MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Snø- og sporplog
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Snø- og sporplog

 Post Reply Post Reply
Author
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Snø- og sporplog
    Posted: 12 august 2011 at 18:46
Her er en snø- og sporplog som jeg har jobbet med en god stund og som begynner å bli ferdig.
Mangler lys, et par detaljer og noen strøk matt lakk.
 
 
Plogen er basert på RhB Xk9147, men det er mange dimensjoner som ikke stemmer - spesielt lengden som er kortet inn for å kunne kjøre R1 radier. Den vil gå rundt R1 med en del friksjon. Bygget uten tegninger og kun basert på bilder av vognen.
 
Noen deler er fra LGB: hjul med strømopptak, buffere, koblinger og bremseslanger.
 
- Loco -
 
 
- Loco -
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2011 at 00:44
Da kan vi vel snike inn et bilde av forbildet for sammenligningens skyld daSmile
Her fotografert på St.Moritz og med selskap av snøplog X9103
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2011 at 14:04
Inspirerende bilde! Har lyst til å bygge X9103 også. Den kan forøvrig forsøkes bestilt hos Train.li, se under "News", og bla deretter et godt stykke ned på siden. http://train.li
 
Men først kommer denne, som er bittelillebroren til X9103:
 
 
RhB snøplog uten betegnelse, produsert i 1908. Denne plogen er fremdeles i drift, men nå hos FO eller MGB. Her er en link til bildet av hvordan den så ut i 1997:
 
 
Her er et bilde sett bakfra:
 
Fargen var nok grå i de dager hvor denne plogen var i bruk hos RhB, men jeg har valgt denne rød-rosa fargen for modellen fordi den viser detaljer bedre. Selve plogskjæret ser helt grusomt ut, har ikke fått helt til modellering av dobbelt-krumme flater. Plogskjæret blir også utfordringen ved å bygge modellen.
 
Har tenkt å digitalisere denne plogen, har lekt meg med servoer i andre vogner og kommer til å installere en i denne for styring av snø-"flapsa" på høyre og venstre side. Disse kan jeg da styre i den stillingen jeg ønsker ved hjelp av Navigatoren. Prøver også å få inn ytterligere en servo for styring av automatisk avkobling. Blir trangt! Har et problem med haken til koblinga fordi den ikke har mulighet til å bevege seg sideveis da den sitter i en "sjakt", og må få til en løsning der. Må også legge til mulighet til å skyve ned haken på loket
 
 
- Loco -
- Loco -
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2011 at 15:01
Snøbrøyting med elektrisk kontakt med sporet i denne skala er krevende!
Det har en tendens om vinteren til å danne seg et lite, isolerende islag på skinnene, slik at strømopptaket blir meget dårlig. Derfor er digitaldrift via skinnene kun egnet for "sommerbrøyting". Man kan selvfølgelig installere R/C og bruke medbrakte batterier.
 
Jeg måtte modifisere min Accucraft Ghoose # 2 (som er utstyrt med stor frontplog) med batteripakke i godskassen og R/C for å få den til å fungere i så måte. Batteripakken er også meget positiv mht. adhesjon!
Denne er/var ellers beregnet for strøm via skinnene.
 
Ellers anbefales en tung, manuell plog og livesteamlok!
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2011 at 19:40

Bra med tilbakemelding på det med elektrisk kontakt. For snøplogvogna er det kun lys og servoer som trenger strøm, skal se nærmere på R/C muligheter for de funksjonene eller evt. et Goldcap buffer. Når det gjelder lok er det ikke aktuelt med livesteam eller R/C. Dersom forholdene ikke er helt umulige kan det se slik ut: http://www.youtube.com/watch?v=4ADBzTWqr7k. Her er en selvbygd X9103 i drift, riktignok med to Krokodiller.

Er forholdene vanskelige får det bli manuell pløying og kjøring med skinnerenselok for å fjerne ishinne. Uansett er vel vinterkjøring veldig begrenset, det blir nok dessverre alt for mye snø ut over vinteren og da vil jeg ha nok med å fjerne snø fra andre områder på tomta Dead
- Loco -
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2011 at 22:18
Massoth har et produkt på vei som ser meget interessant ut og som kan brukes til R/C styring sammen deres Navigator håndkontroll (med softwareversjon 2.0 eller høyere). Da jeg allerede har en Navigator er dette midt i blinken!
 
