MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vendesløyfe
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vendesløyfe

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vendesløyfe
    Posted: 08 september 2013 at 15:44

Hei

Håper noen der ute kan gi meg en tilbakemelding på dette.
Min elektronikk kompetanse er heller svak så derfor lurer jeg på om dette er å definere som en vendesløyfe. Se min dårlige skisse.
Har fått forståelse av at det ikke er noe sjakktrekk med vendesløyfe ved N-Skala digitalt og likestrøm.
Innbilte meg at det jeg på tegningen kaller sløyfe ikke var å se som en vendesløyfe.
Den går ut fra en veksler og kommer inn på en annen. Disse 2 vekslere går senere sammen til et spor.
Håper denne knotete forklaring og min dårlige skisse kan gi noe fornuft.
Venter i spenning
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2013 at 16:06
Det der er nok en vendesløyfe ja, så lenge du kan følge sløyfen rundt og komme tilbake til samme spor i motsatt retning, uavhengig av hvor mange sporveksler som ligger mellom.

Det er ikke noe problem med vendesløyfer og 2-skinnedrift ("likestrøm") så lenge du passer på å isolere en del av sløyfen slik at polariteten på denne kan snus, slike polvendere finnes det mange varianter av. Videre bør den isolerte delen av sløyfen være lenger enn det lengste toget du planlegger å kjøre, slik at du unngår kortslutning eller andre problemer hvis toget passerer over begge bruddpunktene samtidig.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2013 at 17:03
Hei igjen
 
Takk for konstruktivt svar.
Betyr dette at hvis man isolerer denne sløyfen med en polvender at der også må inn en ekstra strømkilde?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2013 at 17:23
Neida, du henter kjørestrømmen fra samme kilde. Poenget med en slik automatisk polvender er at den forsyner det isolerte avsnittet med kjørestrøm, og hvis polariteten er feil og det blir kortslutning når toget passerer bruddet, vil venderen lynraskt snu polariteten slik at toget kan fortsette uten avbrudd.

Alternativ kan du snu polariteten manuelt, ved å kjøre toget inn i sløyfen og stoppe det, slå over en bryter som snur polariteten, og deretter kjøre videre.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2013 at 17:32
Hei

Kjører du digitalt eller likestrøm?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2013 at 17:46
Hei igjen
Det er godt mulig jeg er helt på bærtur, men jeg startet med et Fleischman digitalt startsett og har bygget litt videre på dette. Så vidt jeg oppfatter dette er det likestrøm. Starter med et damplok som er digitalt DCC.
 
Hvor får man tak i polvendere?
Back to Top
Stavanger View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 19 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stavanger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2013 at 17:51
Ta kontakt med Knut`s  Maskinservice via knut@modellelektro.no han kan hjelpe deg
Stavanger
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2013 at 21:05
Vendesløyfepronblematikken ved 2R har ingen ting med strømsystem, digitalt eller anlog å gjøre, men at den ene skinnen møter den motsatte når sløyfa gjennomløpes, og hvis det ikke gjøres noe med det, blir det kortslutning, uansett.
Man løser dette ved å sette av en passende lang sporstrekning i sløyfa som man isolerer helt fra omliggende spor, dvs. isoleringslasker i begge skinenne, og altså på to steder. Denne isolerte spordelen kobler man til ett av de møtende sporene med en polvender. Det vil si en innretning som kan koble skinne A og B i den isolerte, enten til hhv skinne C og D, eller D og C i det møtende sporet. Dette kan gjøres med en manuell polvender (en topolet vippebryter (DPDT)), eller med en elektronisk automatisk polvender. Den siste føler på hva som skjer når et lok passerer over en av skjøtene. Dersom den oppdager at her går det krotslutningsstrøm, så endrer den polaritet straks. Dette skjer så raskt at det er omtrent umulig å merke at det skjer. Disse automatiske er å foretrekke fordi man da kan operere uten å tenke på at det er en sløyfe på stedet, men koster selvsagt mye mer enn manuelle løsninger. Dersom man vil vite litt mer om manuelle løsninger, henviser jeg til en artikkel om dette på mine hjemmesider: Vendesløyfer og snuspor for 2-skinnedrift.
Svein S
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2013 at 21:40
Togbutikken selger en  Digitrax polvender: http://www.togbutikken.no/webshop/shop1/product.asp?intProdID=724

Den bør gjøre jobben, og prisen er ikke så verst heller. Har ingen erfaring med denne selv, så jeg vil ikke garantere at den er rask nok til å skifte polaritet før kortslutningsvernet på digitalstyringen din slår av strømmen - men kjøper du via nettet har du jo 14 dagers angrerett.

mvh
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2013 at 07:14
Hei
Prinsippet med vendesløyfe er likt om det er DCC og 2R men de er ikke alltid at komponenter til vendesløyfe kam brukes om hverandre. Derfor spørsmålet omkring likestrøm vs digitalt.

