MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hagejernbane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hagejernbane

 Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hagejernbane
    Posted: 12 juli 2010 at 23:16
Hei!
 
Jeg synes omtalen om hagejernbane i det seneste Mj-Bladet var informativ, spennende og bra. Jeg har aldri tenkt over hvor viktig fundamentering av sportraseén er for de som bygger sin bane ute, og i den anledning dukket det opp ett par spørsmål jeg håper de som driver med hagejernbane kan svare på:
  • Hvorfor er det viktig å komme under telegrensen når fundamentet påles ned, og hvor langt ned i bakken ligger denne omtrent?
  • Dersom man  bygger en mindre oval ute, vil da påler (som er fundamentert under telegrensen), med ett sporlegme av 18mm vannfast fineér (mørkebrun) på toppen være tilstrekkelig? Omtrent som dette:

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2010 at 03:05
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
 
  • Dersom man  bygger en mindre oval ute, vil da påler (som er fundamentert under telegrensen), med ett sporlegme av 18mm vannfast fineér (mørkebrun) på toppen være tilstrekkelig?
Jeg har forsøkt en slik trasee, men uten tildekking av se s.k. "vannfaste" platene så gikk de etterhvert i oppløsning fordi de ikke tålte fuktigheten og temperatursvingningene. De enkelte lagene sprakk fra hverandre og det begynte å gro sopp i sprekkene.
 
 
Så  skal en forsøke seg på en slik metode så er det hvertfall viktig at disse platene dekkes til slik at ingen fukt kommer i kontakt med dem.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2010 at 10:59
Hva med å bruke forskalings finér, den burde være motstands dyktig mot vann og fukt??
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
NoBrainer View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 19 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NoBrainer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2010 at 12:41
telegrensen er vel på rundt 1 meter.

Hvis jeg har forstått det riktig, så må man forankre ting under telegrensen, slik at ikke banen din blir veldig skeiv og forskjøvet på våren. Det ender ofte tilbake på samme plass, men ingen garanti.

Jeg ville nok borret med jordborr ned 1 m og satt slike sylindre man kan fylle med sement. Gjerne plast eller "papprør". De trenger jo ikke å stikke så mye opp av bakken.

Er enig i at man burde bruke noen form for vannfaste plater, men det er drit dyrt!
Artificial intelligence is no match for natural stupidity



Lasse Prenting
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2010 at 12:50
Jeg tror en vel så grei løsning er å glemme alt snakk om telegrense og lage en trasse som helt og holdent flyter oppå bakken. Det lille som måtte dukke opp av endringer i høyden i løpet av en vinter bør være relativt greit å jevne ut om banen flyter på et passende pukklag. Jeg har sett slike anlegg her i Vestfold og det har ikke vært nevneverdige teleproblemer på dem.
 
 
Ellers levde jeg i den oppfattelse at de mørkebrune glatte finerplatene Roger nevner og som jeg har forsøkt var det som blir brukt til forskaling? En forskaling er vel uansett kun ment å skulle holde en kort tid til støpen sitter så hvor vannfaste vil egentlig de være over mange år utendørs?
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2010 at 20:19
I utgangspunktet er min erfaring at hagejernbane som er ment å holde noen år, bør bygges med trykkimpregnert materiale forankret med pæler i enten tælefri grunn eller med pæler ned til tælefritt, forutsatt at det ikke er materiale som forskyves gradvis år for år, f.eks. i skråninger osv. For å forhindre at trevirke vrir seg freser du to tre langsgående spor noe dypere enn halvparten av materialets tykkelse.Som kollega EIKA nevner så er vel ikke disse såkalte vannfaste materialene å anbefale med mindre du metter alt materiale med olje, beis. etc.osv...men nei, jeg tror heller ikke dette er særlig holdbare materialer.
For de av oss som driver med livesteam er i alle fall ikke plater det ideelle, mens freset terrasseplank, gjerne "gamle" materialer fra terrasse lagt kant i kant og dekket med takpapp helt supert. Strør du litt knust skifer eller grus etter ønske over så begynner det å ligne på noe!Lykke til med planlegging, forslaget ditt ser bra ut - og så finnes det mange der ute du kan spørre om råd, sjekk f.eks. www.16mmngmodellers.org.uk
krsven
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2010 at 22:45
Originally posted by eika eika wrote:

 
 Ellers levde jeg i den oppfattelse at de mørkebrune glatte finerplatene Roger nevner og som jeg har forsøkt var det som blir brukt til forskaling? En forskaling er vel uansett kun ment å skulle holde en kort tid til støpen sitter så hvor vannfaste vil egentlig de være over mange år utendørs?
 
At de brune forskalingsplatene kalles vannfaste,er kun fordi hovedflaten på dem tåler vann en viss tid og er glatte slik at de løsner lettere fra betongstøpen fordi friksjonsoverflaten er liten. Kantene derimot tåler ikke stort av fukt. Her er det finer for alle penga og etter min erfaring tåler de ikke lengre perioder med fukt-"angrep".
 
