MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - fremo bygging
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

fremo bygging

 Post Reply Post Reply
Author
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: fremo bygging
    Posted: 17 mai 2007 at 21:44

Hei, jeg bygger en og en modul, så lurer jeg på om det er stor forskjell på fremomodul/bygging og vanlig modul bygging???

Noen tips, om jeg bør starte med fremobygging???

mvh

kokken

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2007 at 16:07
Originally posted by kokken kokken wrote:

..., så lurer jeg på om det er stor forskjell på fremomodul/bygging og vanlig modul bygging???

Det kommer litt an på hva du mener med "vanlig modul bygging".Wink
 
Dersom du bygger en modelljernbane i seksjoner, dvs. separate deler som kan tas fra hverandre om du for eksempel må flytte anlegget, så er dette ikke det samme som å bygge moduler.
 
En modul, enten det er Fremo eller andre typer, er en seksjon av en modelljernbane som har en standardisert overgang til andre moduler der hvor sporet skal føres fra en modul til en annen. En modul er en selvstendig enhet som kan brukes på en vilkårlig plass i et modulanlegg. For at det skal kunne fungere må modulen være bygget etter en "norm" eller "standard". Denne standarden vil som et minimum inneholde regler som bestemmer:
  • Sporets høyde over gulvet eller underlaget
  • Hvordan modulene festes sammen, som regel med plassering av huller for bolter o.l.
  • Hvordan modulene koples sammen elektrisk, for overføring av kjørestrøm for toget
De fleste modulstandarder vil inneholde flere "regler" som i tilegg sier noe om for eksempel:
  • Formen og størrelse på modulens endestykke, dvs. den delen/plata som skal monteres mot neste modul.
  • Nøyaktig plassering av sporet på dette endestykket.
  • Farger og utseende av modulen
  • Tema for modulen
  • Typer skinner som brukes, frittroms-profiler, minsteradius, osv.
  • Krav til digitalutstyr (eller ikke)
  • Hva slags rullende materiell som kan brukes, koplinger, osv.

Denne listen kan være så lang eller kort som man ønsker. Jo flere som skal kunne bygge moduler etter standarden, desto lenger blir ofte listen med regler og unntakConfused.

Det er ingenting i veien for å lage sin egen standard, men dersom ingen andre vil være med på å bruke den så er det jo liten vits. Dersom man ønsker å være med på for eksempel FREMO-treff med moduler så må man selvsagt bygge disse i henhold til FREMO sine modulstandarder.
 
Vi som driver med FREMOduler synes selvsagt at dette er spennende fordi:
  • FREMO-standardene gir oss mye frihet, innenfor fornuftige grenser
  • De er gjennomprøvd gjennom mange år, og vi vet at de fungerer
  • Alle kan bygge moduler, og miljøet er såpass stort at det alltid er noen som kan hjelpe til om det er noe man ikke får til
  • Det er en flott gjeng med MJ-interesserte som møtes til FREMO-treff, og vi har mye MJ-moro sammen
  • Det å delta i FREMO gir stadig nye impulser, og mulighet for å delta på MJ-aktiviteter de fleste bare kan drømme om
For mange er vel det mest spennende å delta med egne moduler på treff, og se hvordan disse modulene passer inn i helheten på et stort anlegg. Mens andre deltar med rullende materiell, eller "bare" er med på det som skjer som viktige medspillere i våre aktiviteter.
 
Så er det selvsagt slik at ikke alle synes det vi driver med er like moro, og det er jo også lov å foretrekke andre måter å drive med MJ på .Embarrassed 
 
Om du ønsker råd om hvordan bygge FREMOduler så får du bare fortsette med å spørreTongue.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2007 at 21:13
ja jeg bygger en og en seksjon, men det er ikke etter noen standard. er vel heller fribygging hehe.... problemet er at det er litt tungt å flytte rundt, hvis jeg skal vise det fram på messer
 
mvh
 
kokken
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.