MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Mitt nye N-prosjekt
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Mitt nye N-prosjekt

 Post Reply Post Reply
Author
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mitt nye N-prosjekt
    Posted: 11 oktober 2006 at 15:00

Ok, jeg har fundert, målt opp og jobbet med dette en par ukers tid nå, og vil gjerne ha kommentarer på sporplanen.

Settingen er 1990-åra, southwest USA. Foreløpig så er det bare gods og anleggstrafikk som er planlagt. Slenger inn litt passasjergreier hvis jeg får plass etterhvert.

Rommet jeg skal bygge i er i de 290cm x 180cm, så dette er det jeg har plass til. Det blir trangt for å si det slik.

Jeg bruker Kato Unitrack N, og planlegger å bruke Digitrax DCC.

Strekningen markert i grønt er hevet 10 cm over grunnflaten, mens det i blått er i tunnel.

Hva syns dere?

Edit: Vurderer å sette opp en dreieskive til lokstallen istedenfor alle pensene....



Edited by GeirC - 11 oktober 2006 at 20:30
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
ole_martin View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 14 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ole_martin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2006 at 20:43
fint anlegg, men åssen program har du brukt til å tegne skinne planen med.

Edited by ole_martin - 14 november 2006 at 21:12
Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2008 at 22:50
Jeg så at du har en krysspens inne i en tunnel. Er det egentlig noe klokt å legge en pens på et sted du ikke kan se om det blir kolisjon. Det hadde ikke jeg gjort. Men den er jo lekker da; denne sporplanen. Men husk at du må komme til banen overalt hvis det blir avsporing så med et så lite rom vet jeg ikke om jeg ville bygget en så stor bane. Men sporplanen du har laget er lekker da. Bare tenk disse tingene jeg har nevnt før du begynner å bygge i stedet for etterpå.
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2008 at 23:17
Originally posted by Helge Myhre Helge Myhre wrote:

Jeg så at du har en krysspens inne i en tunnel. Er det egentlig noe klokt å legge en pens på et sted du ikke kan se om det blir kolisjon. Det hadde ikke jeg gjort.
Det finnes mange sporvekselmotorer på markedet som kommer komplett med tilbakemeldingkontakter som legger seg over samtidig som sporvekselen. Dermed er det ikke det minste problem å se at en sporveksel har lagt seg over om man sender den tilbakemeldingen til et kontrollys på et stillverk. Man kan også bruke tilbakemeldingen til å styre signalene slik at de forhindrer feilaktige togveier og kolisjoner om man ønsker det. Jeg har vært med og bygget opptil flere anlegg med massevis av slike skjulte veksler opp gjennom tidene, f.eks. i samband med skjulte oppstillingsstasjoner inne i fjellene. Og så lenge man vet hva man driver med, bruker produkter som fungerer og kobler riktig så må man i ettertid gjøre en meget fysisk feilbetjening for å kunne forårsake skade.
 
Quote Men husk at du må komme til banen overalt hvis det blir avsporing så med et så lite rom vet jeg ikke om jeg ville bygget en så stor bane. Men sporplanen du har laget er lekker da. Bare tenk disse tingene jeg har nevnt før du begynner å bygge i stedet for etterpå.
Om du ser på målene for rommet, og sporplantegningen så vil jeg gjette på at dybden på de to langsidene ikke er mer enn ca. 50 cm, og at "hullet" til operatøren i midten av rommet er ca. 80 cm. 50cm. anleggsdybde er det ikke det minste problem å rekke over dersom det skulle være nødvendig, og når det gjelder de skjulte sporene så er det ikke noe problem å sikre adkomst til disse fra undersiden av anlegget.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2008 at 23:27
Du har bevist en ting. Du har meg peiling enn meg. Jeg er egentlig amatør og vet ikke alt hva man får kjøpt og hvordan man kobler alt. Skala N har jeg holdt på med i noen dager men H0 har jeg mange års erfaring med. men at det finnes så mye innen N... Det visste jeg ikke.
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2008 at 23:33
Originally posted by Helge Myhre Helge Myhre wrote:

Du har bevist en ting. Du har meg peiling enn meg. Jeg er egentlig amatør og vet ikke alt hva man får kjøpt og hvordan man kobler alt. Skala N har jeg holdt på med i noen dager men H0 har jeg mange års erfaring med. men at det finnes så mye innen N... Det visste jeg ikke.
Sporvekselmotorer med disse mulighetene er de samme uansett skala. De fungerer like godt til H0 som til N... Og mine erfaringer er hovedsaklig gjort under bygging av H0 anlegg. Bl.a. dette: http://www.modellmessen.com/contents/media/l_img_0182_s.jpg
 
Du kan f.eks. søke opp sporvekselmotorer med navnet "tortoise" Jeg har 10 år gamle slike motorer som nå gjennbrukes på dette prosjektet: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3494. De fungerer fortsatt like utmerket
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2008 at 08:11
Hm... Du er sikker på at du går for en kullgruve og et stålverk? Hvis du tenker å drive med godstransport, så tror jeg at et overkjøringsspor utenfor stålverket kan være fint ved avvik i tunnelen. Det gjør det lettere for lok å komme til lokomotivstallen og.

Når du bygger må du finne ut om vekselen til høyre (avgrening til kullgruven) må flyttes nærmere verkstedet for å ha tilfredsstillende høyde bak stålverket.

Kurven til lokstallen ser krapp ut, kanskje muligheten til å sakse seg inn på et sidespor før kurven hadde vært noe? Jeg mener, Big Boy liker ikke krappe svinger, og jeg kjenner ikke noen som kjører amerikansk som ikke har en Big Boy på anlegget - ennå
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2008 at 00:14
Vel, her er slik det begynner å se ut nå . Fikk inn en dreieskive, og bygger på Ivar-hyller, så tegningen er ikke helt eksakt, men det funker.
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2008 at 10:04
Jeg vil bare nevne en ting som jeg hørte i butikk. Jeg fikk en advarsel jeg syntes at jeg burde nevne for deg. Ikke det at det er noe galt med banen din, men de sa til meg at man må tenke på hva slags lok man skal kjøre, siden svingene ser så skarpe ut. Damplokene kan noen ganger få problemer; særlig de store, siden de kanskje har 3,4, eller 5 aksler på rad. Det gir mindre kurvevennlighet og kan derfor ikke kjøres i de skapeste radiene. Jeg har på min bane en ganske skarp sving et sted, og jeg har bestilt et Fleischmann Damplok type BR55, et lok med 4 aksler tett på rad og håper det beste. (Bare det går bra, huff huff) Derimot lok med svingbare boogier; som mange diesellok eller elektriske, takler dette kanskje meget godt. Så du må tenke på hva du kjøper av lok, det gjorde muligens ikke jeg.
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2008 at 12:06
Takk for gode råd. Jeg kjører US epoke 4 og 5, og har ikke hatt noen problemer så langt.

Men denne banen er oppe bare til jeg får plass til H0 i garasjen, men det medfører ombygging, så jeg satser ikke så tungt på N.

Skal forsøke å få i gang en webblogg snart.

Geir
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.