Likestrøm eller analog 2R er når man benytter en transformator hvor man endrer spenningen på skinnene for å endre hastigheten. De to ledningene er koblet til hver sin skinnestreng.

Som oftest oppfattes DCC som den digitale utgaven av 2R likespenning da det er tilkoblet på samme måte men det ligger nå en type vekselstrøm over skinnene. Dekoderen i hvert enkelt lokomotiv omformer dette til likestrøm til motoren i lokomotivet.

Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2013 at 08:58
Spørsmålet er vel da om det finnes automatiske polvendere som IKKE takler digitaldrift? I vår tid hvor alt går mot digitalisert drift, vil det vel være rart om slike fortsatt er i handel? 
Svein S
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2013 at 13:03
Originally posted by ses ses wrote:

Spørsmålet er vel da om det finnes automatiske polvendere som IKKE takler digitaldrift? I vår tid hvor alt går mot digitalisert drift, vil det vel være rart om slike fortsatt er i handel? 

Det er stor forskjell på dcc-digitalstyringssentraler og hvor raskt de reagerer på kortslutning. Derfor kan man ikke garantere at en polvender fra en leverandør fungerer optimalt med en dcc-sentral fra en annen leverandør. Jeg har et automatisk kortslutningsvern fra NCE, det skal kutte kjørestrømmen uten at dcc-sentralen slår ut slik at jeg fortsatt har dcc-strøm til sporveksler og signaler. Men det hender rett som det er at min Roco Mulitzentrale slår ut før NCE-vernet gjør det. Derfor vil jeg ikke garantere at det går knirkefritt å bruke polvender fra en leverandør med dcc-sentral fra en annen.

mvh
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2013 at 11:33
Det med bruk av automatiske polvendere som er beregnet for digitaldrift, er vel også et spørsmål om spenning og strøm?
For at slike automatiske polvendere skal fungere optimalt, må strømmen være over en viss størrelse ved kortsluttning. Mange analoge kjøretrafoer klarer ikke å levere nok strøm til en sikker funksjon.
Videre må også spenningen være over en viss verdi for at slike automatiske polvendere skal ha nok spenning til å kunne trekke releet. Ved langsom kjørsel vil vel den kunne bli for lav.
Under digitaldrift har man alltid full spenning og strømmating på sporet.
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2013 at 01:23
Hei. Jeg har to vendesløyfer i mitt digitale anlegg. I hver sløyfe har et et stykk av denne:

Fungerer utmerket. Enkel å installere. Medfølgende veiledning (tysk, engelsk) sier deg hvordan. Du må isolere et stykke av sporet stort nok til å romme det lengste toget ditt.
-Bjørn
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2013 at 07:11
Takk for det.
I min uvitenhet så lurer jeg på om der er forskjell på bruk av slike ved likestrøm og vekselstrøm?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2013 at 10:52
Vendesløyfer har i prinsippet ikke noe med strømsystem (AC / DC) å gjøre. Det er i prinsippet likt.
 
Det er heller få som kjører analogt AC med 2-skinnesystem (som dette med vendesløyfer egentlig berører). Vendesløyfer er bare noe man må ta hensyn til med 2-skinnedrift og unngår ved 3-skinnedrift (Märklin).
Hvilket digitalsystem man eventuelt bruker er også underordnet, det er skinnesystemet som avgjør.
 
Regner hele tiden med at det er snakk om analogdrift fra vanlig trafo, siden du snakker om AC og DC!
Jeg hadde vært skeptisk med å bruke automatiske vendesløyferele som er beregnet for digitaldrift dersom man kjører analogt.
 
Det er også en mulighet å gjøre dette "automatisk" ved DC-analog- og 2-skinnedrift. Det står beskrevet hos Fleischmann http://www.fleischmann.de/de/productsearch/0-schleifen-0-0-0-0-0-0/products.html
Dette settet inneholder et par avbruddskinner med imonterte dioder og  isolasjonslasker.
Det virker på den måten at sporskifteren alltid ligger i samme posisjon og at det derav, følgelig er samme kjørerettning inn i sløyfen. Når loket kommer til det isolerte stykket før det kjører tilbake på det sporet det kom fra, stopper loket. Først når rettningen på trafoen legges om, kjører det videre (og "kjører opp" sporskifteren). Ingen releer og ingen annen automatikk!


Edited by Kjell H. - 15 september 2013 at 10:56
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.