MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tegnigner A-vogn
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tegnigner A-vogn

 Post Reply Post Reply
Author
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tegnigner A-vogn
    Posted: 15 oktober 2012 at 23:05
Hei

Ønsker å bygge meg en modell i spor II av en av de gamle A-vogner fra Lilleaker-Østensjøbanen. Bilder finnes tilgjengelig men tegninger har det ikke lykkes meg å få tak i. Er det noen derute som kan hjelpe.

Husker disse vognene som arbeidsvogner fra Østensjøbanen. Ofte mens vi ventet på rutetrikken (gullfisk) kom arbeidstrikken. Det hendte føreren stoppet og tok oss med gratis fra Godlia til Opsal. Alltid spennende for vi sto så mye høyere enn på gullfiskene.

Terje
Terje V.
Back to Top
einars View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einars Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2012 at 09:47
Thorleif Strandholt har skrevet en bokserie om allle driftsartene til Sporveien i Oslo.
Bøkene er utgitt i Danmark.
Den ene av bøkene omhandler Liileaerbanen,Akersbanene og Bærumsbanen.
Bak i boka finnes det enkle tegninger av motorvogner og tilhengere.
De første vognene ble bygd i Tyskland, senere ble det også bygd vogner
i Oslo. De norskbygde vognene er lengre enn de tyske. Prøv om Sporveismuseet,
eller NMJ på Strømmen har boka. Hvis ikke noen av dem har boka,
så prøv om du kan få lånt boka fra et bibliotek. Kanskje MJFs biibliotek har boka.
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2012 at 10:51
Strandholts bøker finner man lettest ved å søke på www.antikvariat.net
Søk på forfatternavn så finner du i alle fall 2 antikvariater som har bøker av Strandholt, ett i Oslo og ett i København.
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2012 at 21:30
Takker for info. Bøkene er bestilt og så får vi håpe de har den rette informasjonen slik at jeg kan lage en tegning for overføring til fresen.

Nå blir det å vente på postmannen.

Terje
Terje V.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2012 at 20:40
Har mottatt heftene 1 og 2 om Kristiania/Oslo sporveier. Flotte hefter med mye interessant, men dessverre ikke om A-vognene.

Har nå forstått at A-vognene omtales i Hefte 5 i denne serien. Har søkt forgjeves etter det så jeg spør her om noen har hefte 5 Bærumsbanen, enten for salg eller til utlåns. Alternativt også skanning/kopiering av tegninger og bilder av vognene sett fra siden og forfra kan være aktuelt. Jeg dekker selvsagt alale kostnader.

Har du dette hefte så ta kontakt på PM.

Terje
Terje V.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2012 at 16:33
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Har mottatt heftene 1 og 2 om Kristiania/Oslo sporveier. Flotte hefter med mye interessant, men dessverre ikke om A-vognene.

Har nå forstått at A-vognene omtales i Hefte 5 i denne serien. Har søkt forgjeves etter det så jeg spør her om noen har hefte 5 Bærumsbanen, enten for salg eller til utlåns. Alternativt også skanning/kopiering av tegninger og bilder av vognene sett fra siden og forfra kan være aktuelt. Jeg dekker selvsagt alale kostnader.

Har du dette hefte så ta kontakt på PM.

Terje
 
Hør med jernbanemuset på Hamar, eventueet få bibiloteket ditt til å låne det til deg. Flere har mulighet for å søke i databasene for å se hva man kan låne. Feks hos Deichmanske i oslo.
 
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,035 seconds.