Desverre (i gåseøyne) er den nye typen trykkimpregnert også lite skikket til "varig" opphold i bakken. Dagens impregnering er bare noe kobber og salt som trykkes inn i virket via trykktankene,men som vaskes ut relativt raskt etterpå. Da var det noe annet med det man fikk før miljøvekkelsen fant sted. De ble satt inn med hele resepten til Agatha Christie,og det fantes neppe en eneste mikrobe som ønsket seg så mye som en bit til middag.Tongue
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2010 at 22:53
Originally posted by NoBrainer NoBrainer wrote:

telegrensen er vel på rundt 1 meter.
 
Telehivgrensene er svært variable helt etter bunnforhold,kuldenivå og lengden av kuldeperioden,noe som ofte avspeiler hvor i landet man befinner seg. Selve telehivet kommer dessuten gjerne når våren starter og kulden er på hell. Det er ALLTID best å grave seg ned til fast fjell. Om ikke dette er mulig så bør man isolere rundt nede i bakken.Drenerende masse rundt støperøret er også det beste. Det er jo vannet som fryser,og det bør ha muligheten til å renne raskt og greit vekk. Kulden slår da på skrå innover og avskjæres. Isopor er noe dritt. Jackopor er fast i fisken og best og legges et stykke ned i bakken og et godt stykke ut på begge sider.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2010 at 14:04
Hei!
 
Originally posted by NoBrainer NoBrainer wrote:

Jeg ville nok borret med jordborr ned 1 m og satt slike sylindre man kan fylle med sement. Gjerne plast eller "papprør". De trenger jo ikke å stikke så mye opp av bakken.
 
Hva gjør dette med eiendomens annenhåndsverdi?
Jeg ser likssom for meg at støpte fundamenter i hageområdet, som er vansklige å fjerne, ikke akkurat hever eiendomsverdien. Har man ingen planer om å bytte bolig noen gang, spiller det nok ingen stor rolle, men allikevell.......
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2010 at 21:05
Hei

Jeg tror ikke slike betongrør er sååå vanskelig å fjerne ...

En hagejernbane kan jo være et morsomt innslag i eiendomsprospektet, som like gjerne kan gjøre at prisen øker. Det kommer jo bare an på hvem som vil kjøpe eiendommen - kanskje en jernbaneentusiast er interessert.

Hvis jeg måtte selge huset der jeg bor nå skulle det heller stå slik i annonsen:
"Modelljernbane selges - huset følger med på kjøpet"
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2010 at 00:28
Hei,
 
Jeg brukte forskalingsfiner til å lage seter i min lille 10" With. Mettet skjærekanter med lakk. Hadde seter i mange år, ikke antydning til sprekker.
 
Nå har jeg anskaffet livesteam, og skal lage en liten bane i hagen, flyttbar. Bruker kryssfiner og maler alt med Drygolin.
 
God MJ-sommer !
 
Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2010 at 12:56
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
Hvorfor er det viktig å komme under telegrensen når fundamentet påles ned, og hvor langt ned i bakken ligger denne omtrent?

Det blir som med et hvilket som helst gjerde. dersom overliggeren skal være rett må en udder telegrensen ettersom påler aldri "heiser seg" likt. Og over tid kan de tilogmed komme helt klar av bakken, løftet av de andre.
For oss er det viktig at "overliggeren" ligger rett på grunn av drift og ikke bare estetikk.
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2010 at 16:05
Når det gjelder telegrense, er den forskjellig rundt forbi i det mangslungne landet vårt Wink NBI har tabell for slikt, samt for frostmengde - som vil avgjøre mengden av isolasjon dersom en vil lage grunn, frostfri fundamentering. I tillegg er grunnens beskaffenhet helt avgjørende i denne sammenheng.

"Å fundamentere til frostfritt" er heller ikke bare å slå ned en påle til angitt dybde. Dersom grunnen er spesielt telefarlig, vil en måtte passe på at jorden ikke "får tak" langsmed pålen og løfter den ...

Men mye av dette syn"s jeg blir en smule "overkill" å gå inn på for de fleste hagejernbaner.
Jeg vil nok gå for en løsning som ikke gjør det alt for komplisert å etterjustere ... Smile

Bjørn Egil
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2010 at 21:00
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Men mye av dette syn"s jeg blir en smule "overkill" å gå inn på for de fleste hagejernbaner.
Jeg vil nok gå for en løsning som ikke gjør det alt for komplisert å etterjustere ... Smile

Da er du inne på noe annet, og det er hvor mye jobb du gidder å legge i det hver vår istedenfor å gjøre det "ordentlig" med en gang
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2010 at 23:36
Her er noen sider fra Canada som kanskje kan være til inspirasjon for hagejernbanefolket:
American Invasion 2010 Day 1
American Invasion 2010 Day 2
American Invasion 2010 Day 3

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2010 at 13:19
Hei alle sammen.
Har nå endelig fått registrert meg som bruker her på forumet. Jeg har som enkelte andre blitt hekta på hagejernbane...en drøm som har ligget latent i mange år etter at Livingsteam hadde sine første prøverunder med fjernstyrt damplok. Når jeg nå endelig har fått hus med hage tok det ikke lang tid før planene ble realisert og hagen ble lettere masakrert med minigraver.
 
