MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lys i fra trafo
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lys i fra trafo

 Post Reply Post Reply
Author
tognybegynneren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 juli 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tognybegynneren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lys i fra trafo
    Posted: 21 desember 2012 at 14:52
Har en eldre trafo fra Märklin HO(analog) der det er tre utganger, rød brun og gul. Jeg prøvde å koble et lys i gul og rød, men da kortsluttet lyset. Hva skyltes det? Og hva bør jeg bruke? 
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2012 at 15:12
Fargene på disse trafoene er (jeg bruker '+' og '-' selv om vi her snakker om vekselstrøm Wink)

Rød: '+' regulerbar kjørestrøm (midtkontaktene)
Brun '-' kjørestrøm (skinnene)
Gul '+' konstanstrøm

Det er gjerne 2 stk brune på trafoene.

Så svaret på spørsmålet ditt er dermed: Gul og Brun Smile
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2012 at 16:31
Originally posted by tognybegynneren tognybegynneren wrote:

Har en eldre trafo fra Märklin HO(analog) der det er tre utganger, rød brun og gul. Jeg prøvde å koble et lys i gul og rød, men da kortsluttet lyset. Hva skyltes det? Og hva bør jeg bruke? 


Nå vet jeg ikke hva du mener med "eldre", eller hva du mener med at lyset kortsluttet, men er trafoen tilstrekkelig gammel, så er spenningen over gul og rød alt fra 16 til 0 volt vekselstrøm ettersom hvordan regulatorknappen er innstilt (0 ved full guffe), mens over brun og gul er det konstant 16 volt.
Svein S
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2012 at 21:33
Originally posted by ses ses wrote:


Nå vet jeg ikke hva du mener med "eldre", eller hva du mener med at lyset kortsluttet, men er trafoen tilstrekkelig gammel, så er spenningen over gul og rød alt fra 16 til 0 volt vekselstrøm ettersom hvordan regulatorknappen er innstilt (0 ved full guffe), mens over brun og gul er det konstant 16 volt.
 
Du mener selvfølgelig over gul og brun!
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2012 at 23:12
Eller kanskje Rød og Brun .... ?  Wink
Bjørn Egil
Back to Top
einars View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einars Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2012 at 23:22
Til lys finnes det stillpult for lys av og på.
Stillpult har 4 gule og 4 røde knapper.
Du kobler til stillpulten med gul og rød ledning.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2012 at 23:27
Originally posted by rosenblad rosenblad wrote:

Originally posted by ses ses wrote:


Nå vet jeg ikke hva du mener med "eldre", eller hva du mener med at lyset kortsluttet, men er trafoen tilstrekkelig gammel, så er spenningen over gul og rød alt fra 16 til 0 volt vekselstrøm ettersom hvordan regulatorknappen er innstilt (0 ved full guffe), mens over brun og gul er det konstant 16 volt.
 
Du mener selvfølgelig over gul og brun!


Nei, jeg mener det jeg sier. Spenningen over gul og rød går fra høy til lav når man vrir regulatorknappen oppover, altså motsatt av spenningen mellom brun og rød. Bildene nedenfor viser dette på en virkelig gammel Märklin-trafo (50+). Årsaken er at det skjer en spenningsdeling på trafoens sekundærside. Mellom brun og gul utgang er det ca 16 volt. Rød utgang er en sleper som ved å berøre hver enkelt vikling og få elektrisk kontakt, kan ta ut forskjellige spenninger mellom disse 16 voltene (det laveste røde trinnet starter på ca 8 V). Sett at den gir 10 volt ut i forhold til brun, da gir den 6 volt i forhold til gul: 10+6=16.




Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 desember 2012 at 23:30
Originally posted by einars einars wrote:

Til lys finnes det stillpult for lys av og på.
Stillpult har 4 gule og 4 røde knapper.
Du kobler til stillpulten med gul og rød ledning.


Med gammel Märklin får du da en sporspenningen inn på stillpulten. Det er selvsagt fult mulig, men da varierer lysstyreken med hvor fort toget kjører. Det er vel kanskje ikke meningen? I min Märklin-tid (pre 1970) var det i alle fall brun og gul som brukes til konstantbelysning.
Har fargekodene på Märklin endret seg nå?
Svein S
Back to Top
tognybegynneren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 juli 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tognybegynneren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2012 at 16:08
Det er selfølgelig gul og brun jeg mente....
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.