MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - N-skala skinner - hva blir mest skalariktig?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

N-skala skinner - hva blir mest skalariktig?

 Post Reply Post Reply
Author
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: N-skala skinner - hva blir mest skalariktig?
    Posted: 18 januar 2012 at 09:07
Jeg begynte å kjøpe noen Fleischmann piccolo skinner. Jo mer jeg leser og flere bilder jeg ser så skjønner jeg det er flere varianter. Nå er jeg på forvirringsstadiet og må bli enig med meg selv før jeg kjøper en ny pakke med skinner.
 
Jeg ser Amundsen hobby selger piccolo og minitrix. Ellers har jeg lest at Peco er et alternativ. Det finnes sikkert fler.
 
Hvilket skinnevalg er lurt? Jeg vil bygge skala og har tenkt å samle en stund før anlegget skal bygges.
 
 
Nå dukket også code 55 og code 80 opp...
 
Vurderingskriteriene er skala, brukervennlighet, tilgjengelighet og pris.


Edited by _marius - 18 januar 2012 at 09:29
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2012 at 10:02
Peco code 55 er mest forbilderiktig av det som de store produsentene leverer. I klubben (Gleng mj-klubb) har vi begynt å bygge et anlegg med disse nå, og det var ingen tvil om at det var det vi ville ha. Bra pris er det også. I Norge får du kjøpt det bl.a. hos Vestfold Modelljernbane Import, NMJ og sikkert flere.

Her kan du følge byggingen av anlegget vårt: http://gleng.org/hafslundbanen

MVh Heine

Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2012 at 10:07
Takk! Det gjør valget enkelt.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2012 at 11:07
Jeg har brukt Pecos code 55 i mange år og synes de gir det beste resultatet.

Men vær klar over at du ikke bare kan sette på lasker og dytte dem sammen slik som med f. eks. Piccolo-skinnene. Grunnet skinnestrengens utforming må du fjerne et par sviller ved sammenkobling og så må du få disse plass igjen etterpå. Med litt øvelse går det greit og, som sagt, resultatet blir bedre fordi skinnestrengen er mindre og mer lik forbildet enn alternativene.

Petter
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2012 at 12:30
Byggingen blir det morsomste med hobbyen. Jeg har sett litt instruksjonsvideor på youtube. Virker som at lodding av skinneskjøtene er vanlig.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2012 at 13:15

 

Originally posted by _marius _marius wrote:

Virker som at lodding av skinneskjøtene er vanlig.
 

Ved fleksispor er det lurt å lodde skinneskjøtene dersom kurveradien er under 1,5 meter eller deromkring for å hindre knekk i skjøten. Ellers er det med MJ som med 1:1 at sporslyng kan forekomme ved temperatursvningninger og/eller at underlaget krymper/sveller med endret luftfuktighet. Derfor bør man ikke lodde alle skjøtene heller. Dessuten er loddede skjøter noe søl ved ombruk av skinnemateriellet. 

Motsatt: Sikker strømtilførsel sikres av at hver enkelt skinnestreng har sin egen tilførselsledning som kobles til DCC-busen (eller tilsvarende), og da regnes ikke-lodet skjøt som ikke sikker strømtilførsel. Skinnestykke som er lasket i begge ender og koblet til skinner med sikker strømtilførsel i begge ender, vil de fleste likevel regne som sikker nok.



Edited by ses - 19 januar 2012 at 13:16
Svein S
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2012 at 13:47
Originally posted by ses ses wrote:

 

Originally posted by _marius _marius wrote:

Virker som at lodding av skinneskjøtene er vanlig.
 

Ved fleksispor er det lurt å lodde skinneskjøtene dersom kurveradien er under 1,5 meter eller deromkring for å hindre knekk i skjøten.

Kan underskrive på dette.
Det som også kan være et tips er å lodde samme flere lengder og å bøye de etter at de er loddet sammen. Dermed får du en mye jevnere kurve, også i nærheten av skjøtene. Det er lett å få knekker/rette biter om du setter de sammen etterhvert som du legger sporet.
 
Et tips til kan være å ta skjøten på et rett stykke, så får du den aller beste kurvaturen i sirkelen.
 
Har selv brukt mye av PECO's 55 code i Z-skala og de er veldig fine å jobbe med og det blir et pent spor.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2012 at 18:27
Enig med Svein-Martin. jJ

Jeg lodder også skinner som skal ligge i kurve før jeg bøyer dem. Lar det heller være en skjøt med kun lasker og et lite gap på ca 1 mm på de rette strekningene så der er litt å gå på hvis underlaget lever. Har strømtilførsel til hver av de sammenloddede skinneseksjonene.

Petter
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.