MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Plasthjul kontra stålhjul
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Plasthjul kontra stålhjul

 Post Reply Post Reply
Author
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Plasthjul kontra stålhjul
    Posted: 23 august 2010 at 14:42
Hva er fordelene med stålhjul kontra plasthjul på vogner til hagejernbanen?

Mvh Heine
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2010 at 14:49
Hei,
 
Jeg synes stålhjul ligger bedre an mot skinnelegemet, pga egen tyngde bl. annet. Ruller lettere i lageret de er opphengt i også.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2010 at 15:09
Du får også lavere tyngdepunkt på vognene.
Plast slites og legger igjen rester på skinnegangen etter en stund.
Det er endel som bruker plast fordi det bråker mindre.

Jeg har litt av hvert, men personlig liker jeg metallhjul (med eiker) best så jeg bytter når jeg har muligheten.
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2010 at 15:49
Hvor mye påvirker de tyngden i forhold til antall vogner små lok klarer å dra opp stigninger? 
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2010 at 17:59
Det kommer an på litt flere faktorer enn bare hjulmaterialet.
Hvor bratt stigning?
Hvor lett ruller hjulene?
Hvor tungt er loket?

Tror ikke det er metallhjul på vognene som er verst, det verste er et "lett" lokomotiv.
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2010 at 20:10
Selv om vogner med metallhjul blir tyngre, er min erfaring at den ekstra tyngde motvirkes av lavere rullemotstand, slik at dette totalt sett kommer ut likt. Rullemotstand i plasthjul merkes spesielt i kurver der metallhjul ruller lettere. I tillegg til bedre "kjøreegenskaper" og lavere tyngdepunkt, synes jeg det er mer "riktig lyd" av en vognslærke med metallhjul. Jeg bytter derfor konsekvent til metallhjul.
Eikehjul er noe vanskelig å finne alternativ til LGB (eller retrofit LGB) som er kostbare. Platehjul er lettere å finne i rimelige utgaver. Jeg har kjøpt mange Bachmann som er støpte hjul (i motsetning til dreide hjul som er langt mer kostbare). Disse har akseptabel presisjon og kostet meg < NOK 20 pr. aksel (importert fra USA).
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2010 at 20:20
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Eikehjul er noe vanskelig å finne alternativ til LGB (eller retrofit LGB) som er kostbare.

Jeg har brukt en del Slaters eikehjul, men de har dessverre en annen akseldiameter enn LGB. (Tommemål istedenfor metrisk)
Men Tenmille og Northern Finescale har også gode alternativer som er rimeligere enn LGB

Akslene passer dessverre ikke rett inn ettersom de er tommemål, så de er litt større enn LGB sine aksler. Det krever litt slitasje eller filing for at de skal rulle godt, men på de vognene jeg har gjort det har det gått greit.

Ellers tommelen opp for Bachmannhjul som er det aller rimeligste alternativet for å få vognene til å rulle bedre. Dog uten eiker, ihvertfall frem til de slipper de som de bruker i Thomas-tog serien.

Edited by Hagen - 23 august 2010 at 20:36
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2010 at 20:37

Eksempel på Bachmannvogn i Thomas-serien

Edited by Hagen - 23 august 2010 at 20:38
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2010 at 10:57
Takk for bra tips! Passer disse akslene fra Bachmann rett på LGB og Piko sine G-vogner?
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2010 at 11:06
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Takk for bra tips! Passer disse akslene fra Bachmann rett på LGB og Piko sine G-vogner?

Ja, de bruker begge millimeteraksler, tror det er 3mm?
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2010 at 11:29
Min erfaring er at Bachmann sine støpte metallhjul passer uten videre til LGB (Piko vet jeg ikke).
Aksellengden er et par mm. kortere enn LGB, så på enkelte vogner blir det noe stort sideslakk. Dette kan lett korrigeres med et lite stykke plastrør (eller en utboret "stamme" fra et plastbyggesett) om det er generende.
Jeg har erfart at på enkelte LGB boggivogner er Bachmann-akslingene så korte at de faktisk kan falle ut. Dette løses med en liten plastshims på ene siden der boggisiden er skrudd sammen med bolster. Da kommer boggisiden litt inn. (Man kan selvfølgelig også korte inn bolster, men det har jeg ikke funnet nødvendig.) Den skjevhet i boggiside som da oppstår merkes ikke, ei heller at akslingen "kniper" i hullet. Trolig er også LGB-plasten så myk at den deformeres over år og boggisidene kommer noen mm. lengre ut?
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2010 at 11:41
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Disse har akseptabel presisjon og kostet meg < NOK 20 pr. aksel (importert fra USA).


