MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bredde på rullende materiell
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bredde på rullende materiell

 Post Reply Post Reply
Author
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bredde på rullende materiell
    Posted: 01 august 2012 at 11:45
Jeg vil gjerne bygge hagebanen slik at det ikke blir begrensninger på hva slags rullende materiell jeg kan kjøre. På et av stedene hvor jeg skal ha omløpsspor har jeg begrenset plass i bredden, og lurer derfor på hvor tett kan jeg egentlig legge sporene uten fare for kollisjoner? Det er snakk om helt rette spor, så hensyn til overheng i kurver behøver ikke tas med i beregningen.

Mvh Heine
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2012 at 20:08
Hei Heine. Jeg tror Jan S. er den rette til å svare på rent tekniske avstander man må ha. Men for å få det rette smalsporpreget vil jeg prøvd å få så stor avstand som mulig. Det ser ikke dumt ut med en avstand på 20 cm. fra vognkasse til vognkasse (evt. lok....) ved kryssing. Jeg kan evt. formidle nummeret til Jan S. hvis du slår på tråden - han er i feriemodus men bør absolutt forstyrres hvis det såpass viktige ting man ønsker svar på!
krsven
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2012 at 10:04
Om man holder seg til LGB sin standardgeometri, er denne 180 mm. mellom skinnemidt.
 
Det er mulig, rent teknisk å krympe denne med noen cm. uten at det blir konflikt.
Denne minimumsavstand får du om du setter 2 LGB-sporskiftere etter hverandre.
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2012 at 12:57
Kristian, Hvis Jan fortsatt er hos svigers er det kanskje en befrielse å få snakke litt tog. Wink

Og jeg er enig at det blir fint med litt avstand, men sporet passerer langs veggen på drivhuset på en oppmurt hylle, og den hylla vil jeg ikke ha for bred. Men ellers i hagen blir det god klaring. Smile

Kjell, jeg bruker spor fra Peco og Sunset valley, så jeg er ikke avhengig av geometri fra LGB. Men jeg vil gjerne ha mulighet til å kjøre også de bredeste lokene fra f.eks Roundhouse, så det er mål på disse jeg er ute etter.

Mvh Heine
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2012 at 17:32

Standarden til LGB er grei å gå ut fra mht. brede Roundhouse-lok. Jeg har brukt denne på min demo-bane og har ikke problemer med å få 2 Roundhouse-lok til å passere der. Det går fint med selv det største loket de lager (SR #24) og det bredeste jeg har (Billy). (- At R1 til LGB blir for krapp til slike lok er en annen sak). Har også LS-lok i 1:19 og 1:20,3. De går også greit med denne avstand. Forøvrig er mitt bredeste lok av alle fabrikat jeg har i denne sporvidde hele 123 mm bredt  (Billy fra Roundhouse). Det skulle gi en avstand på rundt 125 mm. mellom midten av sporene med millimeterklaring. Økes den til 150 mm., burde det være margin god nok?!



Edited by Kjell H. - 02 august 2012 at 17:36
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2012 at 18:40
Det største loket tror jeg er VoR med tanke på behov for "armslag" - jeg har bare ett på lager men får inn enda ett til uka og da kan jeg måle. Jan S har også to, og har tatt hensyn til dette ved nybyggingen i sommer....
krsven
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2012 at 00:56
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Forøvrig er mitt bredeste lok av alle fabrikat jeg har i denne sporvidde hele 123 mm bredt  (Billy fra Roundhouse). Det skulle gi en avstand på rundt 125 mm.



Sunset Valley pensene (#6) jeg bruker gir 130 mm sporavstand når de legges rett mot hverandre. Og det har jeg plass til på hylla uten at det blir for tett på veggen. Så da er det jo håp. Smile Dette er uansett bare snakk om de 2-3 første meterne av dette dobbeltsporet. Fra hjørnet av drivhuset skal det videre ut på en lang stenviadukt, og der legger jeg det med litt bedre avstand. Viadukten skal gå omtrent 180 grader rundt (til høyre for drivhuset på bildet).




Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2012 at 08:58
Som regel er det sylinderpartiet som gir størst bredde - og den er nogenlunde lik på alle lok.
På "Billy" er det sidemonterte håndtak på hytta som stikker lengst ut mens på VoR er det noen "små" stigtrinn som jeg ikke la merke til i farten. Bredden der er 133 mm. - Beklager!
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2012 at 11:59
Hei! Tilbake i Oslo etter å ha blitt vell stuffed hos svigers Smile.....og fremdeles i feriemodus eller plaskemodus er vel kanskje det riktigeWink.
Jeg har lagt meg på en avstand fra spormidt til spormidt fra minimum 135 til maks 150 mm. I kurvene er det viktig å utvide avstanden på grunn av kurveutslag. Det som er viktig å tenke på er hvordan du ønsker stasjonsmiljøet. Det typiske for smalspor er litt god avstand mellom sporene slik Kristian beskriver. Det gir et luftig og fint uttrykk. Selv har jeg lagt sporene litt for tett på stasjonene etter egen oppfatning, slik at den typiske smalsporidyllen uteblir litt. Dette har jeg sett i etterkant. Ønsker du en mer europeisk metersporstandard så passer min stasjonsgeometri bedre inn slik jeg ser det. Jeg har gjort noen endringer underveis og sanert litt spor for å hente fram nettopp denne lille idyllen som er typisk for 600 til 800 mm sporvidde. Du kan gjerne ringe meg for en prat om dette. Viktig at du gjør nøye vurderinger i grunnarbeidet da det kan bli vanskelig å endre i ettertid.
 
-jan
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2012 at 12:41
Hei igjen. Jeg forstår på Heine at det er fysiske begrensninger som gjør ting litt utfordrende på akkurat denne stasjonen han spør om mål på. Innformasjonen som kommer frem fra forumdeltagerne er god synes jeg, og forumet tjener absolutt ett formål. Sikker på at flere er inne og følger med og leser stoffet med stort indre engasjement! Jeg har koset meg en uke i Juelsminde i knall sol og 28 varme med rik tilgang på GT og godt danskt øl og en medbragt Jack spora om til 45mm. Poul, vår danske venn med hagejernbane av høy internasjonal standard, har har opp i mot 30 cm avstand fra spormidte til spormidte på stasjoner. Hvis man plasserer ei trillebår i skala sammen med en figur eller to på mittplattform vil man se at dette ser "virkelig ut". Du får heller breie deg litt utover på andre stasjoner, Heine......Og så går det jo an å titte litt i retning Wales hvor flere baner har stasjoner som er virkelig trange.
krsven
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.