Produktet heter DRC-300 og sitter som R/C mottager og bindeledd mellom Navigatoren og en hvilken som helst NMRA dekoder. Se bildet nedefor som er vist med batteri/akku-drift (kan også brukes kun med strøm fra skinne eller med kombinasjon av strøm fra batteri og skinne:
 
Dessverre er leveringsdato ikke klar ennå. Satser derfor på skinnedrift til å begynne med og konverterer til DRC-300 når denne er klar.
 
Har dere forslag til hvor jeg kan finne et oppladbart batteri med lader og plugg som kan monteres i vognen for enkel lading og som er på min. 10V / max. 22V?
 
DRC-300 krever min. 10V, max. 22V og dekoderen jeg har tenkt til å bruke (8FL) tar alt fra 0-24V
 
- Loco -
Back to Top
Herman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Herman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2011 at 00:46
Umiddelbart tenker jeg to 9-volt batteri i serie, men et alternativ er batteriholdere.

Clas Ohlson har 12V helkapslede blybatteri på 97x47x50, eller batteriholdere for 8 AA-batterier på 58x61x30. Men jeg er ikke helt sikker på om det siste holder når du fyller den med oppladbare batterier, de er truende til å ligge på 1,2 V.

I de skalaene jeg foretrekker er jo slike batteri alt for store, men nå snakker vi tross alt ikke i avdelingen for Z-skala her.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2011 at 18:19
Jeg så på videoen at det var optimale forhold for elektrisk kontakt ved denne brøyteoperasjonen nede på Kontinetet. Der er jo ikke snø så vanlig og når den først kommer, blir den ikke liggende lenge.
Derfor var den kram snø som hadde begynt å tine under brøytingen. Under slike gunstige forhold dannes det ikke et islag på skinnene.
 
Norske vintre begynner ofte med barfrost. Da blir den en liten isglasur på skinnene fra fuktighet i luften. Siden kommer snøen.
På LGB-lok som dette, går det an å koble gjennomgående strømopptak fra alle lok. Da holder det at siste lok i en dobbelttraksjon har skinnekontakt. Mener jeg så en slik forbindelsesledning mellom enhetene?
 
Ellers er blybatterier fine - også med tanke på tyngde. Min erfaring med slike gel-batterier,  er at de er ganske følsomme mht. plassering. Selv om de virker opp-ned, blir levetid oftest ganske kort. Derfor må/bør de orienteres som "vanlige" våte blybatterier - med "rett side" opp. Blybatterier har ofte dårlig virkning når det er kalt ute. Derfor foretrekker jeg NiCd- eller NiMH-batterier. Da behøver jeg heller ikke tenke så mye på plassering.
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2011 at 22:47

Har modellert litt videre for å se på mulighetene til å få inn et batteri. Plass er en utfordring til tross for stor skala, men jeg har funnet en 12V 800mAh NiCd batteripakke som kan passe (75 x 15 x 98 mm). Skal også sjekke den foreslåtte batteriholderen fra Clas.

Her er batteripakken:
 
 
Se bildet nedenfor, batteriet er vist med grønn farge i modellen (uten kabel og kobling). Kan bruke større batteripakker om nødvendig - den hvite boksen bak batteriet er til bly for å øke vekten på vogna og kan ofres for mer eller større batteri. Er 800 mAh en grei kapasitet eller blir det lite?
 
Total vekt for bly og batteri er 1,5 kg. I tillegg kommer vekt på de andre komponenten, så nærmere 2 kg bør være innen rekkevidde.
 
 
Vil gjerne slippe å demontere vogna for å lade batteriet og har modellert inn en mulighet for å koble til lader bak på vogna bak et panel som åpnes. Tanken er å bruke en skyvebryter for å velge om batteriet skal lades ("Charge") eller levere strøm til de elektriske komponentene ("Run" indikeres med et grønt LED-lys). Har ikke funnet en god plugg for kobling av lader til batteriet - ser at batteripakken har en "Tamiya" type plugg, den er stor og litt vond å koble av/på og jeg kunne tenke meg noe lignende plugger som brukes som strømtilkobling for bærbare PCer eller mobiler i stedet.
 
 
 
- Loco -
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2013 at 22:28
Ny plog på gang, RhB X9131 med hytte. Det er samme plog som vist over i 1930+ utgave.

Her er en link til en video som viser plogen i drift på Berninabanen rundt 1937.




- Loco -
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.