Jeg ser på siden til Bachmann at det koster 22$ for 4 aksler. Får du disse billigere hos andre forhandlere der borte?


Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2010 at 11:47
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:


Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Disse har akseptabel presisjon og kostet meg < NOK 20 pr. aksel (importert fra USA).
Jeg ser på siden til Bachmann at det koster 22$ for 4 aksler. Får du disse billigere hos andre forhandlere der borte?

Ikke helt 20,-, men
Ridge Road station
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2010 at 12:23
Fant også denne siden
Med en liten oversikt, men den ser ikke ut til å være helt oppdatert.
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2010 at 12:45
Hei,
 
Jeg har god erfaring med Brandbright, http://www.brandbright.co.uk   De har hjul og diverse til hagebaner. Jeg kjører smalspor, dvs 32mm Peco skinner.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga 
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2010 at 12:48
Selvfølgelig
På sidene deres ser en og forskjellen. 3mm kontra 3,2mm akselender.
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2010 at 14:20
Originally posted by Hagen Hagen wrote:


Ikke helt 20,-, men
Ridge Road station


Veldig bra! Under halv pris av veiledende på mye annet også ser jeg. Smile Og de sender til Norge?

Hvordan er Bachmann-akslene i forhold til rust?
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2010 at 14:30
De ruster generelt ikke, men du kan få "pitting" i både aksler og hjul.
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2010 at 15:08
Jeg kjøpte 100 aksler for noen år siden og fikk da kvantumsrabatt i en nettbutikk.
Husker ikke akkurat hvor - men jeg mener hele affæren kom på ca, NOK 1500?
 
- Husker spesielt godt diskusjonen med tolleren da jeg skulle betale moms.
Jeg deklarerte sendingen som "jernbanehjul" og dette er momsfritt i Norge. Det står ikke noe om hvor store disse må være for at de skal gå momsfritt, Han mente at bestemmelsen gjaldt "nyttebruk av jernbanemateriell" og jeg påberopte meg likebehandling med NSB som da nettopp hadde returnert sine Di6 uten at de var kommet særlig til nytte i Norge - og kom til landet uten moms. Hagejernbane kan jo transportere litt i hagen!
Han ga derfor opp og jeg fikk hjulene momsfritt!
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2010 at 15:31
hehehe, det må være en av de bedre
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 august 2010 at 15:58
Hei,
 
Brandbright sender til Norge. Var akkurat i kontakt med de i går ang en bestilling jeg har.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2010 at 09:24

Mulig jeg kommer litt sent ut i diskusjonen angående plast eller metall. Min soleklare anbefaling er så tunge aksler og hjul som mulig. En del av argumentene for dette er allerde nevnt - og jeg vil for egen regning legge til at dette med tyngdepunkt ikke er helt uvesentlig, men det er nå engang slik at jernbanemateriell vanligvis ruller på hjul og aksler av metall - og så lenge det går an å få tak i ting som er lagd i samme materiale som forbildet nytter seg av - og funksjonen blir den samme så synes jeg man skal bruke metall. Ingen god argumentasjon, bortsett fra at jeg  selger metallhjul og aksler fra Brandbright som er nevnt ovenfor. Mens vi allerede er ute med synsing så synes jeg at materiell med forholdsvis tunge hjul/aksler ruller penest evt. mest stødig, men her kan andre ha helt andre oppfatninger. Og så lenge vi driver ute i hagen er alt lov - også meninger som går på tvers av mine.....

med hilsen Kristian
www.livingsteam.no
krsven
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2010 at 10:49
Jeg har sett litt på vogner fra Aristo Craft i 1:29. Har disse samme hjuldiameter som LGB, eller har de mindre hjul? ser at Bachmann har to forskjellige størrelser hjul - 31 og 24.5mm.

EDIT:

Jeg så nå i tabellen over hjul som det ble linket til lenger opp her at Aristo sine hjul er 1.16", og det skulle tilsvare ca 29,5 mm, så da burde 31mm hjulene passe best.


Edited by Heine Pedersen - 26 august 2010 at 13:04
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.