MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - DCC dekoder/kondensator til eldre Märklin-lok
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

DCC dekoder/kondensator til eldre Märklin-lok

 Post Reply Post Reply
Author
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DCC dekoder/kondensator til eldre Märklin-lok
    Posted: 08 januar 2015 at 22:10
Hei

Jeg har et Märklinlok fra 2002 med s.k. Hochleistungsantrieb, profesjonelt ombygget til 2-skinnedrift og med en like gammel DCC-dekoder ombord. Jeg sliter med strømopptaket i svinger og veksler, hovedårsaken er nok at 4 av 8 hjul har hefteringer. I stedet for å gå i gang med hjulbytte og utfordre isolering og kontaktblekk, tenkte jeg å gjøre det enkelt og bytte til en moderne DCC-dekoder som kan "lagre" strøm og digitalsignal i en kondensator og bruke av dette når kontakten er dårlig. F.eks Lenz Gold og UPS.

Men Märklins motorer er jo noe for seg selv, noen her som har erfaringer eller oppfatninger om et slikt opplegg vil la seg gjennomføre og evt hvilke dekodere/kondensatorer som egner seg?

Loket er det grønne Tågkompaniet Rc2 som kom i et Märklin engangssett med panaromavogner og dyremotiv.
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2015 at 23:25
Jeg har brukt ESUs dekoder ver 3.0 og 4.0 med godt resultat på ombygde Märklin -lok som jeg kjører med DCC (System One). Bemerker dog at jeg ikke har noe kondensator i kretsen. Men kjøreegenskaper er upåklagelig.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2015 at 10:49
Du kan gjerne bruke den eksisterende dekoderen du har.

Det som du da må gjøre, er å finne den "store" kondensatoren på dekoderen som er plassert etter likeretterbroa. Ene enden som er pluss, er gjerne forsynt med blå leding - og da er det "bare" å finne minusen.
Dersom du monterer en motstand på 20 - 100 ohm i serie med plussen og en diode i sperreretning parallelt med denne samt en stor elektrolyttkondensator på ca. 25 V (gjerne så stor det er plass til i loket)så har du en liten kraftreserve som kompenserer til en viss grad for dårlig strømopptak.
Årsaken til dioden og motstanden er viktig, er at ellers vil en stor kondensator trekke mye strøm i oppladingsfasen og dette kan "oppleves" av digitalsystemet som kortslutning. Strømmen som skal til for å lade kondensatoren må derfor begrenses av motstanden - men når det er behov for den lagrede strømmen, så må kondensatoren ha en mulighet til å utlades kjappere og da gjennom dioden i parallell.

Er du fornøyd med eksisterende dekoder, så oppnår du ikke annet ved et bytte enn at det er enklere å finne tilkoblingspunktene på en slik ny ESU-dekoder.
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2015 at 18:26
Hei Lars og Kjell

Takk for at dere bruker tid og energi på å lage og poste kommentarer. 

Lars, jeg er nok på jakt etter dekodere med kondensator i kretsen, loket mitt oppfører seg greit med en den gang moderne Zimo DCC dekoder så lenge som dekoderen får strøm...

Kjell, takk for god forklaring, det frister å prøve seg på din Gjør-det-selv metode, men mitt loddehåndverk kombinert med en meget kompakt Zimo-dekoder tror (vet) jeg ikke blir særlig suksess.

Jeg har brukt litt tid i helgen på å lete etter informasjon på nettet, den beste oversiktsartikkelen lå på DCCwiki. Lenz, Zimo, TCS og DCC Concepts leverer dekodere pluss kondensatorer i ulike komboer. Noen har innebygget kondesator, noen bruker ledninger og noen har loddeplater på dekoderen.

I tillegg til disse har ESU en kondesator+litt elektronikk som greit kan loddes til Lokpilot v4.

Den dyrest og muligens beste løsningen, har Lenz, deres Gold-dekoder har et system der dekoderen fortsatt har DCC styringssignaler etter at strømmen er brutt eller kommer fra en kondensator.

Jeg tror jeg vil være godt tjent med alle DCC+kondensator-komboene. Vanskeligheten består vel heller i å få fatt i dekoderne i Norge uten å betale skjorta. Ennå har jeg ikke funnet noen nettbutikk som kan levere til under NOK 350 inkl frakt, så da blir det å fri til norske nettbutikker som fører Zimo om å ta inn en av de jeg kan bruke.
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2015 at 18:20
Har du fra tidligere en Zimo i loket, er det ofte ganske enkelt å legge til en kondensator. Zimo har ofte ført frem både dekoder pluss og minus i ledninger (som ett av de få fabrikat som har gjort dette).
Dekoder pluss er blå ledning og dekoder minus er loddepunktet som er merket "masse". På MX64 befinner det seg ytterst til venstre når man ser fra ledningene. Lodde på en ledning der, krever minimalt med loddekunnskaper. Kondensator, motstand og diode monteres som beskrevet ovenfor.

Både ESU og Lenz leverer eksterne "power-packs". Dette er oftest en "gold-cap" kondensator på noen Farad. "Gold-caps" tåler oftest lite spenning (max. 5.5V) og kan derfor ikke brukes direkte som kondensator. derfor må det eletronikk til for å begrense ladestrøm/spenning og til å "transformere" opp likespenningen til dekoderspenning. Derfor koster denne elektronikken omtrent like mye som en dekoder.
Jeg mener at du kan bruke et vilkårlig fabrikat på dekoder og "power-pack" sammen? - Aller rimeligst er det å bruke en så stor kondensator som det er plass til i loket. Märklin bruker å ha god plass til slikt i lok med zinkkåpe.
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2015 at 23:49
Denne websiden kan kanskje være til litt hjelp?
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2015 at 12:51


Kjell, die alte Zimo i loket mitt er en MX61 ver 2000. Her er skjemaet, hentet fra bruksanvisningen på Zimos nettsted. Stemmer helt med din beskrivelse, så jeg har tenkt å prøve meg på opplegget ditt, mellom blå ledning og loddepunktet MASSE. Takk for hjelpen. :-)

Knut, mye fin lesning på sida du lenket til :-)


Edited by Terje Storjord - 14 januar 2015 at 12:52
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2015 at 23:20


Da har jeg fulgt Kjell Hs (og Zimos) oppskrift på hjemmelaget powerpack og installert enheten i mitt gamle Rc med universalmotor og dårlig strømopptak i to-skinne-utgave. Loket krypkjører nå rundt banen på trinn 1 problemfritt, uten et eneste stopp, mens det før stanset hver halve meter eller oftere og med god høy fart. Programmering av dekoderen funker brillefant, både skriving og lesing av CV-verdiene. Ingen problem med at kondensatorene "husker" verdier fra forrige kjøring.

Komponentene står Zimo og Togbutikken for, de er pakket i settet SPEIKOMP og koster 65 kroner tror jeg det var. "Printplata" er en bit av s.k. eksperimentplate. Bare én ledning som skulle loddes på dekoderen, nema problema å feste den på padden ytterst i hjørnet. Men som bildet viser, tar kondensatorene stor plass, i trange lok vil jeg nok bruke powerpacks laget ferdig for formålet.
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juni 2015 at 13:44
Fint Terje! - Gratulerer med resultatet!

Det er svært ofte at man kan gjenbruke det man har og ikke gripe til aller dyreste løsning!

Da kostet dette kun NOK 65 i forhold til over det 10-doble for omtrent samme resultat.
I tillegg kommer sikkert tilfredsheten av å ha løst et problem på egen hånd - og det er ofte mer verd enn selve utgiften!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.