Som det fremgår av tråden er det mange måter å bygge utendørs på. Vår største utfordring er vann og frost. Jeg har holdt på med byggingen i to år og har først denne sommeren fått begynt å legge ut skinnegangen. Dette fordi grunnarbeidet er viktig for et godt resultat. Jeg bestemte meg for en "flytende" trase hvor sporet monteres på en såle av armert betong som ligger på et formasjonsplan av subbus. Hele traseen er bygget opp på en fylling slik at den kommer godt over bakkenivå. Dette for å ungå dreneringsproblemer. Fyllingen til traseen som går rundt i hagen består av stein jordmasser i bunnen og et tykt lag subbus på toppen. Dette har stått ett års tid og "satt seg". Oppå dette igjen har jeg rettet opp med ytterligere subbus og støpt opp en såle med tverrsnitt på 50 X 100 mm som danner grunnlaget for traseen. En meget krevende arbeidsløsning men fordelen ligger i at om noe skulle endre seg i terenget så forblir traseen stående. Denne sålen er armert med to kamjern og det er satt ned plastplugger med ca 200 mm mellomrom i støpen for feste av overbygningen(skinner m.m.). Jeg skrur fast treklosser godt sauset inn med imrignering i pluggene . Retter disse opp i forhold til hverandre før jeg tilslutt skrur fast skinnegangen til disse. Resultate blir meget bra når jeg til slutt fyller det hele med ballast. Jeg skulle gjerne lagt ut noen bilder som viser dette men har ikke fått dette til....noen tipsSmile
 
Hilsen Jan Salvesen
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2010 at 14:32
Hei Jan
Morsomt å høre, Kristian Svendsen er skyld i mange nye hagebaner
Høres ut som du har tatt fundamentering alvorlig. Jeg har heldigvis steinfylling ganske nær overflaten hos meg, så jeg trenger ikke å grave så dypt. Det er en slitsom jobb, men vel verdt det for å unngå for mye pirking og justering hele året.

For å legge ut bilder kan du laste opp bilder fra datamaskinen ved å trykke på denne knappen .



Et lite tips for Peco skinner, dersom du bruker det, er å ikke skru dem fast "midt på" svillene, men utenfor skinnene. Dermed unngår du problemer med at skruene noen ganger kan bøye svillene og dermed ødelegge sporvidden.Dersom du legger en Pecoskinne på bordet og ser på den undenfra vil du se at det er forsterkninger i enden av noen av svillene for slikt feste.
På LGB-skinner er det hull i midten.
Tips nummer to er å aldri la svillene stikke utenfor underlaget, dersom de ligger utenfor får du en fantastisk flott knekkant dersom du skulle komme borti svillene.

Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 august 2010 at 16:28
Flott å se at det diskuteres hagejernbane på høyt plan her. Når jeg så smått begynte med hagejernbane var det ikke så mange å spørre om "hvordan gjør jeg detta hær?" som vi sier i Vestfossen - bortsett fra engelskmenn over tisserenna på en stasjon i Wales eller eksentrikere hos produsentene jeg i dag er forhandler for. Og hittil ser det ut til at det er få identisk oppbygde baner - men felles er at det er tatt noe hensyn til tele, til stigning / fall og kurveradie. Så å lage kokebok for oppbygging er ikke lett - men det finnes mange man kan spørre i det øyeblikket "drøm og ønske" går over i fasen "spade i jorda". Dette inkluderer at vi åpenlyst står frem og forteller om tabber de luxe osv, så sånn sett har mine prøvekluter av noen kunder gjort alle feila....jeg har noen jeg og... så i dag skal du kunne bygge opp en bane uten særlig plunder hvis du spør de rette folka. Vi har også laget en Svendsen-standard på nevnte fall/stignig/kurveradie/minste lengde kryssningsspor tilpasset livesteam og forbildetro jernbanedrift som er jævelig enkel for å si det sånn. Som kløne på lodding (har du hørt om drypplodding?) og eletronikk har hagejernbane vært en befrielse for meg, og jeg innser uten å være flau over det at er enklere å forholde seg til ei krafse en digitalstyring. Det må ha noe med evner å gjøre. Jeg har dessverre ikke anledning til å stille på helgens messe i Vestfold men jeg sender noen av gutta - vanskelig å få tak i bra folk om dagen - men jeg tror det skal være mulig å få noe lurt ut av dem både når det gjelder oppbygging og materiellvalg. Vi kjører også messetilbud denne helgen og legger på 15% på ordinære priser.........
Med hilsen Kristian www.livingsteam.no
krsven
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2010 at 14:27
Originally posted by krsven krsven wrote:

Vi kjører også messetilbud denne helgen og legger på 15% på ordinære priser.........
Altså at alle varer er 15 % dyrere enn vanlig? Tongue
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 august 2010 at 15:50
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Originally posted by krsven krsven wrote:

Vi kjører også messetilbud denne helgen og legger på 15% på ordinære priser.........



Altså at alle varer er 15 % dyrere enn vanlig? Tongue

I beste Claude Greengrass ånd
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.