MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Timpdon electronics?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Timpdon electronics?

 Post Reply Post Reply
Author
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Timpdon electronics?
    Posted: 22 mars 2013 at 09:24
Noen som har erfaringer med Timpdon Electronics? De skriver jo veldig på sidene sine at de ikke sender til adresser utenfor UK. Men jeg har veldig lyst på en slik http://www.timpdon.co.uk/timpdon/telec/products/prod_utx3.php?x=56&y=20
Finnes det noen leverer dette i Norge, eller må man aliere seg med noen som bor der? Jeg vet at det finnes fraktsentere i USA som man kan skipe til for å så få det videresendt, men jeg vet ikke om noen tilsvarende i UK.

Er det andre produsenter av lignende sendere/mottagere?


Edited by ESI - 22 mars 2013 at 09:25
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 09:58
Jeg tror at om du hadde fått sendt denne til Norge, så hadde Tollen beslaglagt den dersom du ikke har "rett" dokumentasjon?
433 MHz er et band som er tillatt i Norge dersom du kan bevise at utstyret har "rett" effekt og ikke sender i sidebånd. Dette kan være komplisert å få tak i.
Her er loven:
Se § 8 pkt. 5.
 
Anbefaler at du heller bruker en standard R/C-sender på 2,4 GHz. Slike er meget rimelige og enkle å få tak i.
 
PS.
Glemte å nevne at denne radioen som opererer i 433 MHz-båndet ikke er digital.
Dette gir problemer med "glitching" da det lett opptrer refleksjoner mellom antenne og skinner. Derfor går de fleste som driver med R/C-kontroll over til 2,4 GHz som er mindre utsatt for dette og som oftest også har innebygget "fail-safe-funksjoner"


Edited by Kjell H. - 22 mars 2013 at 10:24
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 10:25
Fordelen med 2.4GHz er også at ved flere sendere/mottagerpar langs banen, blir det ikke konflikter som ved krystallstyrte eller mindre intelligente systemer.
Jeg har lurt på denne kontrolleren til mine lok. Den har i tillegg plass for 10 egne modeller i minnet.
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 10:44
Spectrum R/C har jeg selv brukt ved flere anledninger. "Ulempen" med Spectrum er at mottakerene er kostbare.
Det er minst 2 valg man bør gjøre.
- Enten kjøpe en kostbar sender som er felles for alle lok og kanskje har "memory" som husker innstillingene til hvert lok.
- Eller man kan kjøpe en egen sender og mottaker til hvert lok?
 
En "mellomløsning" som jeg går for selv, er å ha 2 lok på en sender (dersom loket har 2 servoer). Da arrangerer jeg stikkene slik at jeg har ett lok på en stikke og fjerner fjærene på "gimballene"/stikkene. Dette gir mulighet for å kjøre et lok med én hånd og ha den andre fri.
Jeg bruker da å kjøpe rimeligere versjoner av R/C-utstyr enn DX6 da avanserte funksjoner (som memory) ikke brukes.
 
På 2,4 GHz er det ingen standardisering av kommunikasjonsprotokollen som sendes ut. Du er derfor som oftest "låst" til ett fabrikat når det gjelder utstyret (sender/mottaker). Det er også forskjell mellom "surface" og fly. Dette gjør at mottakere ikke ubetinget går om hverandre som tidligere.
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 11:17
Det er godt vi har folk til slikt........Burde være muligheter for en prat om dette på Kråkstadmessa.
krsven
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 13:41
Joda, 2.4 GHz fungerer sikkert, det er bare det at Timpdon-systemet virker ganske så snasent og er veldig opp mot det jeg "har i hodet". En liten dings som jeg kan ha i lomma eller legge fra meg mens jeg titter på toget som snurrer og går. Enkelt og greit. Og så har de jo mange egnede regulatorer for små elektriske tog; med 2.4 Ghz system må man vel bruke regulator for bil som er beregnet for langt tyngre og mer agressive oppgaver (i tillegg til at de er ganske dyre).

