MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sporplan fra fortiden.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sporplan fra fortiden.

 Post Reply Post Reply
Author
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sporplan fra fortiden.
    Posted: 02 mai 2010 at 22:56
Jeg har tenkt til og bygge en stasjon til mitt N-skala anlegg. Jeg synes stasjons byggningen på skansen stasjon er veldig fin. Men en ting som jeg lurer på er, hvordan så den ut når den var i drift?
 
I dag er sporene lagt høyere en før og den er en annen plattform foran. Det er engentlig en holdeplass.
 
Hvis noen har bilder, og enda bedre en sporplan så er jeg veldig takknemlig.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2010 at 23:21
"I drift"? Mener du den gang den var betjent? For den er forstatt i bruk i den forstand at det stopper tog der for passasjerers av- og påstigning. Skansen har vel forandret seg lite i årenes løp. To spor utenfor har det vel også vært siden banen ble bredsporet ca 1917 og klappebroen kom.
Som vanlig ved slike spørsmål så henviser jeg til NJKs stasjonsdatabase. Der fant jeg dette bildet (tatt av meg selv ....) som viser et tidligere plattformdekke.


Svein S
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2010 at 14:14

i drift da mener jeg når det var billetsalg og betjent. Siden det ofte var et man laget tegninger av en stajson og bygget den på flere plassr, finnes det noen andre stasjoner med samme stasjons byggning?

Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2010 at 15:53
Hvis du spør om bygningstypen på Skansen også ble benyttet andre steder, så tror jeg svaret er nei. Dog med et lite forbehold for at Søberg ikke var helt ulikt, muligens litt kortere. Det er faktisk litt uvanlig med en så liten ekspedisjonsbygning. Det vanlige var nemlig at bygningen også hadde en leilighet for bestyreren, og dermed ble dette fort 2-etasjesbygninger (eller skal vi si halvannen).
Svein S
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2010 at 15:56
ja den er liten Kansje undredal istenden?for(gudå for utenforstående). Det er jo en mulighet. Liker begge.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2010 at 16:58
Liten og liten. Det bestemmer du selv hva du synes er greit for din MJ-bane. Jeg svarte bare på spørsmålet om bygningen var brukt flere steder, og begrunnet litt hvorfor antagelig ikke.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.