sier 60 cm, så er vel også det på 45mm sporvidde, som tåler krappere kurver ville jeg tro.
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2013 at 14:59

Hei

45mm sporvidde tåler krappere kurver enn 32mm sporvidde. Det har vel også litt med tilpassingen til LGB-materiell.

Erfaringene min med 32mm sporvidde er at det går fint med 762mm/30" radius (Peco ST-605) for det meste av materiell fra Roundhouse, Brandbright og IP Engineering. Men det lønner seg å legge inn en overgangskurve før selve de faste krappe kurveradiene. Da hjelper du materiellet til å tilpasse seg den krappe kurven. Jeg har brukt et skinnebøyeverktøy for å lage overgangskurvene jevne og pene uten ujevne knekker. Her er mitt skinnebøyeverktøy laget av en enkel maskinskrustikke og 3 kulelager fra Biltema. Totalprisen ble ikke mer enn kr 60 og den har fungert meget bra for meg.

Som nevnt har det også en del å si hvordan koblingene er montert på enden av vognene. Pass på at overhenget (avstanden fra akselboks eller boggisenter til koblingshodet) er omtrent like stort på alle lok og vogner.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2013 at 17:03
Oi. Det skinnebøyesaken var jo skikkelig finn. Skal lage en sånn snarest. Du har bare skrudd kulelagrene på toppen av skrustikka?
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2013 at 17:27
Tenkte litt på den skinnebøyeren din når jeg holdt på i går ja, Kjell.
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2013 at 18:01
Det er riktig at de aller fleste lok levert fra Roundhouse klarer 60 cm radius. Hva de teknisk klarer er imidlertid et annet spørsmål en hva som visuelt er "ok". En gruvebane klarer seg fint med minimumsradie - men i det øyeblikk du skal kjøre med litt lengre vogner eller større lok - dvs. litt mer "ordentlig jernbane" bør du legge på litt. Innledningsvis når jeg begynte å forhandle disse greiene som det skrives om så la jeg meg på en anbefaling om 220 cm i diameter og 220 cm fri kryssningslengde, og om mulig 22 promille stigning - lett å huske. Senere har mange baner lagt seg på nettopp denne "standarden". Men så har det dukket opp baner hvor disse egenrådige direktørene har talt Roma midt i mot, og det har fungert bra dette også. Både mindre diameter og større stigning og mindre fri kryssningslengde fungere utmerket......
krsven
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2013 at 19:47

Originally posted by krsven krsven wrote:

Men så har det dukket opp baner hvor disse egenrådige direktørene har talt Roma midt i mot, og det har fungert bra dette også. Både mindre diameter og større stigning og mindre fri kryssningslengde fungere utmerket......
Lurer litt på om vi har en mulig kandidat til pavevalget her ... Wink

Fordelen med smalspor livesteam er jo at man som direktør selv bestemmer hvordan banen skal være. Og det var også det de lokale grunnleggerne av de forbildene vi gjerne ser på, la vekt på da de bygget Urskog-Hølandsbanen, Nesttun-Osbanen og Lillesand-Flaksvandbanen med sine trange kurver, smale skjæringer og luftige broer. Materiellet til banen måtte tåle de krappe kurvene - og da var det gjerne 2-akslinger og korte boggivogner, og 2- og 3-akslede lok som gjelder.

Det som likevel er greit å tenke på anlegging av sportrasé og kurveradius på din hagejernbane er sjekke om også andre hagejernbaneentusiaster kan kjøre sine lok og vogner på banen. Jeg sjekket litt med Kristian og mannen med lua hvilke minsteradier man burde velge, og da har det i hvertfall fungert bra med 762mm radius når man kjører med 32mm sporvidde. Pass også på at det er nok plass til overhenget på boggivogner og store lokomotiver i kurvene.



Edited by KjellAn - 03 mars 2013 at 19:49
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2013 at 22:32
Jeg lurer på om den trange kurven jeg har liggende i settrack her skal benyttes innendørs. Det er rett og slett vanskelig å tegne inn noe så lite ute på tomta her.
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2013 at 09:03
Settrack fungerer utmerket - Peco har valgt kurveradius sammen med Roundhouse. Men gjerne innendørs også, Rune......
krsven
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2013 at 18:51
Disse vognene er ikke bra nok til å kjøre på 32 mm spor i 762 mm radius. De klyper litt, men med god trekkraft går det greit å få de gjennom.
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2013 at 19:56

Hei Rune 

Vognene fra Accucraft som du linker til er litt over 30cm lange. I tillegg har de litt lang avstand fra hjulene til koblingene, noe som gjerne gir litt problemer når vognene kobles med kortere 2-akslede vogner.

Jeg bygger et par Brandbright-vogner (PS18 og PS21) som egentlig leveres som 2-akslet, men jeg har valgt å skifte til boggier i stedet. Denne løsningen er ikke helt enkel med de ferdige Accucraft-vognene, men det sier litt om at man må sjekke hvilke type vogner som passer til kurvene på banen man bygger. Wink

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2013 at 12:42
Sant nok Kjell. Egentlig var kurvene tiltenkt abstinensbane inne i kjelleren om vinteren, men så la jeg de ut 'a gitt!
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.