MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tortoise og overliggende Peco pensemotorer: Bryter
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tortoise og overliggende Peco pensemotorer: Bryter

 Post Reply Post Reply
Author
Tuten View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 31 desember 2010
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tuten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tortoise og overliggende Peco pensemotorer: Bryter
    Posted: 27 desember 2011 at 14:26
Jeg setter opp mitt første anlegg, og skal sette opp 12 Tortoisepensemotorer og noen få overliggende Peco pensemotorer. De siste må jeg ha fordi det er kul umulig å montere noe under finerplate på noen steder, som der platen hviler på bokhyller under osv.  
 
Jeg legger opp til likestrøm.
 
Spørsmålet er hvilke brytere jeg skal benytte. Jeg har vært og sett på Elfa og Clas Ohlson men har ikke helt skjønt hvilke brytere som er best egnet. Til å begynne med vil jeg sette opp et kontrollbord på en finerplate der banen er tegnet opp forenklet og bryterne vil plasseres på det kontrollbordet etter hvor pensene er på banen. Så får full digitalstyring komme etter lottogevinsten.
 
For å lett se på kontrollbordet hvordan pensene står så hadde det kanskje vært en ide med en bryter som enten står i høyre eller  venstre posisjon alt ettersom hvordan pensen til enhver tid er satt; står brytern til venstre så durer toget til venstre.
 
Da vil det imidlertid stå strøm på pensen hele tiden og det er det ikke alle som takler etter det jeg har skjønt (er ferskere en fersk så jeg har ikke skjønt mye og har null erfaring med svakstrøm fra før). Pecon kan ikke stå sånn etter det jeg har skjønt.
 
Da er det kanskje greiest med en fjærbelastet bryter som klikker tilbake i nøytral posisjon etter at jeg har valgt penseretning. Da vil jeg ikke kunne se pensretning på brytern men skitt au.
 
Jeg tar gjerne i mot tips til hvilke brytere jeg kan bruke og som folk har erfaring med.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2011 at 17:09
Tortoise kan legges om med vippebrytere av typen on-on, der spenningen står fast på. De trekker ca 10 mA i hvilestilling, og omtrent halvparten når de legger over. Men de kan også legges om med (on)-off-(on)-brytere, dvs. vippebryttere som er fjærbelastet og går tilbake til midtstilling der det ikke går noen strøm. Dette MÅ du bruke på dobbeltspolereleer slik jeg tror Pecos er. Så slik kan du bruke samme brytertype til begge motorene, men Tortoise legger en smule tryggere over dersom de alltid står under spenning (on-on-bryter) for da ligger de helt sikkert i en av ytterposisjonene.  Bruker man momentbrytere vil omleggeren trekker seg litt tilbake mot midten (maks 10 %) når spenningen blir borte.  Tortoise kan du godt kjøre på 10-12 volt DC.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2011 at 17:17
Pecos vekselmotorer kan ikke stå med konstant spenning, da vil de brenne opp. En alternativ toveisbryter (i stedet for trykkbrytere) til Pecomotorene er denne her: http://www3.sympatico.ca/kstapleton3/751D.HTM

Jeg har ikke prøvd den selv, men den virker veldig interessant.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2011 at 00:14

Ved hjelp av en stor elektrolyttkondensator og et par dioder pr. veksel, kan man bruke vanlige on-on-brytere også med Peco-motorer. Mer om det her:

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6513

Back to Top
magnus View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote magnus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2011 at 15:35
Jeg har vært i samme situasjon og har prøvet Pecos PL11 i stedet for PL10.
De ligner en del på Rocos pensemotorer, og virker helt utmerket.
Er imidlertid noe dyrere, men er lettere å kamuflere.


Edited by magnus - 28 desember 2011 at 15:37
magnus
Back to Top
Tuten View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 31 desember 2010
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tuten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2012 at 14:33
Se her ja, flere gode tips i løpet av romjula her. Den brytern som ble linka kan jeg finne på å bestille til Peco-motoren om ikke jeg kan bruke noe jeg fant på Elfa:
 
 
Kan disse brukes? Beklager nybegynnernivået men jeg starter på minussiden når det gjelder kunnskap om strømgreiene. "6-polet bryter" sa de i butikken at jeg trengte, og siden jeg hadde spurt om så mye teit allerede så droppet jeg å spørre om hva 6-polet bryter var....
 