Ser at det er lover og regler, men jeg tør nesten vedde på at reglene i UK ikke er noe mindre strikte enn i Norge. Men det er klart de må lage en bunke dokumenter så stor som et lite fjell om de skal sende noe til utlandet. Mon se om det blir en ferietur til england etter hvert. Jeg har hørt de skal ha god øl over der også.. :-)  
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 15:31

Nå ser ikke produsenten ut til å ta bryet med å oppgi hvilken norm han tilfredstiller med dette utstyret - og da tilfredstiller han sikkert ikke noen heller? - Det er du som har denne plikten overfor norske myndigheter som importør. - Reglene i England kan være forskjellige fra de som er her. Det var de tidligere mht. frekvenser.

Jeg ser at noen som har elektriske lok med slike små "lommesendere" er misfornøyd med slike - og har derfor byttet til stikkeradioer på 2,4GHz. - Spesielt batterikapasitet og "glitching" er et problem med slike "lommeradiosystem". - Er det et 9V-batteri i senderen, varer dette ikke lenge!
 
Fjerner du fjærene på stikkene, så kan du legge fra deg radioen mens loket går med vanlig stikkeradio.
Du får både sender og mottaker til 2,4 GHz fra NOK 600 og oppover. Hastighetsregulatorene til elektriske R/C-biler , båter og tog er ikke noe større enn det vil bli med Timpdon.
2,4 GHz får du i dag plass til i en H0-bil - inkludert batteri og servo til styring!!
 
RCS i Australia som har/hadde noe tilsvarende som også er solgt i Norge, har nå gått over til "stikkeradioer" og 2,4 GHz. Link: http://rcs-rc.com/pages/home
Timpdon blir sikkert glad om du kjøper deres system (som dessverre er "utgått på dato")!
 
 
 
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 16:54
Til damp vil du likevel sette pris på skikkelige spaker på kontrolleren. Det er ikke som å kontrollere et elektrisk lok. Du må "kjøre" loket i den forstand at du hele tiden kontrollerer dampmengde, om du da ikke er på en helt slett og jevn bane.
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2013 at 21:00
Til damp vil jeg anbefale stikkeradio - uten tvil! Eller kjøre manuellt som Kjell beskriver ved å legge fra seg radioen når du har behov for en slurk, eller rett og slett bruker regulator og styring slik de står på lokomotivet. RC - utstyr er ganske rimelig sett i forhold til den totale kostnaden med et livesteamlok. Vi opplever også lite problemer med RC - utstyret, eller hva Kjell? Disse små lommediscoene som nevnes har jeg levert noen av, og min gamle Crickett har fremdeles dette utstyret i behold. Kan sees på Kråkstad. 
krsven
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2013 at 10:12
Jo, det er forbausende lite problemer med R/C - og særlig etter overgang til 2,4GHz da "utfordringen" mht. "glitching" forsvant!
 Største problem i dag er faktisk fukt og brekkasje, samt noen servoproblemer. Det er noen som glemmer radioen ute om natta i regnvær - og noen dropper den i marka.
 
 
Om man kjøper masseproduserte "standardprodukter", så får man dessuten mye for pengene. Slikt utstyr er oftest også bygget ettter en internasjonal standard og testet, så man slipper dokumentasjon i de fleste land. Det er nok derfor et firma som RCS ikke lenger produserer sitt eget R/C-utstyr (mht. RF) men baserer nå dette på masseprodusert utstyr? - Da legger de heller arbeid i å lage grensesnitt mellom modellen og det innkjøpte R/C-utstyr. Dette kan være i form av motorkontrollere og/eller lyd.
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2013 at 12:45
Høres ut som om det er stikke som gjelder med andre ord, selv om Timpdon-dingsen altså ser ganske snasen ut. Aja, jeg har nå ennå litt tid på meg før jeg er klar med noe som skal ha RC ombord uansett, så da får jeg vel sett hvordan det fungerer både på Kråkstad og andre steder. 
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2013 at 13:53
Siden du ikke er klar på hva for materiell du vil ha fjernstyrt; muligens en aldri så frimodig tokning av tema .... Wink

Et 'mer mj-aktig' system for fjernkontroll, må vel Revolution kunne kategoriseres som Smile
http://aristocraftforum.com/NewDocs/revolution/Inside_The_Revolution_TE.pdf
Bjørn Egil
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2013 at 15:34
Vi skal sørge for at det snart er noe som skal fjernstyres........
krsven
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.