MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Pens i sving
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Pens i sving

 Post Reply Post Reply
Author
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Pens i sving
    Posted: 08 mai 2013 at 18:24
Noen som har erfaring med å ha pens i en sving? Finnes det noen som lager dette, eller er dette noe man må lage selv? Jeg har bare sett det for 0-skala. Altså ala noe slikt for sm32 (jeg vet ikke om dette har noe eget navn): 

Hva slags radier må man ha får å få dette til å fungere? 


Edited by ESI - 08 mai 2013 at 18:26
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2013 at 18:34
Nmj har hvertfall I HO skala code 75. Usikker på radie.

http://shop.nmj.no/index.php?cPath=326_303_110_136&osCsid=41886e993c8bebe2b5f1f257d0b5b726

Thomas
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2013 at 19:05
Jeg hadde de samme tankene på min stasjon som jeg bygger nå. Men etter litt prøving flyttet jeg pensen til første mulige rette sporstrekning. Men hvis du absolutt må kan du vel skaffe en i O-skala? Vet ikke helt om det er samme skinneprofil men sjekk Peco... Lykke til
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2013 at 01:52
Sunset valley viser på sin hjemmeside at de nå har pens for kurve (et stykke nede på hjemmesiden). Usikker på skala
 


Edited by Terje Skram - 09 mai 2013 at 01:53
Terje
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2013 at 14:46

Jeg regner med at du skal ha 32mm sporvidde og code 200. Buet sporveksel fra Sunset Valley er for 45mm sporvidde og code 250. Peco 0-skala er code 124.

Skal du ha buet sporveksel i SM32, må du nok bygge den selv. Peco har byggedeler for code 200 til sporveksler som passer for både gauge 1 og SM32.

Et billigere alternativ er å endre sporplanen slik at du ikke trenger en buet sporveksel. Hvis du begynner med sporvekselen i kurven rett før rettstrekningen, får du likevel en bra lengde på kryssingssporet ditt.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2013 at 15:03
Kurveveksler finnes nok ikke til SM32. Når jeg begynte med 16mm i 2000, fantes høyre, venstre og y - veksler. Gjennom mange år fantes kun y, jeg tror høyre og venstre ble lansert ca.1999. I fjor fikk vi kortere veksler , og med ca. 12 - års intervaller på nye produkter så få vi vel kurveveksler rundt år 2025.....Fra spøk til side - det er ingen umulighet at andre produkter vil bli lansert siden SM32 har økt enormt i popularitet, men det er ingen ting på prosjektstadiet i retning kurveveksler hos Peco nå.
Mange har lagt inn veksler i kurve, men da brukt vanlige veksler. Du får sikkert sett eksempler på dette ganske snart. Men skal du ha kurveveksler må du nok bygge selv - en fin hobby i seg selv. Deler finnes - og det er vel ingen umulighet at en hjemmebygd veksel får minst like stor oppmerksomhet som et lokomotiv.....Lykke til!
krsven
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,043 seconds.