MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Prosjektering av en hagejernbane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Prosjektering av en hagejernbane

 Post Reply Post Reply
Author
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Prosjektering av en hagejernbane
    Posted: 25 mai 2013 at 16:29
Jeg driver for tiden å prosjekterer en liten hagejernbane. Jeg har forstått at det finnes en slags uoffisell norsk standard for 32mm hagejernbane:
  • Minste kurveradie 110cm
  • Største fall/stigning 22 promille
  • Kryssingsspor tilrettelegges for toglengder på 220cm
Har jeg forstått det riktig?

I tillegg har jeg noen flere spørsmål ang. standard:
  • Finnes det et slags normalprofil?
  • Hva er anbefalt minste avstand mellom to paralelle spor for å ha god middel (målt fra senter til senter)? Jeg regner med at avstanden må økes i kurve?
  • Det sies at S-kurver er fyfy og bør unngås, men nå er det jo slik at det i en del tilfeller ikke er til å unngå - jeg vil tro at dersom kurveradien i S-en gjøres stor reduseres problemet - hvor stor bør kurveradien i en slik S-kurve være for å ikke skape trøbbel?
mvh

Håkon
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2013 at 21:24

Hei

Peco SM32 har faste kurveskinner i 2,5ft (76 cm) og 3 ft (91,5 cm) radius. Hvis man kjører med korte lok og vogner er det ikke noe problem å kjøre på disse kurveradiene.

Stigning og fall som i skala 1:1. Korte tog med bare noen få vogner greier sikkert mer, og med lange tog må man heller skaffe seg et ekstra forspannlokomotiv. Wink

Du bestemmer selv hvor lange kryssingspor du vil ha, men det er greit med 220cm. Selv har jeg noen kortere kryssingspor, men da må også toglengdene være tilsvarende korte.

Jeg anbefaler at du tar kontakt med Kristian hos Livingsteam Gardenrailways så får du nærmere info om vitale mål på rullende materiell. Kanskje du kan besøke noen som har en hagejernbane, så får du se hvordan tingene fungerer i praksis.

Ca 15 cm avstand mellom sporene er et godt utgangspunkt på vanlige kryssingsspor. Du bør kanskje øke avstanden der hvor du setter opp togmateriellet slik at man kommer til mellom vognene for koblinger, osv.

Kan man unngå S-kurver så er det bare fint. Men med de største sporvekslene til Peco (SM-E695-696 med radius 152,4cm) går det fint med S-kurver. Krappe sporveksler (SL-E691-692) og S-kurver kan være litt vriene dersom man skyver vognene gjennom S-kurven.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2013 at 22:54
Fordelen med Livesteam er jo at det er din bane, og du som setter standaren. Ulempen med dette er jo at det kanskje begrenser seg med hva folk kan ha med seg når du skal få besøk. Jeg bygger en svært liten bane i hagen akkurat nå, og for å i det hele tatt få det sammen så er jeg nok nødt til å bryte en del regler både når det gjelder lengder på kryssningsspor, radier, s-kurver og ja.. Det kommer til å sette noen føringer for hva som kan kjøres der, men jeg tror det kommer til å bli ganske moro allikevel. :-)
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2013 at 09:29
Denne "standarden" som nevnes er brukt på mange anlegg i Norge, men med mange "brudd" - de fleste bygger slik det passer seg og ikke minst tilpasses en hagejernbane mange premissgivere som f.eks. plass og terreng. Tanken bak 220cm fri kryssningslengde, 220cm i diameter på kurvatur og 22 promille stigning er rett og slett at stort sett alle toglengder kan kjøres og ikke minst kommer man seg stilfullt både oppover og nedover med betydelig last. Rent praktisk kan man klare seg med mindre kryssningslengde, mindre diameter og større stigning / fall. (Jeg vil ikke anbefale mindre kryssningslengde enn 70 cm, mindre diameter enn 120 cm eller større stigning/fall enn 5%.) Det er, som så lite annet innenfor hagejernbaneverdenen, ikke noen vel gjennomtenkte årsaker til at man har havnet på disse tallene - bortsett fra at de er lett å huske på. Og så kommer det litt an på hva slags bane man ønsker å bygge. Ønsker du å kjøre lange tog med stort lokomotiv  så må du da nødvendigvis ha en mer omfattende infrastruktur enn om du har ett lite skifferbrudd som forbilde på banen. Det er mange aktuelle forbilder hvor det kun har eksistert et lok, et antall små vagger og fem sporveksler. Mitt råd er uansett at man ikke bygger for stort og gjør det man bygger fint. I miljøet er man mer imponert over en fin hjemmelagd plattform av rørepinner enn en stor skiftestasjon eller et nytt lokomotiv (sukk...), men ting blir enklere også for meg når det er en engelsk pub som presenteres...Nei, her bygger man som man vil og  miljøet er like entusiastisk uansett hva du presenterer - og hvor i stadiet av anleggsbygging man er. Ett begrep som ikke har blitt brukt så mye de senere årene er "happy steaming" - men det kan man godt ha med seg under byggingen - du gjør uansett ingen feil som ikke kan rettes opp med enkle midler. Standarden på servering må heller ikke glemmes. AASS Uten og pølser og masse kaffe / te er obligatorisk, for lengre seanser kreves også vafler / sveler.
krsven
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2013 at 22:18
Takk for gode innspill. Jeg vet at det er min bane og at det til syvende og sist er jeg som bestemmer, men slike standarder jeg etterlyste er gjerne basert på erfaring - og det er det jo ofte lurt å lytte til.

Jeg lurer fortsatt på om noen kan gi meg et svar på om det finnes et slags "normalprofil" - dersom man f.eks skal lage en tunnel er det jo greit å vite hvor stort "hull" man bør lage...

mvh
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2013 at 22:56
Tuneller kan du finne mange meninger om her: http://www.wis.co.uk/andy/16mm/tunnelclearances.html


Edited by ESI - 26 mai 2013 at 22:57
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2013 at 23:01
Hei.
En enkel regel for tunnellengde er maks to armlengder, sånn at du skal kunne fiske ut hva det nå måtte være som har fastnet/sporet av fra den ene av tunnelåpningene. Ellers går det selvsagt an å lage en luke løsning på midten av tunnelen også. I øvrig vil jeg bare si meg helt enig med Kristians innlegg her. Hva gjelder livesteam og hagejernbaner bør man nok velge enklest mulig løsninger, fordi vagner(boggie) og lokomotiver trenger god klaring og det kan ofte gå fort når dampen er oppeSmile Et siste selverfart råd: Unngå Pecos svingte skinner (mulig de har to typer nå, men den de solgte tidligere) De gir veldig skarpe svinger, og annledning til avsporinger og diverse stygge gloser. Lykke til videre
Michael
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2013 at 23:11
Originally posted by ESI ESI wrote:

Tuneller kan du finne mange meninger om her: http://www.wis.co.uk/andy/16mm/tunnelclearances.html
Det fine med standarder er at det er så mange å velge mellom! Smile 

mvh
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.