Læringskurven på dette prosjektet har følgelig vært brattere enn bratt.
Back to Top
magnus View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote magnus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2012 at 15:23
Du trenger kun en en-polet vender for å betjene en pensemotor.
 
Så er spørsmålet hvilken type motor du har.
 
Har du Pecos PL-10(W) http://shop.nmj.no/product_info.php?manufacturers_id=4&products_id=48&osCsid=a6c1837743d6955212ab8a9be10c6236 må du ha en vender som går automatisk tilbake til nøytralt punkt on-off-on. Da vil du ikke se pensens posisjon.
 
Hvis du i stedet bruker Pecos PL-11 http://shop.nmj.no/product_info.php?manufacturers_id=4&products_id=4590&osCsid=a6c1837743d6955212ab8a9be10c6236 kan du bruke en vender med on-on. Den er som sagt noe dyrere, men fungerer som de fleste pensemotorene som f.eks. til Roco. Da vil venderen vise hvilken prosisjon pensen har.
magnus
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2012 at 15:28
Originally posted by Tuten Tuten wrote:

"6-polet bryter" sa de i butikken at jeg trengte, og siden jeg hadde spurt om så mye teit allerede så droppet jeg å spørre om hva 6-polet bryter var....
 

Hva slags butikk er det du har vært i som har anbefalt en 6-polet bryter til å legge om en veksel?
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2012 at 22:21

Originally posted by Tuten Tuten wrote:

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=35-016-32&toc=0

Den første er on-off-on, dvs. med tre stabile stillinger, og derfor ikke egnet.

Quote https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=35-016-57&toc=0

Skulle funke, men den er kanskje noe klumpete, og du trenger ikke to poler.

Ville heller tro noe slikt kunne passe:

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=35-305-40

Det burde ikke være noe problem å finne matchende on-on-vendere for Tortoise-motorene.

Søk evt. på switchfunksjon (on)-off-(on) under miniatyr-vippebrytere:

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=20427&name=miniatyr-vippebrytere#filter=20427:manu|0|:90582|2|543561,:87468|3|425405,;

Om man skulle finne på å holde bryteren i en av de fjærende posisjonene for lenge, kan man likevel svi av spolen. Det kan derfor være en fordel å bruke en CDU (Capacitor Discharge Unit) av den sorten som venter med å lade kondensatoren til utgangen ikke lenger er "kortsluttet" av noen spole. (Normalt holder det med én felles CDU for hele anlegget.)

 
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2012 at 22:46

Originally posted by magnus magnus wrote:

Hvis du i stedet bruker Pecos PL-11 http://shop.nmj.no/product_info.php?manufacturers_id=4&products_id=4590&osCsid=a6c1837743d6955212ab8a9be10c6236 kan du bruke en vender med on-on.

Er du sikker på det? Jeg kan ikke se at det står at PL-11 har noen slik funksjon hverken på Pecos websider eller div. andre steder. (Funksjonen kalles "Endabschaltung" på tysk - hva er den korrekte betegnelsen på norsk eller engelsk?)

Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2012 at 23:09
Originally posted by Tuten Tuten wrote:

Jeg setter opp mitt første anlegg, og skal sette opp 12 Tortoisepensemotorer og noen få overliggende Peco pensemotorer. De siste må jeg ha fordi det er kul umulig å montere noe under finerplate på noen steder, som der platen hviler på bokhyller under osv.  
 

Hei! Det finnes en fjernkobling (remote) til Tortoise-motoren der motoren kan stå inntil 40 cm fra vekselen den skal betjene. Koblingen krever bare ca 1 cm klaring under finerplaten og kan monteres både over og under finerplaten.

Med å bruke sånne kan du holde deg til en type vekselmotorer og dra full nytte av Tortiosenes elegante stillverks- og digitaliseringsløsninger i neste omgang.

Her er lenken til bruksanvisningen:
http://www.circuitron.com/index_files/ins/800-6100ins.pdf

Lykke til!
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
magnus View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 49
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote magnus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2012 at 20:10
Ja, jeg har 3 stk av denne motoren selv, og PL-11 fungerer helt som f.eks. Rocos pensemotorer.
Det høres bare et lite klikk ved betjening.
magnus
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.